Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Monday, March 10, 2014

Warkah ini buatmu...


"Akak.. tak layakkah saya mengecap bahagia?" Wajah itu ku pandang damai.

Air matanya ku usap perlahan.

Lalu saya tersenyum, moga ia dapat memberi kekuatan pada dirinya.


"Akak... kenapa saya ditinggalkan? Allah tak sayang saya ke kak? Kenapa Allah asyik biar saya derita, Allah asyik biar saya berduka?"

"Akak, kenapa dia mengkhianati saya kak? Akak, kenapa Allah tak jodohkan kami?

Persoalannya datang bertubi-tubi, Hingga saya memilih untuk berdiam diri. Memeluknya erat, rapi. Luahkanlah sayang, luahkan apa yang terpendam di hatimu..kelak bila kau tenang bolehlah kita berbicara indah..

Luahkanlah sayang.. diriku sentiasa mendengar, moga Allah memujuk hatimu selalu.

Dan buat 'adik' yang dinyatakan di atas.. Maaf akak tak mampu berbicara panjang saat dirimu memerlukan, lalu ku coretkan coretan ini kerana akak tahu adik sentiasa mengikuti perkembangan blog ini..

Adik,

Akak tahu betapa deritanya hatimu, ditinggalkan orang yang adik sayang, sudah mahu berkahwin, persiapan sudah tersiap semua... Tapi dik, untuk apa air matamu itu? Untuk seseorang yang tak tahu menghargai? Untuk seseorang yang menjauhkan diri? Untuk seseorang yang meninggalkanmu tanpa menoleh lagi? Dia sedang bahagia, sedang dirimu menangis duka..

Adik, Menangislah semahumu jika itu mampu melegakan hatimu.. Tapi dik, akak mohon sebaik tangismu reda, bangkitlah kembali, pasakkan dalam hati, tangismu hanya untuk Ilahi! Kerana DIA tak pernah tinggalkanmu sendiri, mencintaimu setiap hari, malah tak pernah bosan mendengarkan rintihan hati kecilmu...

Adik,

Saat dirimu berkata, "Akak...Mengapa Allah menguji ini pada saya? Terlalu berat dirasakan.." Sambil matamu merah kebengkakkan, entah sudah berapa hari kamu menangis dik.. Hati akak tersentap sendiri...

Adik, mahukah kamu percaya padaku.. Ada manusia yang lebih menderita... Kamu hanya kehilangan orang yang sudah tidak lagi mencintaimu, sedangkan ada saudara kita yang kehilangan orang yang sentiasa mencintai mereka..

Ya dik, bukankah di Syria, di Palestin, kanak-kanak kecil lagi sudah kehilangan ibu bapa mereka? Apakah kamu kira mereka tidak bersedih dik? Tapi tidak sekali mereka menuding jari pada Tuhan dan berkata "Mengapa Tuhan? Mengapa KAU ambil semuanya daripadaku?

Tidak dik. Malah mereka berkata, "Cukup Allah bagi kami, Allah bersama orang-orang yang sabar.."

Adik, Mahukah kamu digembirakan dengan kalam cinta dari Rasul?


“Sungguh ajaib keadaan orang beriman, sesungguhnya semua urusan mereka berada dalam keadaan baik. Dan tiada yang memperolehi keadaan ini melainkan orang yang beriman sahaja. Sekiranya dia dianugerahkan sesuatu, dia bersyukur. Maka jadilah anugerah itu baik untuknya. Sekiranya dia ditimpa musibah, dia bersabar. Maka jadilah musibah itu baik untuknya”
(Hadith riwayat Muslim.)

Adik... Mahukah kamu percaya jika akak katakan kasih sayang Allah itu melebihi kasih sayang ibumu kepada dirimu? Masakan Allah tegar membiarkanmu derita, sedang DIA mengambil sesuatu dari kamu untuk membebaskan kamu dari perkara buruk yang kamu tak tahu, DIA mengambil sesuatu dari kamu agar kamu bebas gembira, DIA mengambil sesuatu dari kamu agar dapat digantikannya dengan sesuatu yang lebih baik.

Percayalah dik, bersangka baiklah pada Allah....Bersabarlah menanti hikmahnya...

Sudah, Jangan terlalu fikirkan dugaan diri, fikirlah kesengsaraan saudara kita sendiri, fikirlah kesusahan manusia yang lainnya, kelak pasti dirimu tenteram, mensyukuri nikmat Tuhanmu.. Kita sudah tidak ada masa untuk berfikir hal yang remeh, bukankah kita punya misi yang lebih besar? bukankah hidup kita untuk menggembirakan pencipta?

Sudah, kesat air matamu, jika mahu menangis...bentangkan sejadah, Allah sentiasa menunggu!

Salam cinta kerana Allah..

Wallahu'alam.


No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .