Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Sunday, December 20, 2009

Siri Pengembaraan Bermula :)

Sesungguhnya Engkau tahu
bahwa hati ini telah berpadu
berhimpun dalam naungan cintaMu

Alhamdulillah... ana baru sahaja pulang dari Melaka setelah 3 hari 'berkampung' di Melaka Bandaraya Bersejarah :)

Jumaat, Sabtu & Ahad.. (18 dis-20 dis 2009) itulah masanya kami saudara-mara sebelah umi berusaha untuk lebih mengenali dan merapatkan tali silaturrahim..

Siri Pengembaraan bermula!! :)

Hari Pertama

Tempat pertama yang kami pergi ialah R&R untuk berhenti makan-makan bagi sesiapa yang dapat bercuti daripada menjalani ibadah puasa pada hari itu atau pun yang tidak mahu berpuasa (hehe)

Selepas agak lama berborak-borak dan makan-makan di situ, kami pun segera bertolak ke destinasi pertama kami... Zoo Melaka yang berdekatan dengan plaza tol Melaka..

Burung penyambut tetamu.. Pandai berposing.. Bijak2

Salah satu spesies monyet yang jarang dijumpai.. Sekali imbas nampak macam kucing (er, ye ke?)

Aishah ; "Adam.. cepatlah jalan.." Adam ; "Tak nak-taknak.. nak tengok zirafah"

"Fuh.. Penat-penat.. Rehat sekejap"

Selepas berpenat-lelah, kami pun segera menuju ke tempat penginapan kami untuk check-in Hm... Hotel Mahkota menjadi pilihan kami buat kali ini..

Hotel Mahkota... di hadapan laut.. Sangat indah, subhanallah!

Bilik ana berhadapan dengan laut ini... Sangat tenang.. Solat pun menghadap laut.. Subhanallah.. Alhamdulillah... Allahu Akbar!

Malamnya pula, ada solat berjemaah maghrib dan isyak serta tahlil...

Aktiviti bagi kanak-kanak adalah...

Main dalam almari secara berjemaah.... :)

Sehinggalah penat dan tertidur! (Baca : Gambar ini sekadar posing semata-mata :D)

Hari Kedua

Pagi-pagi lagi kami telah keluar untuk meneruskan pengembaraan... Hujan rintik-rintik yang mulai turun sedikit membataskan langkah.. Namun, berbekalkan semangat yang kental (eceh) kami berjaya (alhamdulillah) menaiki bas bersama-sama untuk menaiki river cruise..

Dua anak dara sedang setia dan tabah menunggu giliran menaiki river cruise...

Adam terpegun melihat biawak-biawak sedang berkeliaran manakala kakaknya mengantuk dibuai angin sepoi-sepoi bahasa... (Aish!)

Kemudian hujan turun dengan lebatnya.... Kami pun kembali ke hotel dan berehat seketika sebelum meneruskan 'perjuangan' ke medan-medan membeli-belah. Terima Kasih Allah atas nikmatMu...

"Kenapa entah, semua orang penat berjalan.. saye tak penat pun..."

Balik sahaja ke hotel... Semua kanak-kanak berdesup ke bilik masing-masing untuk bersiap sedia ke....

Kolam Renang!!!

"Saya pun nak berenang juga"

Malamnya, kami makan bersama-sama di kedai milik Abang Jo & Kak Ina (Terima kasih ya).. Makanan yang sangat sedap tapi ana malu nak tambah.. Huhu... Malangnya, kerana leka sangat makan.. Terlupa nak ambil gambar T.T

Selepas itu, ada yang terus balik ke hotel dan ada pula yang pergi ke pasar malam. Melaka yang tidak pernah malam..... Kenderaan sentiasa sesak biarpun jam menunjukkan ke angka 12.

Hari Ketiga

Kami sarapan bersama-sama dan terus menuju ke masjid terapung..

Laluan ke dewan solat..

Umi ana berposing di terik mentari..

Lihat.. masjid ini terapung!! :)

Dan akhirnya, bersalam-salaman, sebelum pulang ke destinasi masing-masing..