Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Saturday, August 8, 2015

Life's mission


Sebenarnya cerita dia mudah je -- 

Saya dah lama pasang niat nak pergi legoland. Tapi sebab tiket dia pada pendapat saya agaklah overprice so saya tangguhkan niat. Bulan demi bulan. Sampai saya rasa biar jelah niat tu tinggal niat. 

Tapi sungguh Allah itu Maha Mendengar, Maha Mengetahui, Dialah juga yang merancang sebaiknya.

Tiba-tiba office nak buat event kat legoland. Tapi sayangnya, tarikh yang diberi pada mulanya tidak kena dengan jadual saya. Saya ada urusan yang lebih penting. Sekali lagi, saya mengeluh kecewa. Puas saya pujuk hati untuk redha. Tak apa, Allah tahu yang terbaik.

"Mas, if we change the date to 7 august, are you able to join?" Suatu hari, saya ditanya soalan begitu.

"Yup"

Dan begitulah kisahnya -- hingga akhirnya saya berjaya jejakkan kaki di sini. Namun ia tidak berakhir di situ. Semua orang siap bawa topi sebab semua sedia maklum, legoland sangat panas. 

Tapi hari ini, hujan turun dengan lebatnya. Sampai kami terpaksa berteduh di restoran dan makan dulu. Sekali lagi sedih bertamu. Cepat-cepat saya mengingatkan hati tentang surah Al Insyirah -- setiap kesusahan disertai kemudahan.

Tak berapa lama, hujan berhenti. Kami meneruskan ekspedisi. Alangkah benar janji Allah! Kerana lebatnya hujan sebentar tadi, lautan manusia sudah surut, hingga kami mampu main semua permainan berulang kali -- tak perlu tunggu lama.

Cuaca yang redup juga amat mendamaikan. Hampir menitik air mata -- terharu. Betullah, kalau kau ada Allah apalah lagi yang perlu kau bimbangkan? Sabarlah, sekejap lagi kau nampak hikmah.

Bertekadlah, berazamlah, dan serahkan segalanya pada yang Esa. Allah tak pernah suruh kau stres, bimbang, atau risau tak tentu pasal. Allah kata --

Faiza azamta fatawakkal 'alallah. Apabila kau sudah berazam(bertekad dan berusaha) maka bertawakallah kepada Allah (al-imran : 159) 

Life's mission - pergi legoland tanpa guna duit sendiri, checked!

Lepasni bila orang tanya "eh awak orang jb? Dah pergi legoland?" 

Takdelah tersenyum sambil geleng. Siap boleh jawab "sudahhhh" dan buat muka eh-kau-tak-pergi-lagi-ke? 

Gurau je. Alhamdulillah 'ala kulli nikmat. Dan nikmat yang mana lagilah yang ingin aku dustakan. 

Sekarang cuba teka -- siapa tadi yang dah tahu tak boleh kena hujan tapi degil main hujan macam budak kecik dan mula nak demam sekarang? 😳😳😳

Hajat doa ye 😊

1 comment:

Nazihah@Jiha said...

Assalamualaikum :)
blogwalking, teruskan berkarya.

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .