Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Wednesday, May 6, 2015

Belajar dari semut



Yes life is not as easy as ABC,
You might feel that you have nothing,
But in fact,
When you have Allah,
You have EVERYTHING~

Suatu ketika Nabi Sulaiman a.s berjalan melihat kawasan pemerintahannya. Lalu baginda pun melalui sebuah penempatan semut.

Baginda begitu asyik melihat semut-semut yang rajin. Hinggalah mata baginda tertancap pada seekor semut yang gigih mengangkat seketul gandum.

"Wahai semut, berapa banyakkah bekalan yang kau perlukan untuk tempoh setahun?" Tanya baginda kepada semut tersebut.

Semut itu pun membuat perkiraan menggunakan formula-formula algebra, calculus dan sebagainya. Eh ok tipu. Semut itu pun membuat perkiraan terperinci, "hm, selalunya untuk tempoh setahun aku akan menghabiskan seketul gandum."

"Benarkah seketul gandum sudah mencukupi?" Tanya Nabi Sulaiman inginkan kepastian.

"Benar." Jawab sang semut.

Lalu baginda pun mengambil semut tersebut, meletakkannya di dalam sebuah balang, dibuat sedikit lubang dan diletakkannya seketul gandum sebagai bekalan untuk setahun.

Genap tempoh setahun, Nabi Sulaiman pun pergi melihat semut tersebut. Ia masih hidup, namun seketul gandum yang diletakkan masih ada lagi separuh.

Nabi Sulaiman berasa hairan lalu bertanya, "wahai semut, katamu seketul gandum kau habiskan dalam tempoh setahun, tapi mengapa masih berbaki separuh?"

Semut itu pun menjawab, "wahai Nabi Allah, ketika aku bebas di luar, aku akan berusaha mencari makanan dan Allah akan selalu menghadirkan rezeki, aku tidak berasa bimbang lalu menghabiskan seketul gandum dalam masa setahun kerana aku yakin Allah akan memberi lagi rezeki padaku, tapi bila kau mengurung aku di dalam balang, aku tidak mampu berusaha dan rezekiku bergantung padamu, aku berjimat-jimat dalam menghabiskan gandum ini, mana tahu kau lupa akan janjimu untuk melihatku dalam masa setahun, sekurang-kurangnya aku masih mempunyai bekalan untuk meneruskan kehidupan"

Betapa kuat keyakinan sang semut kepada Penciptanya, saya kira ramai yang sudah tahu akan cerita ini, namun tak ramai yang mengambil pengajaran di sebaliknya.

Ramai yang takut meninggalkan pekerjaan mungkar, kerana takut kehilangan sumber rezeki.
Ramai yang takut lepas habis belajar tak dapat kerja.
Ramai yang sanggup menggadai akhirat demi sebuah dunia yang tidak lebih berharga dari sekeping sayap nyamuk.

Berhentilah.
Tarik nafas.

Lepas ni kalau ada orang kata "eee kau nanti habis belajar nak jadi apa? Course kau ni dah lah tak best."

"Eee kau tahu tak sekarang ni inflasi. Kegawatan ekonomi. Susah dapat kerja, kau habis belajar nanti confirm menganggur"

"Eee kau pakai tudung labuh? Confirm susah dapat kerja"

"Kau nak berhenti kerja? Kau ingat senang dapat kerja? Teruskan jelah kena tipu audit pun takpe"

Pandang mata orang tu dalam-dalam, cakap kat dia "tugas aku hanyalah berusaha sebaik mungkin, yang lain aku serahkan kepada Yang Esa. DIA lagi tahu yang terbaik untuk aku. Dah tepi sikit aku nak pergi sembahyang ni nak mengadu kat Tuhan kau tak percaya Dia" 

Kemudian berlalulah pergi sambil popping collar. Ingat tau sambil popping collar. Heh. 

Dont lose hope,
When you are in need,
Have faith in Allah, 
Have faith in HIM,
I wont look back,
We'll stand together,
Trust in me and we'll fly,
Dont surrender~~~

Wallahu'alam. :)

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .