Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Wednesday, May 20, 2015

Relax you are in a good hand!



Maaf, nota kali ini panjang. Maaf atas mesej-mesej yang tak terbalas. Saya baca tapi saya yang banyak kekurangan ni terlupa nak balas. Saya simpulkan semua di sini insyaAllah.

I was in such a mess when a lot of things came up in one time before. A ah saya masih ingat pada saat-saat abah masuk hospital, betapa tidak terurusnya hari yang berlalu. 

Bangun pagi kemas rumah. Masak. Seludup masuk wad sebab bukan waktu melawat (sori pak guard) hantar pakaian abah, hantar makanan kat mak yang jaga abah kat hospital, toleh-toleh jam tangan, pecut kereta pergi pejabat, balik kerja kembali ke hospital, borak dengan abah, ambil mak balik rumah dan hantar balik ke hospital. Begitulah rutin selama 4 hari berturut-turut. 

Pada ketika itu saya terduduk sendiri. Menangis. Longlai. Mencuba keras yakinkan hati bahawa Allah tahu apa yang terbaik. Dan rupanya, Allah ingin beri satu cerita yang benar-benar menyentuh hati. Entah kenapa satu hari tu, suasana seolah-olah kelam kabut, betapa doktor yang in charge jaga abah kalut ke sana-sini. Saya tidak mendapat penerangan yang pasti dan saya memang seorang yang berperangai pelik, selagi tak faham selagi tu tak puas hati, dulu pernah bersila depan bilik lecturer sebab tak faham satu soalan. -.-"

Lalu dalam suasana kelam kabut begitu, saya ternampak seorang HO. "Awak, awak" saya memanggil, tiada panggilan 'doktor'. Bila dah panggil baru tersedar dan rasa nak tampar diri sendiri sebab malu. Sudahlah berlainan jantina, tiada panggilan formal pula. Walaupun nampak sebaya, saya kira penghormatan itu bukanlah sesuatu yang harus diukur dengan umur. Dan dia menoleh, hairannya meski wajahnya kelihatan penat, dia tetap melemparkan senyum. 

"Ya?"

"Sorry, saya tak berapa faham, sakit ayah saya ni, macam mana ya? "

"Oh, hydrocephalus? Benda ni macam ni...." 

Panjang lebar dia menerangkan. Saya mengangguk-angguk. Selesai semuanya, saya terfikir semula, betapa indahnya akhlak begitu, memudahkan dan tidak menyusahkan, mendamaikan dan bukan mengusutkan, memikirkan kebahagiaan orang lain melebihi kepenatan diri sendiri. Malah saya tahu betapa doktor itu penat semalaman bekerja tanpa kenal erti lelah namun tetap ceria menjawab setiap yang ditanya. Maaf lupa tanya nama, moga Allah balas segalanya. 

Saya kembali muhasabah. Betapa mungkin banyaknya saya merungut-rungut selama ini, hingga saya lupa jauh di sudut dunia ada manusia yang jauh lebih menderita. Betapa kadangkala saya penat dan ada yang bertanya, saya tidak menjawab sesungguhnya. 

Dan betapa benar pesanan emak, kata emak setiap apa yang kita belajar, di bidang apa kita kerja, semuanya berkaitan Islam. Dan golongan profesional, doktor, guru, para pegawai yang lainnya berada di barisan hadapan 'peperangan'. Para ustaz, ustazah berada di barisan belakang. Tak. Bukan kalian tak penting. Tapi kami yang mula-mula sekali akan 'diserang' masyarakat, bila tak tahu kami akan ke belakang dan merujuk pada kalian.

Seperti kata Ustaz Salim A.Fillah. Setiap manusia adalah 'mufti' dalam pekerjaannya, bagi seorang doktor, dialah mufti yang menentukan sama ada pesakitnya boleh berbuka puasa, atau sudah gugur kewajiban solat. Bagi seorang pegawai bank, dialah mufti yang menentukan apakah transaksi itu berlandaskan riba' atau tidak. Dan banyak lagi contohnya, cuma yelah kita selalu tak sedar. 

Ujian itu, memang pahit kawan. Memang lelah. Memang susah. Saya tak pernah nafikan bila orang kata "beratnya ujian ni" sebab setiap manusia yang sedang berhadapan dengan ujian pasti terasa berat. Macam kita ambil exam, rasa berat, nervous tak tentu pasal semua. Tapi bila dah lepas semua rasa lega. And dont worry, you are in a good hand. Allah dah janji takkan bagi beban yang kita tak mampu tanggung. 

Cuma yelah, bila ditanya, "kuat tu apa? Kuat tu tak boleh nangis ke?" Saya selalu termenung panjang. Tak, kawan, kuat tu bukan maknanya kau tak boleh nangis. Menangislah semahunya. Menangis pada Allah. Mengadu. Kuat tu ialah bila kau tetap yakin dan berpegang pada tali Allah walaupun kau rasa goyah. Solat kau tetap tak tinggal walau kau rasa hambar. Senyum tetap kau lempar walau kau rasa lelah. 

Sabar. Sekejap je lagi Allah bagi jalan keluar. Betapa dari kita lahir sampai sekarang Allah dah keluarkan kita dari beribu macam ujian. Hey you are still there, standing. Sekarang pejamkan mata, tarik nafas dan cakap, Allahku, aku percaya Kau perancang yang terbaik. I trust You! 

Kalaulah kita tahu perancangan Allah untuk kita, pasti kita jatuh cinta berkali-kali. Allah tutup pintu yang kita mahu sebab Allah tahu ia bahaya untuk kita, bergeraklah dan yakinlah terus pada Dia. Jangan pautkan harapan pada dahan yang rapuh(manusia) bila kau ada dahan yang teguh(Allah). bila pautan kau pada manusia, sekali manusia itu jatuh, kau akan turut jatuh sama. Sekali manusia itu gugur, kau turut lebur.

Salam cinta kerana Allah. Maaf atas segala kekurangan yang ada.

Maaf. Maaf sesungguhnya.

Wassalam. :)

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .