Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Saturday, February 12, 2011

Valentine's Day ; Antara budaya, suka-suka, dan agama.



"Ala..." Harini entah kenapa akaun facebook buat hal. Tak boleh buka. Saya seorang sahaja yang jadi begini atau sahabat juga sama?

Mengisi ruang waktu yang terbatas, saya berjalan-jalan ke blog sahabat-sahabat yang ada. Ramai sungguh yang berbicara perihal Valentine's Day.

Kenapa tak boleh sambut?
Kenapa kena sambut?
Bukankah itu sekadar suka-suka, tak bermaksud apa pun?

Persoalan yang meilbatkan hati dan perasaan memang satu tugasan berat buat sang da'ie.

Justeru, saya copy paste dan edit sikit salah satu comment yang saya bagi pada seorang sahibah yang sangat saya kasihi, insyaAllah. Moga jawapannya memberi manfaat buat yang sedang mencari.


Start copy paste

baguslah akak ni tak sambut valentine. tapi ape ape pun, kenapa tak sambut, kita kena jelas supaya nanti kita tak jadi macam lalang..

betullah akak cakap, banyakkk sangat budaya luar yang diikut-ikut oleh orang Islam, tapi tak ditekankan, sedangkan Rasulullah ada bersabda Ertinya :

“Barangsiapa yang menyerupai suatu kaum, maka dia termasuk sebahagian dari mereka”. [hadis riwayat Abu Daud]


valentine's day bukan sekadar soal budaya. Ia soal agama. Hari berkasih sayang dalam Islam bukan takat hari 14.2 je kan, hari hari adalah hari berkasih sayang. hari hari saya sayang akak <3 :)

saya petik sikit kata-kata ibn Taimiyah :

Menyerupai mereka di dalam sebagian hari-hari besar mereka akan menyebabkan timbulnya rasa senang di hati mereka atas kebatilan yang mereka lakukan, dan barangkali hal itu membuat mereka mencari-cari kesempatan (dalam kesempitan) dan menghinakan kaum lemah (iman). Dan barangsiapa yang melakukan sesuatu dari hal itu, maka dia telah berdosa, baik melakukannya kerana berbasa-basi, ingin mendapatkan simpati, rasa malu atau sebab-sebab lainnya kerana ia termasuk bentuk peremehan (penghinaan) terhadap Dinullah(Agama Allah) dan merupakan sebab hati orang-orang kafir menjadi kuat dan bangga terhadap agama mereka.


Jom kita tengok apa Allah cakap tentang Islam, dan harus berbangga dengan budaya dan ajaran Islam :

“Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu dan telah Ku- cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agamamu.” [Al-Ma`idah :3]
:)

Moga Allah kasih :)

end of copy paste

Hari bersejarah MAULIDURRASUL semakin hampir...

Marilah kita mempersiapkan diri untuk itu, kerana ia lebih diredhai dan dikasihi.. insyaAllah.

Wallahu'alam :)

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .