Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Thursday, October 8, 2009

Kita Dan Islam



Kita dan Azan


Allahu Akbar.. Allahu Akbar

Azan berkumandang. Pelajar masih bercakap.

"Hey you should not talking, you should give some respect." Lecturer ana bersuara, dan kembali diam.

Ana tersentak, terpaku, terpana. Rasa malu meresap ke dalam pembuluh-pembuluh darah. Pandangan diarahkan keluar tingkap.

Lecturer ana bukanlah seorang muslimah, atau bukan jua seorang 'Full Time Muslim' yang seperti kita bangga-banggakan. Tidak, dia bukan beragama Islam, tetapi dia tahu bahawa azan itu harus dihormati, sedangkan pelajar-pelajar beragama Islam masih seronok berborak dan berhu-ha di sana sini.

Lecturer memandang pelik. Keliru barangkali, mengapa orang Islam sendiri tidak menghormati laungan keramat itu, sedang dia berusaha untuk senyap sebagai tanda hormat.

Ana menghela nafas berat.

Islam Dihina


Kita marah bila Islam dipandang rendah, kita naik angin bila ada yang menghina Islam.

Kita bangga berdemonstrasi di jalanan, berdebat di sana-sini, berhujah melawan musuh, Kita rasa bahawa kita sudah buat yang terbaik untuk Islam, tetapi rupa-rupanya kita terlupa pada satu perkara yang sering dipandang remeh.

Lupakah kita bahawa kita adalah duta Islam, kita membawa Islam ke mana sahaja kita pergi. Segala perbuatan yang kita lakukan akan dinilai, Justeru, ketika Islam dipandang hina dan dipijak-pijak, siapa yang harus kita salahkan?

Jari-jemari kita enak menuding ke arah insan lain, tanpa kita sedari seharusnya jari-jemari itu dituding ke arah diri kita sendiri. ya, diri sendiri.

Mudah Bukan Dipermudah


Allah itu baik, Islam itu mudah. Tapi, kita sebagai manusia yang BERAKAL ini telah dengan sengajanya mempermudahkan Islam itu.

"Ala, kalau tak ikhlas solat, baik tak payah solat" ujar seorang mahasiswi.

Kalau begitu, tak ikhlas pergi kelas, kenapa pergi juga? Tahu pula takut tidak dapat menduduki peperiksaan dan seterusnya gagal untuk memperoleh segulung ijazah. Manusia sering lupa, bahawa erti kejayaan sebenar adalah ketika kita menggenggam 'ijazah kelas pertama' dalam penilaian Allah S.W.T

"Ala, kan niat je dah dapat pahala, buat apa susah-susah buat baik."

Kalau begitu, jika lapar, niat sahaja mahu makan. Buat apa susah-susah pergi makan.

Kita sering tidak sedar, akal kita sering sahaja mahu MEMPERMUDAHKAN Islam, dengan cara yang tidak betul. Natijahnya ;

- Panas, tidak mahu menutup aurat. Bila ditegur, mulut enak mengatakan 'belum sampai seru'. Mahu tunggu seruan malaikat mautkah?

- Tidak mahu jadi terlalu baik, mahu jadi biasa-biasa. Tetapi, jika periksa sentiasa mahukan yang terbaik. Untuk menuntut satu markah tambahan sanggup memujuk rayu guru/pensyarah. Mengapa tidak mahu dapat yang biasa-biasa sahaja?

- Solat mampu diabaikan dengan tanpa rasa bersalah. Alasan 'boleh qada' sering kedengaran. Tahukah kita bahawa solat tidak boleh diqada' jika kita saja-saja, suka hati meninggalkan solat. "Alah, zohor nanti aku qada' lah waktu asar kang"

Memalukan!

Manusia Yang Pelupa

Muslimin muslimat yang dirahmati Allah. Lumrahnya, manusia itu seringkali terlupa. Ana jua bukanlah seorang insan sempurna yang tidak melakukan dosa, itulah hikmahnya Allah bukakan pintu taubat seluas-luasnya.

Itulah jua hikmahnya Allah menciptakan kita untuk saling melengkapi, saling tegur-menegur... Bukankah semua orang Islam itu bersaudara?

Oleh itu sahabat-sahabatku sekalian. Jangan pandang remeh walaupun kepada sekecil-kecil perlakuan. Contohnya senyum. Apatah lagi sebesar-besar perlakuan seperti mengamalkan sifat mahmudah dalam diri.

Tegurlah ana andai tersilap, ana memerlukan sahabat semua untuk terus berada di jalan yang lurus. Terkadang kaki salah melangkah, terkadang terjatuh, terkadang tersilap jalan. Maka, pimpinlah tangan ana menuju ke jalan yang satu itu.... Menuju redhaNya yang satu!


Rasulullah s.a.w bersabda: Seorang mukmin terhadap mukmin yang lain adalah seperti sebuah bangunan di mana sebahagiannya menguatkan sebahagian yang lain.(Hadith Abu Musa)


Moga kita sentiasa di dalam rahmatNya. Amin..

Wallahu'alam

4 comments:

ADILAH BINTI KAMAL AZIZI said...

alhamdulillah..post kali ini mengetuk hati membuka bicara muhasabah..bernilainya seorang sahabat yang sentiasa mendorong sahabatnya ke gerbang redhaNya..mudah-mudahan ukhuwah kita benar fillah..pimpin dlah ea akak..

Mastura MY said...

adilah binti kamal azizi

Betul, sedangkan khalifah semasyhur Umar Abdul Aziz juga perlu diingatkan, apatah lagi diri ini yang tak punya apa.. Moga ukhwah kita sentiasa dalam redhaNya. Jom saling berpimpin tangan :)

ZAITON MUHAIMIN said...

:-)...

mengetuk pintu hati yg berkelana...

syukran mas...

we're united!!

semoga kita terus kuat di bumi iprm..

Mastura MY said...

ana musleh

Syukran... Boleh ana tau, ana musleh ni siapa ye?

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .