Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Saturday, May 2, 2015

Abu Dzar dan Bilal



Saya rasa, ramai kot yang berperangai takut lipas macam saya. Tak tahulah kenapa waktu malam makin aktif pula lipas nak keluar. Pulak tu, shift basuh pinggan malam ialah shift saya sebab mak dah penat kemas rumah waktu saya kerja siang hari.

Maka, semalam waktu tengah syok basuh pinggan ada seekor lipas berlari-lari. Dengan kelajuan sepantas cahaya saya mencari spray lipas. Eheh. Pinggan belum habis basuh tapi takut lipas datang dan berlari-lari di atas kaki, ah sudah. Ini kes darurat. takde pilihan, saya panjat kerusi. A ah, panjat kerusi sambil basuh pinggan. tak senonoh bukan? Jangan tiru ye adik-adik.

Tiba-tiba, mak pun masuk dapur. “Eh, dah kenapa?” Tanya mak, pelik.

“Ada lipas. Takut dia naik kaki.” 

“Biarlah lipas pun nak hidup jugak.”

“Tak nak. geli tengok muka dia.”

“Bersyukurlahh awak tak jadi lipas.” Emak membalas selamba.

“Kenapa pula?” Tanya seorang anak yang tidak puas hati.

“Kalau tak orang gelii je tengok muka awak.”

Alahai mak ni suka bagi statement sentap. Teringat saya pada kisah Abu Dzar dan Bilal bin Rabah.

***

Suatu ketika, Abu Dzar memberikan sebuah amanah kepada Bilal bin Rabah. Namun, Abu Dzar berasa tidak puas hati, beliau merasakan Bilal tidak menjalankan amanah dengan baik dan sentiasa beralasan.

Hingga satu tahap, Abu Dzar sudah tidak dapat menahan perasaannya dan menengking Bilal dengan kasar, “Hei anak budak hitam!” Kasar bahasa beliau tanpa disedarinya.

Rasulullah yang mendengar tengkingan itu mula merona wajahnya kemerahan dan bergegas mencelah, “Engkau!” Kata Baginda Rasul sambil menunjuk ke arah Abu Dzar. “Sungguh! dalam dirimu masih terdapat jahiliyyah!” Sambung baginda lagi.

Abu Dzar tersentap dan menyedari akan keterlanjurannya, lantas dia merebahkan kepalanya benar-benar di hadapan bilal sambil berkata “Pijaklah kepalaku wahai Bilal, Aku mohon, pijaklah.” Dilumurkan pasir ke wajahnya dan menanti kaki Bilal singgah di kepalanya.

Bilal menggeleng-gelengkan kepalanya. Abu Dzar merayu lagi, “Wahai Bilal saudaraku, Aku mohon pijaklah kepalaku, aku berharap dengan perlakuanmu itu nanti, Allah akan mengampunkan dosaku dan menghapuskan sifat jahiliyyah dalam diriku.”

Abu Dzar berasa begitu menyesal. Dia sedih dengan dirinya sendiri lantaran tidak dapat mengawal nafsu amarahnya. Namun Bilal masih menggeleng-gelengkan kepalanya sambil berkaca-kaca mata Bilal berkata “Aku memaafkan Abu Dzar ya Rasulullah, biarlah urusan ini tersimpan di sisi Allah, menjadi kebaikan bagiku nanti.”

Terasa ngilu hati Abu Dzar mendengar perkataan Bilal, baginya lebih baik hukuman diterima di dunia yang sementara, daripada memberat di akhirat yang kekal selamanya. Alangkah tidak selesanya hati menanggung kehidupan dengan rasa bersalah yang tak terlupakan.

Dan Bilal bin Rabah, menunjukkan sebuah akhlak yang indah. Biar pun terluka jiwanya namun tetap juga kata maaf dituturkan. Sebesar mana pun sebuah luka di hati orang yang beriman hingga mampu mengubah cinta menjadi benci, akhirnya tetap sahaja iman itu memadamkan rasa benci, seperti air yang memadamkan api. Ia menimbulkan damai, membuahkan bahagia.

Maka pertamanya, berhati-hatilah dalam berkata. Jangan menghina manusia, kalau lipas tak apa. eh salah. kita tak tahu bebanan apakah yang sedang ditanggung oleh semua. Kita tak tahu betapa tergurisnya hati manusia dengan perkataan kita. Kalau tak mampu berkata yang baik maka diam lebih baik.

Keduanya, belajarlah memaafkan dan melupakan. Ia bukan untuk kebaikan orang lain, ia untuk kebaikan kita sendiri, agar hati bisa damai, bisa tenteram dalam menjalani sebuah kehidupan. Kehidupan ini terlalu pendek untuk kita saling membenci. Hei, mengapa susah memaafkan insan sedang kita sentiasa mengimpikan kemaafan Tuhan?

Wallahu’alam. :)

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .