Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Friday, August 14, 2009

Lidah Itu Pedang...


Rasulullah s.a.w bersabda : "Setiap pagi anak Adam terbangun, seluruh anggotanya memperingatkan lidah. Anggota tersebut berkata : Takutlah kepada Allah demi kami, sesungguhnya kami banyak bergantung kepada kamu. Jika kamu lurus, kami pun lurus, jika engkau bengkok, bengkoklah kami" (Hadith Riwayat Al-Tirmidzi)

Ana mulakan kalam dengan sepotong hadith yang banyak memberi kesan di dalam hati ana. Ayuh kita renungkan bersama.Setiap hari adakah lidah kita ini lurus?

"Enti, apa maksud lurus tu? lidah ana takde bengkok-bengkok pun?"

Begini, luruskanlah lidah bermaksud menjaga perkataan. Berfikir sebelum bercakap. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut pulut habis! Er.. Beginilah, mari kita ingat kembali berapa banyak kalikah lidah ini pernah mengguris hati insan lain, berapa banyak kalikah lidah ini pernah berbohong malah mungkin memfitnah, menyebarkan khabar angin,mengumpat dan sebagainya....

Lidah itu lebih tajam daripada mata pedang. Bahkan mungkin hanya kerana lidah, tali persaudaraan boleh terputus. Hebatnya lidah yang menegakkan kebenaran dan memijak kebatilan, tapi berapa peratuskah lidah kita digunakan untuk kebaikan itu??

Cuba lihat pada diri kita, Allah kurniakan 2 telinga dan satu mulut sebagai tanda agar kita lebih banyak mendengar daripada berkata. Agar kita berfikir sebelum bercakap. Betul kan?

"Ah... b***h lah kau... s**l betul!"

Pening ana mendengar carutan-carutan itu. Bukankah lebih baik beristighfar, bertahmid kerana setiap aturanNya ada hikmah yang terselit. Bukankah Allah hadirkan pelangi setelah hadirnya hujan? Bukankah Allah masih memberi peluang kepada kita untuk mencicip nikmat dunia yang sementara ini?

Mengapa kita masih menodai nikmat lidah pinjamanNya?? Mengapa masih mahu menyakiti hati insan lain tanpa mengingati balasanNya?

-Wallahu'alam-


1 comment:

Mohamad Hilmi said...

Syukur sungguh di hati ini
Dikurniakan teman sejati
Menunjuk jalan dekati-Nya
Tika diri dalam kebuntuan

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .