Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Friday, December 4, 2009

Jangan Jadi Penghukum


"Nape eh, kalau budak-budak kena pukul sikit pun nangis?" Tulus sinar mata adik saudara ana memandang tepat ke dalam ana mata makcik ana.

"Mestilah, walaupun badan dia tak sakit, tapi hati dia sakit." Titik. Semua diam dan itulah jawapan yang paling tepat yang pernah menerjah ke gegendang telinga ana.

Luka ditangan, nampak dek mata... Luka di hati, siapa yang tahu?

Jangan Menjadi Penghukum


Manusia amnya dan kita khususnya sudah terbiasa dengan budaya menghukum. Salah sikit rotan, tak betul sikit cubit, bahkan mungkin disertai dengan kata-kata nista yang mampu menyiat-nyiat hati seseorang.

Jika parut cubitan itu mampu hilang satu hari nanti, apakah mungkin parut di hati akan terus lenyap?

"Aish, aku rotan bukannya menghukum, aku nak mengajar"

Benar, ana akui ada konsep 'rewards and punishment' dalam proses pengajaran. Tetapi punishment itu tidak bererti cubitan atau pukulan semata-mata. Apatah lagi pukulan-pukulan itu diberi kepada anak-anak yang masih baru belajar, masih setahun jagung, masih beru mengenal dunia.

Ana merasakan tidak wajar bagi seorang ibu memarahi anak berusia 5 tahun yang galak bermain.
Tidak wajar bagi seorang ayah merotan anak berusia 7 tahun yang leka menghiburkan dirinya sendiri.

Apakah salah jika teguran dengan penuh kasih sayang diberi?

"Sayang, mari masuk mandi.. dah lewat ni"

Bukankah dialog itu mampu merangsang jiwa anak-anak agar lebih berkasih-sayang. Anak-anak yang terdidik dengan tengkingan dan makian kelak akan membesar menjadi seorang yang bengis dan pemarah, dan ketika anak-anak itu berkelakuan tidak elok apabila besar, siapakah yang harus disalahkan?

Jagalah Ukhwah


Begitu juga dalam konsep ukhwah. Kadangkala, tanpa sedar, 'cubitan dan rotan' itu diberi dalam bentuk perkataan.

"Hoi, kau ni buta ke?"
"Kau dalam kelas tidur ke, benda ni pun tak faham"
"Kenapalah aku dapat kawan macam kau ni"

Mungkin pada diri kita, ayat-ayat sebegitu merupakan salah satu bentuk gurauan. Mungkin kita lupa bahawa setiap individu itu mempunyai personaliti yang berlainan, mempunyai hati dan tahap sensitiviti yang berlainan.

Mungkin gurauan kita itu, telah menyiat-nyiat hati seorang sahabat yang ikhlas bersahabat dengan kita. Siapa tahu, di sebalik senyuman rupanya terselit tangisan?

"Kau ni sensitif betullah, kan aku gurau je."

Dan lahir pula perkataan sebegitu dari mulut kita. Ya lah, pada kita kenapa sahabat kita perlu berkecil hati atas gurauan yang sedikit tu. Apa orang kata, gurauan merapatkan hubungan?

Sedarkah kita, gurauan itu mungkin menjarakkan hubungan antara kita dan sahabat dan selepas itu kita bersangka buruk pula bahawa sahabat kita yang salah sedangkan kita tidak ada melakukan apa-apa yang perlu dibesarkan,sekaligus membuatkan kita kerugian lantaran kehilangan permata yang begitu berharga.

Beringatlah sebelum terlambat.. Letaklah taqwa di dalam hati dan berkatalah yang baik kerana itu bukan sahaja mampu menjaga dirimu, tetapi juga menjaga insan di sekelilingmu...

Mana tahu esok tiba balasan untuk kita? Ingatlah pesanan baginda Rasulullah s.a.w ;


“Barang siapa beriman kepada Allah dan Hari Akhirat maka berkatalah yang baik, atau (jika tidak), diamlah “. (HR. Bukhori dan Muslim)

Fikir-fikirkanlah..

wallahu'alam

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .