Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Monday, October 10, 2011

Bumi itu kian merekah



Bumi ini kian merekah,
Ditempuh dosa-dosa manusia,
Seolah dosa itu menjadi budaya,
Dan budaya itu meresap jauh di seluruh hati..

Bumi itu kian merekah,
Dia menangis lagi,
Seolah ingin sahaja ia menjerit,
Hai manusia! Hai umat Islam!
Lupakah dahulu Islam gemilang di atasku,
Aku berbangga dipijak kaki-kaki pejuang,
Aku berbangga menyaksikan ummah yang beriman,
Lupakah dikau,
Di atasku ini dahulu,
Para Nabi dan Rasul bertebaran menyebar dakwah,
Diikuti para sahabat dan cendekiawan Islam..

Hai manusia!
Jika dahulu aku bahagia,
Kini aku derita,
Badanku ini dipijak oleh penista Agama,
Batinku terseksa melihat ummah yang lupa diri,
Kamu manusia bertebaran di atasku,
Tapi bukan lagi untuk menyebarkan dakwah,
Malah untuk berpesta semata.

Hai manusia!
Lupakah dikau,
Di atas badanku ini dahulu,
Ada sebuah gunung,
Yang bergegar kerana bimbang tidak masuk ke syurga,
Apakah dikau begitu yakin,
Matimu nanti dihadapkan dengan syurga nan indah,
Atau kelak aku akan menghimpitmu rapat di kuburan sana?

Bumi itu kian merekah,
Menyaksikan manusia bermaharajalela,
Teknologi,inovasi,
Ah,bukan itu yang didamba,
Yang didamba cuma keimanan yang teguh,
Selepas itu,
Kemodenan,ketamadunan kan pasti mengiringi,

Bumi itu kian merekah,
Menyaksikan tawa-tawa manusia pendosa,
Terkadang ia bergegar memberi peringatan,
Namun jarang sekali manusia beringat,
Malah semakin galak pergi meninggalkan Ilahi...

Seolahku terdengar,
Bumi itu menyeru lagi,
Hai manusia,
Ingatlah iblis pernah bersumpah :

Iblis berkata: "Oleh kerana Engkau (wahai Tuhan) menyebabkan daku tersesat (maka) demi sesungguhnya aku akan mengambil tempat menghalangi mereka (dari menjalani) jalanMu yang lurus; "Kemudian aku datangi mereka, dari hadapan mereka serta dari belakang mereka, dan dari kanan mereka serta dari kiri mereka; dan Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka bersyukur". (Al-A'raf : 16-17)


Apakah bumi itu mampu bertahan lagi?
Atau rekahan itu kan menjadi parah,
Dan bumi itu menangis lagi,
Bersama air mata darah....

Wallahu'alam

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .