Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Friday, November 21, 2008

Wahai Ukhti Muslimah..


Perlahan kaki Ahmad melangkah dari satu kedai ke satu kedai, mencari seutas jam tangan untuk dipakai. Gaji yang dikumpul sudah banyak. Memudahkannya untuk membeli barang-barang yang telah lama diingininya.


Sebaik kakinya melangkah masuk ke sebuah kedai jam tangan terkemuka, matanya tertancap pada seutas jam tangan. Cantik. Biarpun cantik, hati Ahmad sedikit kecewa. Jam tangan itu telah dibelek-belek malah kecantikannya telah menjadi tontonan ramai…


“Tokei, takde ke jam tangan yang elok bersampul” Justeru Ahmad bertanya. “Ada..ada!” Sebaik jam tangan yang elok bersampul diserahkan, mata Ahmad terpaku. Barang yang di dalam sampul itu sama sahaja jenamanya dengan jam tangan yang telah menjadi bahan pameran. Namun, pada pandangan Ahmad, jam yang di dalam sampul itu tampak lebih berharga. Lebih berkualiti. Tanpa banyak soal, wang dihulur dan jam tangan yang elok bersampul itu menjadi kepunyaan Ahmad. Dipakai dengan penuh kemegahan.


Ahmad berjalan lagi, mencari-cari kereta idaman hati. Sebuah kereta yang menjadi bahan pameran menarik hati Ahmad. Langkahnya diatur menuju sasaran.
“Adik, nak beli kereta ke?” Penjual kereta menyapa. Ahmad mengangguk. “Kalau nak yang murah, yang ni lah, ni barang second hand je, tapi murah la jugak. Kereta ni ok lagi, tak pernah rosak lagi” Ahmad merenung. Biarpun kereta ini tidak pernah rosak. Mana kan sama kereta second-hand dengan kereta first hand. Mana kan sama kereta baru dengan kereta yang telah dipegang orang. Mana kan sama kereta mahal dengan kereta yang telah di pandu uji!

***


Wahai ukhti muslimah…
Jadilah seperti jam tangan yang elok bersampul itu. Elok dijaga dari pandangan orang ramai. Tampak bernilai pada pandangan para lelaki soleh… Pada asasnya, semua wanita adalah sama. Cuma yang membezakannya adalah nilai keimanan dalam diri. Adakah imanmu membenarkan dirimu dibelek-belek, dibiarkan sahaja menjadi tatapan kumbang-kumbang perosak?


Jadilah juga seperti kereta yang baru. Tidak pernah dipandu uji, tidak pernah dibelek-belek orang. Jagalah auratmu sebaik mungkin.Mungkin, ada muslimah yang mengatakan bahawa Allah itu memandang pada hati, tidak menutup aurat pun tidak mengapa asalkan hati itu baik.


Wahai ukhti muslimah, ketahuilah menutup aurat itu adalah arahan dari Allah untuk kita, bukankah salah satu sifat-sifat mereka yang hidup untuk Islam ialah Allah tidak semata-mata sebagai sembahan bahkan merupakan kuasa tertinggi dalam penciptaan hukum-hakam. fikirkanlah…. Jika anda hanya menyembah Allah tanpa menuruti arahanNya yang lain adakah anda telah mencakupi sifat mereka yang hidup untuk Islam-ALLAH merupakan kuasa tertinggi dalam penciptaan hukum-hakam.


Bayangkan….
Jika anda mempunyai seorang orang gaji yang sangat baik. Mungkin terlalu baik pada pandangan mata anda, tidak pernah mahu menyakitkan hati anda. Tetapi, pada satu hari, anda menyuruh orang gaji anda mengemas rumah yang agak bersepah kerana anda bakal menerima tetamu. Namun, natijahnya, orang gaji anda hanya bergayut di telefon sepanjang hari dengan teman lelakinya. Marahkah anda? Orang gaji anda terlalu baik hati. Tidak pernah tinggi suara, tidak pernah engkar arahan anda selama ini. Cuma pada hari itu dia telah mengengkarinya dengan mengutamakan teman lelakinya lebih dari anda.Akibatnya anda terpaksa menanggung malu pada tetamu anda…. Sedangkan anda telah membayar gaji orang gaji anda yang sangat baik hati itu…


Jika anda tidak mahu menutup aurat. Samalah anda dengan orang gaji itu. Pelbagai nikmat telah anda terima, namun arahanNya agar anda menutup aurat, anda engkari… Biarpun anda sangat menjaga hubungan dengan masyarakat sekalipun, sanggupkah anda mengundang kemurkaan Allah s.w.t?


“Ah, buat apa pakai tudung.. Orang pakai tudung tu perangai lagi teruk dari aku yang tak pakai tudung ni”


Wahai ukhti muslimah… Ingatlah, tudung itu hanyalah sehelai kain, fahamilah nilai tudung itu sendiri. Jika seorang wanita mahu menzahirkan keimannya dengan bertudung, biarpun kelakuannya sedikit sumbang, bagaimana pula dengan yang tidak bertudung? Mengertilah. Nilai tudung itu adalah menjaga kehormatan diri kita, zahir dan batin… Menjaga percakapan,menjaga tingkahlaku,menjaga pandangan jua pendengaran… Nilailah tudung dengan nilainya yang tersembunyi…

Jika telah tahu bahawa tidak elok melakukan perkara-perkara yang mungkar, tinggalkanlah… Bukankah telah tercipta pepatah yang elok dijadikan teladan, yang buruk dijadikan sempadan. Maka pakailah tudung,tutuplah aurat dan jangan ditiru perbuatan yang anda sendiri tidak menggemarinya, kerana saya percaya,Allah telah mengurniakan anda dengan akal fikiran yang mampu membuat anda berfikir dengan baik… Ingatlah sabda Rasulullah s.a.w bahawa hati itu gelisah jika melakukan kejahatan. Maka nilailah hatimu dengan sebaik-baiknya, jangan biarkan imanmu terseksa… Kasihanilah jua bakal suamimu yang harus membayar mahar yang mahal namun hanya mendapat barang second hand, yang telah dibelek-belek,dilihat-lihat orang atau mungkin jua yang telah dipandu uji!

Akhir sekali wahai ukhti muslimah… JANGAN DIFIKIR APA YANG ANDA LAKUKAN ITU MERUPAKAN DOSA KECIL ATAU BESAR… TAPI FIKIRLAH ARAHAN SIAPA YANG ANDA TELAH ENGKARI….

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .