Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Monday, October 31, 2011

Biar Buta Mata, Jangan Buta Hati.

"Sahabat semua, kalau hati kita celik mesti kita bahagia kan.."

"Aaaaa..." Adam berjalan, tersengih sambil menutup matanya. Tangan dijulurkan ke hadapan,persis seorang buta.

Saya hanya melihat keletahnya, entah apa idea baru lagi yang ingin dibuatnya.

"Eh, terlanggar pulak." Ujarnya beserta tawa kecil dan mendarat di tubuh abah saya.

Oh, itu rupanya! Saya tergelak.

Biar Buta Mata, Jangan Buta Hati

Orang kata, kalau mahu menilai, nilailah menggunakan mata hati, bukan mata kasar sahaja, dan biasa tak kita dengar...Pandangan Allah itu jatuh pada sekeping hati, bukannya pada cantiknya wajah atau hebatnya pakaian.

Hati... Pentingkah sekeping daging itu?

"Ish ish saudari..apa yang hebatnya daging tu? Bukannya ada apa-apa pun, Alah, hati je."

Siapa kata tidak penting? Dengan hati kita mampu menyayangi.. Dengan hati, kita wujud sifat ehsan.. dengan hati kita tahu menilai sesuatu... Dengan hati juga, Allah beri satu firasat pada sesiapa yang Dia kehendaki.

Hebatnya hati, hinggakan Baginda Rasulullah S.A.W bersabda :

" Ketahuilah bahawa di dalam badan manusia ada seketul daging,apabila ia baik,baiklah seluruhhnya, dan apabila ia rosak ,rosaklah sekeliannya.KETAHUILAH ! Itulah dikatakan Hati." ( Hadith Riwayat Bukhari Dan Muslim)


"Sedarlah, kau tak elok buat kerja macam ni, duit yang kau dapat tu tak berkat."

"Apa aku kisah. Asalkan aku kaya raya, hidup senang-lenang."

Hati yang dibutakan tidak akan mampu lagi melihat kebenaran. Hadirkanlah cahaya sehebat lampu spotlight sekali pun, andai tidak mahu dicelikkan hati yang ada, kegelapan juga yang datang menyapa....

Mata Hati


Pandangan mata selalu MENIPU,
Pandangan akal selalu TERSALAH,
Pandangan nafsu selalu MELULU,
Pandangan hati itu yang HAKIKI...

Ha, cuba teka lagu siapa ni?:)

Belum habis lagi..ada sambungan lagu itu...

...Jika Hati itu bersih.

"Ish saudari ni, peliklah..hati bersihlah kotorlah, macam mana nak tahu?"

Sabar, sabar, mari teruskan membaca dengan hati yang celik.

Sewaktu saya kecil dahulu, emak selalu berpesan, "Wawa, kalau buat satu kesalahan, akan ada satu titik hitam dalam hati, kalau buat lagi, akan tambah lagi hitam..Sampailah akhirnya, hati itu hitam keseluruhannya. Bila hati dah jadi hitam semuanya, kita takkan dapat bezakan yang mana betul yang mana salah."

Sahabat, hati kita fitrahnya suci dan bersih. Perkara fitrah ni hakikatnya tidak boleh dilawan, saya bagi contoh mudah, fitrahnya kita akan ada sifat kasih kepada seseorang. Itu fitrah,dan fitrah hati pula suci dan bersih...

Apa jadi bila kita ada rasa sayang sangat kat seseorang, ibu kita contohnya.. tapi kita lawan, lawan perasaan tu... Hati mesti rasa sakit melawan fitrah kasih sayang itu kan? Jadi, fitrah hati yang suci bersih..jika dilawan, hati akan menjadi tidak enak juga.

Ha, pernah tak...terkadang bila nak buat sesuatu, kita teragak-agak, eh ok tak ni, ok tak ni.. atau bila dah buat tu rasa tak tenang je... mari periksa semula, mana tau kot-kot kita dah melawan fitrah :)

Tak percaya? Anda budak sains? Mahukan eksperimen?

Boleh,boleh..Islam itu kan merangkumi semua.

Sekarang ikut step ini :

1) Ambil dua helai kertas, satu kertas putih dan satu kertas yang telah diconteng.

2) Calitkan sedikit contengan pada kedua-dua kertas.

3) Lihat, kertas mana yang kita boleh lihat jelas contengannya, dan kertas mana yang kita pun dah tak tahu mana satu contengan baru.

Ha...bagaimana? hipotesis diterima atau ditolak? :)

Begitulah sahabat...jika hati dah terlalu kotor, ia akan jadi buta. Bila dah buta, buat salah baru pun dah tak nampak lagi....

"Ish, saudari ni menakutkan saya lah..jadi macam mana nak bersihkan hati?"

Ha. sabar sabar. mari tarik nafas, duduk dan beriman.. Saya belum habis cerita lagi ni :)

Bila mak saya kata begitu pada saya waktu kecil, saya pun bertanya, "Habis, macam mana nak putihkan balik hati?"

Dan mak jawab "Dengan istighfar, dan lakukan kebaikan."

Ha..istighfar. istighfar. ia ibarat pemadam kepada pensil kesalahan kita...Maka lazimkanlah istighfar, moga bersih hati yang telah dikotori...

Moga Hatimu Terus Hidup


"Aduh aduh, sakitnya kaki ni." Abah saya bersuara, sengaja menarik perhatian Adam.

Adam berdiri dan memerhatikan, sebentar kemudian, dia memijak-mijak kaki abah saya. "Sakit lagi ke?"Pertanyaannya diajukan.

"A ah..sakit"

Adam beralih ketepi, tangannya pula memicit-micit kaki abah saya. "Sakit lagi ke?"

Saya yang melihat tersenyum. Moga hatimu terus hidup sayang, dan kemudian bukan sahaja dapat merawat sakit kaki manusia, malah dapat juga mengesan hati yang sakit, dan iman yang lesu...

Wallahu'alam.

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .