Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Tuesday, November 11, 2008

Sehelai Kain Putih...



Alhamdulillah… ana dah selamat menjalani program anak angkat selama 4 hari 3 malam anjuran rakan muda… Suasana di desa memang cukup member kesan pada diri ana,apatah lagi di sinilah pengalaman ana menghalau kambing.. :)


Namun,dalam suka pasti ada duka nya… Mungkin tempoh 4 hari terlalu singkat untuk ana membuat penilaian penduduk kampong ini.. ana tidak nafikan mereka sangat baik,peramah,ringan tulang.. Namun apa yang menyebakkan hati ana sebak adalah akhlak yang tersasar dari ajaran Islam itu sendiri.. Ana semakin sebak apabila ana diberitahu bahawa pada sesiapa remaja perempuan yang menutup aurat dengan sempurna pasti akan diejek dan dipulaukan…


Ya Allah…


Dan air mata ana tidak dapat ditahan-tahan lagi apabila majlis penutup menjadi sebuah konsert yang membawa sekalian manusia semakin jauh dari Allah… Imam kampong juga terlibat! Kata-kata akak halaqah bagaikan terngiang-ngiang di telinga ana “Jauhkanlah diri dari majlis yang membawa anda jauh dari Allah”.. Saat remaja-remaja harapan agama terjerit-jerit ana menangis kehibaan, lantas ana meninggalkan dewan…


Teringat ana pada si kecil yang berusia 4 tahun, Aishah…


Aishah datang ke bilik sewaktu ana sedang berkemas-kemas untuk pulang semula ke kuis..


“Aishah dah makan?”


“Dah”


“Aishah makan apa?”


“Nasi”


Dan ana kembali melayan anak kecil itu, dukung, timang sehingga ana berasa sedikit letih…


“Aishah, akak penatlah… akak tak makan lagi, Aishah makan apa tadi?” Sengaja ana mengulangi soalan ana menguji kejujurannya..


“Mee”


Ana tersenyum..


“Aik? Aishah kata makan nasi tadi.. Aishah tipu eh.. Tak baik tipu tau…”


“Aishah tak bohong. Janji” Si kecil masih mahu mempertahankan hujahnya. Ana diam.


“Akak.. Aishah nak kahwin dengan abang handsome” Terkejut ana kerana ayat itu keluarnya dari si kecil yang berumur 4 tahun, namun ana masih cuba mengawal perasaan.


“Kenapa nak kahwin dengan abang handsome? Tak nak kahwin dengan abang beriman? Nanti dia boleh bawa Aishah masuk syurga” Ana cuba mengasuhnya serba sedikit dengan ayat yang ana rasa ringkas namun mungkin tidak bagi si kecil itu. Wajahnya berkerut.


“Aishah tahu syurga tu apa?”


“Tah tahu”


“Kat syurga best tau.. Nak apa je dapat.. Aishah kalau nak gula cakap je nak gula nanti terus ada.. Best kan? Aishah nak masuk syurga?” Aishah mengangguk.. “Kalau nak masuk syurga, kena buat baik, tak boleh bohong, tak boleh lawan cakap mak..” Pada waktu ini, kak dayah menghulurkan Aishah sebiji coklat. Aishah mengambilnya dan mencampakkannya “Taknaklah”


“Aishah.. tak baik macamtu, budak baik nak masuk syurga tak boleh buat macam tu, kalau orang bagi barang kena cakap apa?”


Aishah kembali mengambil coklat itu.. “Terima kasih akak” Ana terharu…


“Akak.. Aishah takut hantu” Ana terkesima. Si kain putih itu telah diasak dengan wajarnya takut kepada hantu, si kain putih itu tidak diajar takut pada Allah, saying pada Allah.. tidak diajar apa itu syurga mahupun neraka..


“Aishah jangan takut dengan hantu. Allah kan ada.. Allah jaga Aishah.. Aishah sayang Allah?” Aishah yang masih duduk di riba ana terus mengatakan sayang! Tapi..


“Akak, Allah kat mana?” Mata beningnya memandang tepat mata ana. Mengharapkan satu jawapan yang pasti..


“Ada kat atas langit,sayang..” Ana menerangkan seringkas mungkin. Semoga dia memahami…


“Akak, jom nyanyi”


“Ok.. Aishah ikut ye.. Subhanallah, walhamdulillah…” ana teruskan mengalunkan zikrullah dan diikuti oleh suara comel milik Aishah.. Subhanallah, ana merasa satu getaran dalam hati ana.. Rasa apakah itu ya Allah?....


Selepas segalanya siap dikemas, ana turun ke bawah untuk menikmati sarapan. Aishah sedang sibuk bermain dengan anak patungnya, dan tiba-tiba ana terdengar Aishah mengajar anak patungnya..


“Ta baik bohong tau.. tak baik bohong..”


Subhanallah!


Betapa pentingnya mencorakkan sehelai kain putih, Agar coraknya cantik tersusun..


Betapa pentingnya mendidik si kecil harapan agama agar apabila dewasa nanti dapatlah bersama-sama menegakkan agama Islam tercinta..


Hati ana kian sebak memikirkan nasib anak-anak muda di kampong itu.. Mungkinkah mereka tidak mendapat didikan agama yang sebaiknya atau mereka terpengaruh dengan dunia yang semakin ganas.. Pergaulan antara perempuan dengan lelaki bagaikan tiada batasan, kata-kata kesat bagaikan air meluncur laju dari mulut mereka… Semoga adik-adik angkat ku masih ingat lagi pesanan yang ditinggalkan buat mereka... amin!


Ya Allah, semoga taufiq dan hidayahMu singgah jua di hati mereka.. amin!


1 comment:

Abu Hariz said...

Subhanallah... semoga Allah memberi kita kekuatan untuk mencorak helaian kain putih yang bakal mewarisi generasi yang diredhai Allah...

Ya Allah, permudahkanlah urusan kami...

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .