Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Wednesday, November 30, 2011

Bilal Itu Masih Seorang Hamba.


Meniti hari-hari yang mendatang, dengan jiwa yang kosong... Bersama hati yang kontang.

Ah sahabat! Saban waktu kita terlupa bahawa kita ini hanyalah seorang hamba kepada pencipta. Seorang yang tidak punya apa, segalanya yang ada pada kita hanyalah pinjaman semata.

Mari kita tanya pada diri, yang mana satu milik kita sehingga kita mampu berasa bongkak dan angkuh, seolah-olah kita tidak perlukan Tuhan, pentadbir seluruh alam semesta...

Melihat kembali kepada perkataan hamba. Ah, hamba.

Ada seorang hamba yang dahulunya diseksa, dijemur di bawah terik mentari. Diletakkan batu besar di dadanya, namun mulutnya masih lagi menyebut, 'ahad, ahad'(Allah Yang Maha Satu! Allah Yang Maha Satu!)

Kamu pasti tersengih,sudah tahu siapakah hamba itu. Ya, Dialah Bilal bin Rabah... Seorang hamba yang tersohor, diseksa tuan yang tidak punya hati...

Wahai Bilal!

Kami malu denganmu, engkau diseksa dengan begitu teruk, tapi engkau masih utuh memilih Allah... Sedang kami, baru sahaja diuji sedikit olehNya sudah mula berputus asa, tidak percaya lagi kepada pencipta... Entah dimana letaknya iman yang saban waktu dahulu kami asyik bercerita.

Wahai Bilal!

Tatkala mulutmu tetap sahaja menyebut ahad! ahad! walau diseksa dengan satu seksaan yang tidak terjangkau dek akal, kami pula.. diuji dengan sedikit ujian sudah mula mengeluh itu ini... kami berkata : Wahai Tuhan! Mengapa aku yang diuji, Aku sudah tidak mampu lagi..

Sedang kami masih hidup lagi sehingga sekarang...bukti Allah tahu kemampuan sebenar diri kami...

Wahai Bilal!

Tatkala bibirmu basah menyebar dakwah kepada golongan hamba... Kami pula sibuk menjadi perosak dakwah, menjadi fitnah kepada Agama yang kononnya kami kata kami cinta. Yang kononnya kami kata kami sayang. Kami berpeleseran sana-sini. Kami menuding jari kepada teknologi. Ya, teknologi inilah yang membinasakan kami.

Kami berkata lagi.. Ah, orang-orang terdahulu tidak punya ujian segetir kami ini. Kami ditentang dari seluruh penjuru. Jangan sama kan kami dengan mereka!

Ya Bilal, kami terlupa di dalam Al-Quran surah Al-Baqarah ayat ke-286 ada menyebut : Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami.

Bukti bebanan orang terdahulu lebih berat, dan kami masih terus membangga diri..kononnya kamilah sebenarnya Hero Umat!

Wahai Bilal!

Suatu ketika, Jibril datang bertemu Rasulullah dan bertanya ; apakah tadi tiada solat dijalankan kerana tidak terdengar suara azan di langit.

Kami tahu bilal, suaramu yang mengalunkan azan selalu sahaja didengari sehingga ke langit sana. Engkau ikhlas tanpa mengharapkan apa-apa.

Dan kami... Kamu tahu bilal, kami ini walaupun azan telah berkumandang, kami masih lagi tidak bergerak menunaikan perintahNya yang satu itu. Kami leka. Seolah-olah televisyen, komputer dan pelbagai lagi teknologi canggih itulah Tuhan kami. Kami mengenepikan Rabb yang satu, dan Allah masih lagi memberi nikmatNya tanpa mengenal erti jemu.

Dan kami mendabik dada : Lihat, Allah sayang aku! Diberinya nikmat tanpa henti! Lihat! Doa aku dimakbulkan Tuhan!

Ah, bilal.. pasti engkau sedih kerana engkau sendiri tidak pernah berkata sebegitu walaupun Allah telah menunjukkan kehebatanNya kepadamu dengan sekelip mata.

Ya Bilal.. Aku pasti engkau masih ingat peristiwa di mana bila saat engkau mahu dibebaskan..tuanmu memberi biji kurma sebanyak 7 biji yang sudah dibakar dan menyuruhmu menanamnya beserta arahan : Esok mesti tumbuh!

Ah, ini tidak logik. Tidak masuk akal. Mana mungkin pokok boleh tumbuh dalam sekelip mata, apatah lagi biji kurma itu sudah dibakar... Dan akhirnya Rasulullah menolongmu menanamnya. Keesokan harinya, tumbuh pohon-pohon kurma yang rimbun, dan sekarang kurma-kurma itu dipanggil kurma Rasulullah.

Hebatnya Allah memeliharamu duhai bilal! Tapi tidak pernah sekali engkau membangga diri....

Wahai Bilal!

Meski engkau sudah dibebaskan setelah dibeli oleh Abu Bakar r.a, engkau masih lagi berjiwa hamba.

Ya, Bilal itu Masih Seorang hamba... hamba kepada pencipta.

Sedangkan kita, berlagak tuan kepada Tuhan!

Wahai Tuhan kami, ampunkanlah kami dan jauhkanlah kami dari seksa api nerakamu!

wallahu'alam.

1 comment:

M. Hakimi said...

benar..kita hanya seorang hamba..namun tidak sedar hingga berlagak menjadi tuan hamba...

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .