Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Saturday, May 16, 2015

Apa itu takdir?



Bukan main rebel bulan ni taknak overtime. Siap nekad 1 jam pun taknak overtime. Konon-konon badan letih, nak rehat. 

Tapi yelah , kalau dah namanya takdir, kalau dah Allah kata tak, bukan tu yang terbaik untuk kau, berapa kuat kau cuba mengelak, takkan boleh melawan aturan Allah. 

Jadilah macam harini. Salah tengok jadual, datang awal. End up bos kata "its okay just OT" Dalam dengusan nafas yang pasrah, saya belajar seperkara ; 

Benar kata Al-Imam Al-Ghazali : kamu mungkin tak tahu di mana rezekimu, tetapi rezekimu tahu di mana kamu. 

Tak perlu susah hati. Tak perlu gusar. Kau usaha saja, yang lain biar Allah uruskan. Belajar dari sang cicak, makhluk yang paling tak berdaya, ia hanya mampu melekat di dinding, tidak mampu melompat apa lagi terbang. Tetapi makanannya berupa serangga yang terbang ke sana-sini.

Tidakkah sang cicak itu wajar berputus asa, mengeluh mengenang nasib diri? Tapi cicak kelihatannya lebih yakin pada Tuhannya, ia hanya berusaha menggerakkan tubuhnya mencari rezeki, dan lalat serta nyamuk pula 'menyerah diri' terbang dekat dengannya. 

Dengan arahan siapa? Tentulah Allah Yang Maha Menyinta! 

Jangan pula kita duduk sahaja, dengan penuh yakin berkata "alahhh kalau ada rezeki adalah tuu, kalau dah takdir tak dapat rezeki tak dapatlah tuu."

Kita seolah lupa, hakikatnya takdir itu kita yang pilih. Meski saya terdatang awal ke pejabat, saya tetap ada pilihan untuk tidak memulakan kerja awal, tidak dikira overtime dan boleh saja saya berehat-rehat sebelum tiba waktu kerja sebenar. Tapi saya tidak memilih takdir begitu. 

Apakah sebenarnya takdir? Pernah suatu ketika Saidina Umar mahu berpindah kerana kawasannya telah mula merebak penyakit taun. Lalu beliau ditanya, "mengapakah engkau mahu lari dari takdir Allah?"

Saidina Umar menjawab, "ya. Aku mahu lari dari takdir yang ini (terkena taun) kepada takdir yang lain(tidak terkena taun)"

Renung-renunglah kalam cintaNya ; Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu mengubah nasibnya sendiri (surah Ar - Rad : 11)

Berjalanlah dengan jiwa hamba. Jiwa hamba yang tak pernah berhenti berusaha, dan keputusan akhirnya diserahkan kepada Pencipta yang penuh cinta. 

Dan kau tahu apa perkara paling indah? Ia adalah saat kau mampu pejamkan mata sambil berkata ;

Allahku, aku telah berusaha, sungguh aku tak faham perancanganMu kerana pengetahuan hamba amat terbatas. Namun aku tahu, Kau akan merancang sebaiknya! 

Allah tak pernah lambat, cuma Dia beri pada masa yang tepat. So hold your imaan. Dont give it to syaitan! Keep calm and be patient. 

Salam cinta kerana Allah.

Wallahu'alam :)

P/S : doakan dr mursi, rakyat mesir, rohingya, palestin, syria.. Moga Allah takdirkan yang terbaik untuk semua.

Dr mursi :'( 

#pray4egypt
#pray4rohingya
#pray4syria
#pray4palestine

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .