Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Monday, December 6, 2010

Contohi Pemuda Ansar Ini


Hari ni ana nak bercerita.

Cerita biasa yang punya kuasa luar biasa.

Tentang seorang lelaki ansar biasa yang punya keimanan yang luar biasa.

Tentang satu tubuh yang biasa yang diresapi kepatuhan yang luar biasa

Ansar

Baiklah, pertamanya. Apakah dia golongan ansar? golongan yang mengikut Rasululullah ke madinah atau yang menunggu di madinah?

Ya. ya. betul. Ansar adalah golongan yang menunggu di madinah, menyambut golongan muhajirin dengan penuh berlapang dada


Pada suatu hari, Rasululullah pun bercerita mengenai syurga dan neraka.

"Syurga itu cantik... Ada sungai-sungai yang mengalir di bawahnya, neraka itu panas membara," Mungkin begitulah dialog Rasulullah.

Mereka yang mendengar merasa gembira saat Rasulullah bercerita mengenai syurga, apabila Rasulullah bercerita mengenai neraka, semua tunduk takut. Gerun.

Dari kejauhan, kelihatan seorang lelaki ansar yang berser-seri wajahnya, seolah-olah telah terlihat olehnya syurga yang sangat indah.

Lantas dia bangun dan berkata, "Wahai Rasululullah...Aku ingin sangat masuk syurga.. Ingin sangat."

Rasululullah tersenyum, terfikir oleh baginda untuk menguji lelaki ansar ini.

"Baiklah," Baginda berkata dan mengarahkan lelaki ansar tersebut untuk menghantar satu bungkusan ke satu tempat yang ditetapkan untuk menguji sifat amanah pemuda tersebut.

Lelaki ansar itu gembira. Disambut huluran bungkusan itu dengan girang sekali.

Lalu dia pun berjalan... Dan berjalan...

Berjalan sambil mentafsir..

Berjalan sambil menghayati keindahan alam ciptaan Allah. Dia melalui gunung yang meghijau, merasai angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa.. Memerhatikan gelagat burung yang riang menari di atas sana..

Oh! Lelaki ansar itu melalui pula sungai yang cantik aliran airnya... Permai, tenang, damai...

Tiba-tiba..

"Astarghfirullah!" Lelaki ansar itu beristighfar. Ketika asyik memerhatikan aliran air sungai, dia terpandang satu susuk tubuh wanita yang sedang mandi, yang tidak berpakaian sempurna.

Sekali sahaja pandangannya, dialihkan ke tempat yang lain.

Lelaki ansar itu gumam. "Allah...Maafkan aku ya Allah.. Aku tak sengaja ya Allah. Aku terpandang ya Allah, jangan kau bakar mata aku ini ya Allah..." Dia menangis, terasa malu yang amat pada Allah dan Rasululullah.

Lalu.. dia pun berlari, sehinggalah tiba di satu bukit antara mekah dan madinah. Dia bersembunyi di situ dan memohon ampun.

Rindu

Lumrahnya, apabila seseorang yang baik itu sudah lama tidak kelihatan kita akan merasa rindu. Contohnya, Zinnirah selalu datang halaqah, baik pekertinya, hormat pada orang lain. Tiba-tiba, sebulan tidak kelihatan wajahnya, pasti kita merasa rindu.

"Eh, mana zinnirah ye." Hati pasti tertanya-tanya.

Begitulah juga yang berlaku kepada Rasululullah. Lama sudah dia tidak melihat lelaki ansar tersebut hingga terbit rasa rindu yang amat sangat dalam hati baginda. Lalu baginda pun bertanya kepada sahabat, "Wahai sahabat, adakah kamu nampak lelaki ansar yang pergi untuk menghantar barang tempoh hari? Mengapa dia masih tidak pulang-pulang lagi?"

Sahabat diam. Mereka juga tidak tahu ke mana perginya lelaki ansar tersebut.

Malaikat Jibril pun turun dan berkata "Wahai Rasulullah, lelaki ansar tersebut berada di satu pergunungan antara Mekah dan Madinah."

Mendengar perkhabaran tersebut, Rasululullah lantas menyuruh para sahabat mencari lelaki ansar tersebut.

Sahabat Mencari

Para sahabat pun berjalan... Dan berjalan... Sehinggalah tiba di pergunungan tersebut.

Mereka terlihat seorang pengembala kambing sedang mengembala kambing-kambingnya. Lantas, kaki mereka melangkah menghampiri si Pengembala Kambing.

"Assalamualaikum."

"Waalaikumsalam."

"Wahai saudara, pernah tidak kamu terlihat seorang lelaki yang tingginya sekian, warna kulitnya sekian, rambutnya sekian." Sahabat bertanya.

"Oh, adakah orang yang kamu maksudkan itu adalah seorang yang sedang melarikan dirinya dari azab api neraka?" Si Pengembala Kambing menjawab dengan yakin.

Sahabat terkejut. "Eh, mana ada... Kamu salah orang ni.. orang yang kami cari ni baik orangnya... kamu salah orang ni, takpelah takpelah, kami tanya orang lain."

Sahabat pun berpaling dan ingin melangkah pergi.

"Nanti!" Pengembala kambing itu memanggil. "Aku tinggal berhampiran dengan pergunungan itu dan setiap malam aku mendengar seorang pemuda berkata : ya Allah, maafkan aku ya Allah, aku tak sengaja ya Allah, aku TER, jangan kau seksa aku ya Allah. Maka dengan sebab itu aku berkata pemuda tersebut sedang melarikan dirinya dari azab api neraka." Pengembala menyambung kata.

Sahabat semakin terkejut dan terus pergi ke tempat persenbunyian pemuda ansar itu. Puas dipujuk agar pemuda ansar itu pulang namun dia tetap berkeras.

"Aku malu pada Rasululullah... Allah pasti dah beritahu baginda akan dosa aku." Pemuda Ansar menangis.

"Tidak.. Bahkan baginda yang mengarahkan agar engkau pulang." Sahabat berkata. Mendengar itu satu arahan Rasululullah, pemuda ansar itu pun bersetuju untuk pulang.

Bertemu Rasululullah

Sebaik pemuda ansar itu bertemu Rasulullah, dia pun berkata, "ya Rasulullah, aku berdosa ya Allah. Mata aku ini tertengok aurat wanita. Aku tak sengaja ya Rasulullah. Aku tak sengaja."

Rasululullah pun bersabda, Pandangan pertama adalah rezeki dan yang kedua adalah dosa.

Ukhti! nanti! maknanya bolehlah ye kalau tengok sekali tapi tak berkelip- kelip. tengok lama-lama.

Tak boleh ye kawan-kawan, lepas dah tertengok, terus beristighfar dan pandang tempat lain. Kalau tengok lama-lama pun berdosa juga.


Pemuda ansar masih tidak berpuas hati. "ya Rasulullah, apakah Allah mengampunkan aku ya Rasululullah, aku takut ya Rasululullah."

"Tak apa, tak apa, kamu balik rumah baca surah Al-Baqarah ayat 201. insyaAllah Allah meredhai."

Lelaki ansar terus sahaja mahu pulang dan membaca surah Al-Baqarah.

"Nanti." Rasululullah memangil. "Dengar dahulu aku baca... Rabbana atina fiddunya hasanah. Wa fil akhirati hasanah, waqina azabannar."

Habis sahaja ayat tersebut, pemuda ansar itu pun pengsan.

Setelah dia tersedar kembali, Rasululullah bertanya, "Kenapa kamu pengsan."

Pemuda ansar menjawab, "Tadi ya Rasululullah.. Tadi engkau menyebut waqina azabannar (peliharalah kami dari azab api neraka). Kau sebut neraka ya Rasululullah, aku takut ya Rasululullah..."

Tiba saatnya

Cukup 8 hari pemuda itu pulang ke rumahnya, dia ditimpa sakit dan menanti ajal.

Rasululullah yang mendengar khabar itu lantas segera ke rumah pemuda ansar tersebut.

Ketika Rasululullah tiba, pemuda itu sudah benar-benar nazak. Sebagai tanda kasih, Rasululullah ingin meletakkan kepala pemuda itu di atas ribaannya.

"Jangan! jangan ya Rasululullah, jangan kau riba kepalaku ini." Pemuda ansar menghalang.

Rasululullah menjadi hairan,"Mengapa saudaraku? Selalunya sahabat gemar aku meriba kepala mereka sewaktu mereka sakit."

"Aku ini kotor ya Rasulullah..sedang engkau mulia."

Rasulullah berasa sebak."Lantas, apakah permintaanmu yang terakhir?"

"Ya Rasulullah.... tolong minta pada Allah agar diampunkan segala dosa-dosaku, dosa aku terlihat aurat wanita itu, adakah sudah diampunkan?" Tersekat-sekat dia bersuara.

Rasululullah pun berdoa dan Allah mengkhabarkan bahawa dosa pemuda itu telah pun diampunkan.

Malaikat datang

Sewaktu keranda diangkat untuk dibawa ke tanah perkuburan, Rasululullah yang juga turut mengangkatnya bersama-sama para sahabat kelihatan berjalan terjingkit-jingkit. Sahabat yang melihat pun berkata, "ya Rasulullah, apakah kakimu tercucuk kaca, atau terkena ranting kayu? Jika ada, biarlah aku mencabutnya."

Rasululullah menjawab,"Tidak...Aku berjalan terjingkit-jingkit kerana aku melihat apa yang kamu semua tidak dapat lihat. Sewaktu ini, ketika ini, aku melihat banyak malaikat turut mengangkat keranda pemuda ini, sehingga aku terpaksa berjalan terjingkit-jingkit. Kerana itu jugalah, kamu merasa ringan mengangkatnya."

Ayuh Contohinya

Subhanallah...Subhanallah...

Betapa Allah meredhai pemuda ansar itu, nasib kita bagaimana pula?

Contohilah pemuda ansar itu, pandang dosa dengan pandangan yang berat. Hatta dosa yang kecil sekali pun, jika dikumpul akan jadi banyak juga.

Jangan pandang dosa dengan sambil lewa kerana sekali kita berbuat dosa, satu calit hitam ada pada hati... Sehinggalah akhirnya hati mati dan kita tidak rasa bersalah lagi berbuat dosa.

Apakah kita ingin kembali dalam keadaan diredhai atau dimurkai?

Pilihan di tangan kita. Pilihlah sebelum terlambat.

Wallahu'alam

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .