Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Saturday, November 1, 2008

Maksiat oh Maksiat


“Alhamdulillah…kita akhiri majlis kita dengan tasbih kafarah dan surah al-asr” Majlis ilmu dalam Halaqah pada hari khamis itu sungguh bermakna. Selepas bersalam-salaman ana berserta sahabat-sahabat ana melangkahkan kaki pulang ke kediaman kami. Damai rasa hati..

“Allahuakbar! Allahuakbar!” suara muazin jelas kedengaran dari corong-corong speaker yang sedia terpasang di kawasan kolej tercinta. Kami mempercepatkan langkah, ingin segera membersihkan badan dan menunaikan solat fardhu Maghrib. Langkah dihayun dan sebaik sahaja melintasi café…

“Astarghfirullah” Pandangan mata ana yang menangkap pasangan yang sedang berdating segera ana alihkan ke tempat lain. Hati yang pada mulanya damai kembali bergelora. Azan dilaungkan. Nama dan kebesaran Allah disebut-sebut namun para pelaku maksiat masih terus enak melakukan perbuatan mungkar. Kaki terus melangkah dan hati terus diburu satu rasa yang sukar ditafsirkan.. sedih? Marah? Entahlah…..

“Jom turun makan” Telekung ana belum pun dibuka, tapi teman-teman serumah ana sudah siap manis bertudung labuh.. Handphone berbunyi..

Dah siap belum?

Message daripada teman sekelas ana membuatkan ana tergesa-gesa.

“Aduh!”

Makanan dipesan, tempat duduk pun telah diambil.. Namun… “Astarghfirullah!!”

Banyak sungguh pasangan yang berdating. Kami mengambil tempat di belakang café demi mengelakkan terpandang perbuatan-perbuatan sumbang di sebelah hadapan café.. Rupa-rupanya, telahan kami benar-benar silap.. Hati yang sudah sebak kian sebak.. Ana hanya memandang pada makanan. Tidak sanggup lagi melihat kemungkaran di depan mata dan ana tidak mampu melakukan apa-apa melainkan mencegah dengan hati.. Itulah selemah-lemah iman..

Ya Allah moga kau ampuni dosaku berserta sahabat-sahabatku..

***

Inikah kita?...

Ibu Bapa kita bersusah payah menghantar kita belajar.. Siang malam mereka tidak pernah putus mendoakan kejayaan kita…. Namun, bunga yang diberi, najis yang dibalas.. Sampainya hati melukakan sekeping hati milik ayahbonda.. Sampainya hati membusukkan nama ayahbonda yang telah melahirkan serta menjaga kita…

Inikah kita…

Pada nama terletak bin dan binti,menandakan diri seorang muslim dan muslimah.. Namun, nama hanya tinggal nama, solat 5 waktu diabaikan, berdating dengan Allah sanggup tinggalkan asalkan tidak terlepas berjumpa si buah hati, sedangkan semua sudah maklum dunia tidak kekal abadi, yang ada hanyalah akhirat yang pasti..

Inikah kita…

Dari kecil sudah diajar mengenal Allah berserta RasulNya,namun sanggup pula menderhakaiNya serta menyakiti RasulNya… Agama yang diajar agar menjadi penyuluh jalan yang gelap ditinggalkan terbiar sepi, Rasulullah dibiarkan, Allah diabaikan..

Inikah kita..

Ayah dikecam, ibu dilawan, Allah dicabar.. Sedangkan bumi dipijak segalanya bukan milik kita, bumi yang dicipta untuk mengejar akhirat dibiarkan sia-sia, bila ditegur, bibir memuncung, dendam membara, sedangkan di kubur nanti akan ditanya “APA BEKALAN YANG DIBAWA” masa tu, menyesal pun tak guna, merayu-rayu nak balik ke dunia… Baru tau langit tu tinggi ke rendah..

Inikah kita..

Menghabiskan masa dengan perkara sia-sia sedangkan Dia begitu rindu mendengar rintihan kita…. Kembalikanlah hatimu kepada fitrah asalnya.. Kepada Allah S.W.T…

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .