Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Wednesday, June 29, 2011

Selamat Hari Lahir Fatimah



Sahabat yang berukhwah kerana Allah adalah lebih bernilai daripada timbunan permata, atau emas, atau apa sahaja perkara termahal yang berada di benak kita.

Kenapa?

Kerana sahabat yang ikhlas ukhwahnya hanya kerana Allah tidak mengharap balasan ketika memberi, dialah penutup keaiban kita, dialah pendamping terapat tika kita dilanda kesedihan, dialah penyokong terhebat saat kita jatuh tersungkur, dialah yang menghulur tangan waktu kita terkulai lemah.

Mencari sahabat sehebat itu... Umpama cuba bermimpi di siang hari, atau cuba memanjat pokok durian ^^. Boleh tetapi susah.

KurnianNya

Alhamdulillah, Allah menemukan saya dengan sahabat-sahabat yang subhanallah hebatnya! Terkadang terasa benar diri ini kerdil saat berganding bersama mereka.

Masih ingat cerita tentang seorang adik di rumah saya?

Hari ulangtahun kelahirannya adalah pada 25 Jun yang lepas. Saya hanya menyedari tarikh itu ketika malam 23 Jun. Subhanallah! Betapa lemahnya saya, hingga terlupa pada satu tarikh itu, yang mungkin biasa bagi orang lain tapi amat bermakna bagi kami yang sayang pada adik ini kerana Allah.

Yelah, orang bila dah sayang, jangan kata tarikh lahir dia, mungkin juga tarikh lahir ahli keluarganya diingat sekali, ye tak? :)

Maka, dengan penuh kecelaruan, saya menghantar satu mesej pada seorang teman yang kebetulannya berniaga coklat buatan sendiri.

Alhamdulillah dia masih mahu menerima tempahan dan alhamdulillah juga keesokan harinya coklat yang ditempah telah pun siap.

Subhanallah, hebatnya Allah yang memudahkan segalanya.

Tepat Jam 12 malam

"Na, pergilah borak-borak dengan dia." Saya meminta teman sebilik melayan adik yang seorang itu agar dia leka dan tidak perasan kami yang sedang membuat persiapan.

Tepat jam 12 malam, pada 24/6/2011 kami menyerbu masuk ke biliknya dengan membawa hadiah, coklat dan berserta lagu aeman.



Ada genangan air mata di kelopak mata adik tersebut.

"Eh birthday kita bukan harinilahh.." Sempat lagi dia berbicara ingin mengenakan kami pula. Tapi maaf ya, taktik anda tidak menjadi :)

Terima kasih buat semua yang telah terlibat dalam menjayakan misi ini.

Oh, tidak lupa juga jutaan terima kasih kepada Laili yang telah pun menyelamatkan keadaan dengan membeli sedikit makanan buat jamuan malam itu. Ikut perancangan asalnya, kami hanya mahu makan coklat.

Allah..sibuk benar hingga tidak sempat merancang dengan teliti, tapi benarlah jika semuanya diniatkan kerana Allah pasti Allah akan mudahkan jalan, bahkan membuka jalan keluar dari arah yang tidak disangka-sangka.

Dan sahabat.. Ayuh kita beriman serta menyerahkan sepenuhnya kehidupan kita ini kepada Allah, ingin benar saya berkumpul kembali dengan kalian di syurgaNya yang kekal abadi....

"Teman-teman karib pada hari itu saling bermusuhan satu sama lain, kecuali mereka yang bertakwa." (Surah az-Zukhruf : 67)


wallahu'alam

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .