Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Thursday, December 9, 2010

Risau Tak Kahwin?


"Risaunya kalau tak dapat pasangan sampai tua."

"Nanti kalau sampai tua tak kahwin macam mana."

"Eh, peliknya dah umur 20 takde pakwe?"

Rintihan demi rintihan lahir dari mulut para gadis solehah yang sedang mencari satu cinta hakiki.

Ana tersenyum sendiri. Itu fitrah, perasaan ingin mencari pasangan itu fitrah, bukankah Allah sendiri sudah berfirman dalam Al-Quran ;

dan Kami jadikan kamu berpasang-pasangan (An-Naba' : 78)


Maka fitrahnya lelaki akan mencari perempuan, perempuan akan mencari lelaki, justeru itu, apabila datang persoalan-persoalan itu mengetuk gegendang telinga ana, ana pasti tersenyum.

Syukur.... Mereka masih berada dalam landasan fitrah!

Teringat pula pada satu kisah di mana 2 sahabat pada ketika itu (maaf ana lupa namanya) salah satunya berkata kepada sahabat tercinta "Anak aku telah jatuh cinta kepada seorang perempuan!"

Sahabatnya tidak marah, malah berkata "Alhamdulillaaahhhh!"

Terkejut benar si sahabat yang mempunyai anak itu. Lantas dia berkata, "Mengapa engkau berkata Alhamdulillah?"

Maka sahabatnya pun membalas, "Anakmu mempunyai fitrah yang betul. Nikahilah dia.."

Berusaha

"Jadi Mas, macam mana nak kahwin kalau kita tak berusaha?"

Baik, izinkan ana bertanya.. Adakah usaha kita itu adalah usaha keluar berdating selalu untuk suai kenal?

Adakah usaha kita itu usaha berpegang-pegangan supaya lebih dalam pengetahuan tentang pasangan?

Adakah usaha kita itu usaha bergayut berjam-jam agar dapat diketahui sikap pasangan?

Dan..adakah dengan semua usaha itu, kita yakin bahawa si dia itu adalah pasangan hidup kita yang telah ditentukan Allah??



Sahabat..

Usaha memang perlu. Tetapi usaha di sini bukanlah dengan memperlakukan perkara-perkara yang disebutkan di atas, usaha di sini bermaksud usaha memperbaiki diri agar bersedia menempuhi alam perkahwinan yang penuh pancaroba.

Usaha yang dimaksudkan di sini adalah dengan memperbaik diri menjadi soleh/ah agar mendapat pasangan yang sama fikrahnya ;

dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). (An-Nur :26)


Kasihanlah suamimu yang sebenar, andai dia mengahwinimu, membayar duit hantaran dan mas kahwin namun hanya mendapat kamu yang sudah 'sisa-sisa' orang, sudah dipegang-pegang. Ah, kasihannya...

Para lelaki/wanita yang sudah melihat seorang calon yang sesuai, selidiki latar belakangnya dahulu, risik-risiklah khabar dengan orang terdekat.. Kemudian khabarkan kepada orang tuamu, dan khitbahlah si dia itu agar tenang hatimu...

Tidak perlu terlalu gopoh dan teruja mengorat sana-sini, yakinlah pada Allah, pasti Dia akan memudahkan jalannya...

Risau




"ish, risaulah mas... tengok semua orang dah ada pasangan."

Ana teringat pada satu kata-kata. Hakikatnya, hidup kita umpama satu jambatan... Di sepanjang jambatan itu telah termaktub nasib dan jodoh kita. Andai lambat jodohnya, maka itu bermakna laluan jambatan itu panjang..Allah lebih tahu.

"Takutlah, jadi anak dara tua." Bibirnya menggulum, memperlihatkan isi hatinya yang gundah.

"Mana lagi bagus, kahwin dapat suami yang entah apa-apa, atau nanti Allah kahwinkan dengan bidadara syurga?"

Diam.

Benar... Setiap seorang dari kita telah Allah tentukan jodohnya, cuma akhirnya terpulang pada kita untuk mendapatkannya dengan cara yang keji atau tidak. Jika jodoh tidak ada di dunia, Allah telah menetapkan yang terbaik di akhirat sana! :)

Allah Menjaga

Allah itu ada... Sentiasa Dia di situ memerhatikan setiap gerak-geri hambaNya. Tanpa bosan Dia akan mendengar rintihan suara hatimu, tanpa jemu Dia ingin terus mendengar suaramu..

Allah Mendengar..Maka berdoalah agar Allah pertemukan dengan jodoh yang baik-baik.
Allah Mengetahui.. Maka berdoalah agar jodohmu itu dari golongan yang baik-baik agar dikau kelak mampu melahirkan penolong Imam Mahdi seramai mungkin.

Jadi Penolong Imam Mahdi ye :)


Sahabat, kita sudah tidak ada masa lagi untuk buang masa. Dunia sudah semakin tenat. Maka pandang segalanya untuk Allah, hatta ingin mencari pasangan, carilah pasangan yang Allah redha agamaNya. Jangan bertangguh khabarkan pada kedua orang tuamu.

Akhirnya... Jangan terlalu khuatir, yakinlah, Allah sedang menjaga dia, sebagaimana Allah sedang menjagamu baik-baik.. :)

Wallahu'alam.

2 comments:

Anonymous said...

ehem2.....^_^

Mastura Mohd Yusuf said...

:) siapa ni ye..

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .