Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Friday, August 7, 2015

Aku tahu.


Ya -- aku tahu.

Aku tahu, setiap orang ada kisah silamnya. Ada zaman gelapnya. Ada satu rahsia yang disimpan jauh dilubuk hati. Dilipat kemas. Tidak mahu siapa pun tahu. 

Aku benar-benar tahu. Kamu, aku, kita -- semua sama begitu. 

Itu perkara lalu. Satu sejarah yang terlalu sukar untuk digapai semula. Satu peristiwa yang tak mungkin kita lalui lagi. Peristiwa hitam itu -- yang sebolehnya kita cuba lupuskan, jauh. 

Namun janganlah kau berkata "aku ni.. Takut nak minta ampun, banyak sangat dosa, entah-entah Allah taknak terima lagi" 

Jangan begitu. Tidakkah kau ingat pada Saidina Umar Al-Khatab? Tatkala zaman Jahiliyyahnya dialah penentang Islam terhebat. Dialah jua yang menanam anak perempuannya hidup-hidup.

Namun -- bila dia masuk Islam, dialah pendokong terhebat, dialah pula yang menangis saban malam memohon ampun. Dialah khalifah terhebat yang melawat rakyat dengan kedua kakinya sendiri. 

Dialah yang memikul gandum di pundaknya ketika malam hening untuk diberi kepada rakyat yang kelaparan, lalu ditegur pembantunya - Aslam :

"Mengapa kau begitu bersusah payah mengangkut gandum di tengah malam begini? Bukankah kau boleh lakukannya esok?" 

Umar lantas memandang kelat wajah Aslam, "wahai Aslam, siapakah yang menjamin bahawa aku akan hidup sehingga esok?" Jawabnya tegas. 

Umar -- suatu ketika dahulu dialah penentang Islam terhebat, namun di akhir hayatnya dialah salah seorang sahabat yang dijanjikan syurga. 

Maka ketahuilah, tidak ada seorang pun yang layak diukur melalui masa silamnya, apatah lagi dikagumi kerana masa depannya. Tidak ada. 

Kita semua sama -- selagi mana kita berusaha menjadi yang terbaik di sisi Yang Esa, kita tetaplah seorang hamba yang layak mendapat pengampunanNya. 

Kalau lah kau tahu betapa Allah amat mencintai suara hambaNya yang meminta ampun -- hingga tatkala Firaun kelemasan di tengah lautan, Jibril menyumbat kerongkongnya agar tidak mampu Firaun bersuara meminta ampun. Kerana, jika Firaun meminta ampun pada saat itu --

Nescayalah Allah mengampunkan. 

Jangan kau terpedaya dengan syaitan. Mintalah ampun dengan Tuhan.

Tapi ingat, maaf yang sebenar ada 3 komponen :

1) maaf
2) ia salahku.
3) apa yang boleh aku lakukan untuk memperbetul keadaan? 

Awak jom, masuk syurga :) 

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .