Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Saturday, June 9, 2012

Aura Positif dan Orang Arab.



Apa motif saya berada di entri ini kak? bisik hati kecilnya.

"Lagi 5 minit sampai Kuala Lumpur" Kami menghitung waktu. Menarik nafas lega apabila skrin di hadapan tempat duduk kami menunjukkan angka 5 minit untuk sampai ke Kuala Lumpur. 17 jam di dalam kapal terbang bukanlah sesuatu yang menyeronokkan. Sakit pinggang, bosan dan sebagainya.

Bangun, tidur bangun tidur, jalan raya pun belum kelihatan. -.-"

Kapal terbang yang pada mulanya sudah bersedia untuk mendarat, tiba-tiba naik semula ke udara. Ah, sudah. Skrin di hadapan tempat duduk yang pada mulanya menunujukkan angka 5 minit, berubah kepada 30 minit.

Sambaran kilat di luar kelihatan melalui cermin tingkap kapal terbang.

"Due to the bad weather, this flight cannot be landed safely. It has been delayed...." Begitulah lebih kurang pengumuman daripada juruterbang yang telah banyak berjasa. Saya memeluk bantal yang diberi erat-erat. Rabbi yassir wala tu'asir... itu sahajalah yang bergema di ruangan hati.

Touched Down

Sebaik touched down, masing-masing menghela nafas lega. Saya on handphone, berpusu-pusu mesej masuk, bertanya mengenai cerita di sebalik pengembaraan.

Saya tarik nafas. Hakikatnya malu pada mereka yang hatinya begitu ingin tahu mengenai saudara di sana. Untungnya memiliki hati seperti mereka, yang lunak dan cakna kepada kesusahan saudara sendiri.

Dan tulisan panjang di entri ini bukanlah untuk cerita mengenai saat cemas di dalam kapal terbang, atau ingin bercerita mengenai Palestin. Ya, saya tahu anda sudah tidak sabar lagi untuk membaca cerita pengembaraan di bumi Al-Aqsa itu, tapi, bertenang semua!! ;D kerana saya perlukan masa untuk menyusun cerita satu persatu dan memilih gambar terbaik untuk tatapan anda.

Sekarang, saya hanya mahu bercerita mengenai orang Arab.

Orang Arab dan Aura Positif


Mimbar Salahuddin Al-Ayubi ; Salahuddin dulu, walaupun berperang, tetap mahu berbaik dengan musuhnya.

Saya selalu 'dimomokkan' dengan khabar-khabar bahawa orang Arab itu panas baran. Orang Arab itu pentingkan diri. Orang Arab itu cakapnya suka jerit-jerit. Orang Arab itu suka bergaduh.

Hakikatnya, saya sendiri maklum berdasarkan pengembaraan-pengembaraan di bumi Arab suatu ketika dahulu. Pada waktu itu, saya masih belum cukup matang(hehe!) untuk tahu mengenai aura positif.

"Awak ni cakap panjang-panjang, aura positif tu apekebendee?"

Sabar ya sahabat. tahukah anda, apabila kita beranggapan kepada seseorang, diri kita akan memancarkan aura kepada mereka.

contoh, apabila ada seorang manusia yang dalam hatinya benci pada kamu, apabila kamu berselisih dengannya, aura benci itu akan terasa sehingga kamu merasa : eh, apesall macam tak best je dengan dia eh?

Lagi, apabila ada seorang manusia yang hatinya bersih sahaja dan apabila kamu menemuinya, kamu akan merasa : Ya Allah, tenangnya berada di sisi dia.

Ya. Itulah aura yang saya katakan. *Tepuk-tepuk*

Jadi, bertemu dengan orang Arab, saya cuba tersenyum dan beranggapan yang baik-baik saja kepada mereka. Dan berlakulah beberapa insiden, dan saya akan kongsikan beberapa daripadanya di sini.

Kisah 1 : Diskaun hebat

Seorang penjual barangan laut mati menerangkan dengan susah payah dalam bahasa Inggeris mengenai produk-produk yang ada. Tiba-tiba, dia berkata,"Beli satu gratis satu."

saya yang tersenyum, berubah kepada ketawa kecil.

"Oh no no no, gratis is in Indonesia, in Malaysia it is percuma."

"What?"

"Percuma."

"Per...?"

"Percuma."

"Okay percuma. Beli satu percuma satu." katanya dalam slang arab. Saya tergelak lagi. Sebentar kemudian, dia mengekori belakang saya dan berkata, "Do you need... er, percuma?" Sambil tangannya membuat gaya memegang bakul.

Saya tergelak lagi. "Bakul."

Dia tersengih dan menggaru kepala. Saya berjalan-jalan di sekitar kedai tersebut. Tiba-tiba dia berdiri di sebelah saya. "What do you want in this shop, just point at it, i will give you a special discount." Katanya.

"Err.." Saya terkebil-kebil, serba salah.

"No worries. Just point at it."

"Are you sure?"

"Yes, just tell me. Don't shy."

Saya diam serba salah. Tiba-tiba dia memecah suasana, "You can speak malay to me. I understand you."

"Really?"

"Yes."

"Apa khabar?" saya bertanya.

"I'm doing fine." Dia menjawab, selamba. "Oh, so you can understand but don't know how to reply, isn't it?" Saya kembali bertanya.

"Yes."

"Okay then, do you know that i can speak Arabic too?"

Dia membesarkan mata, "Really?"

"yes, ask me anything."

"Kaifa haluk(Apa khabar?)"

Saya tersenyum. "Bikhair, Alhamdulillah."

Dia tersenyum, "Wow, you have a good Arabic, you speak better than me." Dan saya tergelak. Pandai sungguh dia membodek ya. Saya meneruskan langkah, dan separuh menjerit dia berkata, " If you want anything, just tell me."

Kisah 2 : Penjual Buah

Seorang penjual buah sedang sibuk berkata mengenai kemanisan kurma, dan sebagainya. Saya hanya mendengar dan tersenyum, tiba-tiba dia berkata, "You have a smiling face." Dia bergerak menuju ke arah buah pisang, ambil satu dan beri pada saya. "This is for you."

"Thank you." senyum.

"How much is this?" Emak yang berada di sebelah saya pada ketika itu, bertanya mengenai satu kotak kurma yang kelihatan enak dan saiznya juga besar.

"For you sister, i give two boxes for 8 dollar." tangannya menunjuk ke arah saya. Tidak cukup dengan itu, dia ambil lagi gula-gula dan beri kepada saya.

Allah, berilah rezeki yang banyak kepadanya. :)

Kisah 3 : Restoran


I think this explains everything :')

Hari terakhir di bumi Anbiya', kami pergi makan malam di sebuah kedai kebab terkenal. Meja yang saya duduki gemar menyakat para waiters yang ada.

what is this, what is that. Mesra.

Tiba-tiba sampai satu hidangan main course. Ada daging, kentang, macam-macam.

"What is this?" Seorang pakcik bertanya, menunjuk kepada satu ketul daging yang dipotong panjang.

"Kebab, kebab." Waiter yang kurang mahir berbahasa Inggeris membalas.

"This is.. mutton, or beef?"

Si waiter diam sebentar. Dan tidak semena-mena dia berkata. "MBEEEKKKKKK."

HAHA!

Satu meja kami tergalak-gelak. Si waiter hanya memegang dada, dan mengangkat kening dua kali.

Aduh. Sakit perut.

Rembeskan Aura

Banyak lagi cerita, tapi cukuplah tiga ini sebagai satu tanda bahawa apabila kita merembeskan aura positif, orang lain akan tenang jua.

Jika tidak, masakan orang Arab Jahiliyyah boleh tertarik dengan Islam. Atas rembesan aura positif Rasulullah lah, mereka menjadi positif juga.

Tersenyumlah. Semua orang tidak sempurna, semua orang ada sisi positif dan negatifnya. Sekurang-kurangnya wujudkan rasa malu kepada bangsa Arab yang mahir bahasa Al-Quran, dan sentiasa akrab dengan zikrullah.

Membalas kebaikan dengan kejahatan adalah keji.
Membalas kejahatan dengan kejahatan adalah dendam.
Membalas kejahatan dengan kebaikan adalah hebat.

Teruskan memberi bunga, walau anda dibaling dengan pasu bunga!

Wallahu'alam.

1 comment:

Anonymous said...

My partner and i don’t have any idea generate income
ended up below, on the other hand feel this information is surprising.
I personally don’t recognise yourself even so definitely you are going to often be a famous digg, if you are not previously.
Also visit my website ... Treating Genital Warts

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .