Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Wednesday, November 26, 2008

Istimewa Buatmu, Pembela AgamaNya...

Sifat-Sifat yang harus ada dalam diri seorang pendakwah :-
1) Memahami maksud Al-Quran dan Al-Hadis.
2) Beramal dengan ilmunya.
3) Tahan marah (berlapang dada).
4) Berani,tidak takut kepada sesiapapun dalam menerangkan kebenaran. Celaan manusia tidak akan menghalangnya daripada menjalankan kewajipan.
5) Menjaga diri, tidak mahu kepada harta kepunyaan orang.
6) Berpada-pada dengan kesenangan dunia dan redha dengan harta yang halal walaupun sedikit. 7) Kuat,sihat dan fasih lidah.
8) Mengetahui perkara-perkara berikut :



· Hal ehwal orang yang akan menerima dakwah iaitu tentang kesediaannya untuk menerima dakwah, persekitaran dan sosialnya.
· Ilmu sejarah umum
· Ilmu psikologi
· Ilmu geografi
· Ilmu akhlak
· Mazhab-mazhab, aqidah yang betul dan mazhab-mazhab yang salah.
· Bahasa orang yang menerima dakwah.
· Ilmu kemasyarakatan (sosiologi) yang membincangkan perkembangan masyarakat manusia dan segala yang berkaitan dengannya



9) Amat percaya kepada janji-janji Allah dan mempunyai harapan penuh untuk mendapat kejayaan biar pun usaha dakwah itu memerlukan usia yang lama dan memerlukan pengorbanan yang besar.
10) Tawadu’(merendah diri) dan menjauhkan diri daripda perkara yang aib.
11) Tidak bakhil mengajarkan apa-apa ilmu yang diketahuinya. Tidak keberatan untuk melakukan sesuatu yang mendatangkan faedah kepada orang lain.
12) Bersifat wakar dan tenang.
13) Tinggi hemat dan mulia diri. Tidak berpuas hati dengan perkara-perkara besar yang belum sampai kepada kesempurnaannya dan menjauhkan diri daripada perkara-perkara hina dan marah ketika disedari dirinya serba kekurangan pengetahuan atau bukti.
14) Sabar ketika menjalankan dakwah kerana Allah.
15) Bersikap taqwa dan amanah.




***


Secebis renungan untuk semua..


Tidak engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu kalimah yang baik adalah umpama sebatang pokok yang baik, yang akar tunjangnya tetap teguh dan cabang pokoknya menjulang ke langit. Ia mengeluarkan buahnya pada setiap masa dengan izin Tuhannya. Dan Allah mengemukakan perbandingan-perbandingan itu untuk manusia, supaya mereka beringat (mendapat pengajaran) (Surah Ibrahim:24-25)


Amal perbuatan yang amat disukai oleh Allah ialah solat (yang tepat) pada waktunya, setelah itu berbakti kepada orang tua, setelah itu berjihad di jalan Allah. (Riwayat Bukhari dan Muslim)


Sesungguhnya berjayalah orang yang membersihkan jiwanya dan sangat malanglah orang-orang yang mengotorkan jiwanya (Surah As-Syams:9-10)


Dan demi sesungguhnya kami (Allah) akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa(kematian orang yang dikasihi) dan buah-buahan (dusun dan tanaman). Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar iaitu mereka yang apabila ditimpa musibah mengucapkan ; sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali. Mereka itulah orang-orang yang dilimpahi berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya. Dan itulah orang-orang yang mendapat petunjuk dan hidayahNya (Surah Al-Baqarah:155-157)

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .