Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Tuesday, August 25, 2015

You are not broken


Saya pasti setiap orang ada cara untuk lepaskan stress masing-masing.

Kalau saya -- salah satu cara ialah saya akan 'berkampung' kat dapur. Kelentang kelentung aa dapur mak. Lagi stress, lagi lama duduk kat dapur. Siap marinate ayam, buat kek, masak spagheti, lasagna, kadang dari pagi sampai malam duduk dapur. Keluar kejap-kejap pergi sembahyang. Macamtulah -- saya akan duduk dapur sampai saya rasa saya boleh keluar dari dapur berwajah baru, berjiwa kental, dan lupakan semua benda yang menyakitkan.

Orang kat rumah dah faham, selalu diorang biarkan je. Last-last diorang juga yang makan. Malah kadang-kadang diorang suka pula saya stres.  -.-"

Dulu saya geram juga dengan diri sendiri. Yelah, dah stress tu penat kat otak, lepastu kenapa nak penatkan badan sendiri. Kenapa tak nangis lepastu tidur je. Kenapa kenapa. 

Lepastu saya fikir -- kadang tu Allah bagi ujian untuk kita buat kebaikan. Mungkinlah saya ni dah lama sangat tak masak sebab perasan sibuk, emak agaknya teringin nak makan saya masak tapi tak sampai hati nak cakap so Allah yang Maha Tahu pun cakap "kun fa yakun"

Masuklah saya ke dapur dengan asbab stres. Macam bila kita dah jauh sangat dengan Tuhan lepastu Allah bagi ujian, kita jatuh terjelepuk mula cari sejadah semula dan menangis berdoa "cukuplah Kau bagiku ya Allah" 

Semua yang berlaku sebenarnya adalah penyebab je untuk sesuatu yang lebih baik.

Everything happened for a reason. Cuma yelah, kadang-kadang manusia ni suka tengok secara sempit. Selalulah yakinkan diri setiap yang berlaku ada hikmahnya, setiap yang pergi akan diganti dengan sesuatu yang lebih baik, setiap yang akan datang pasti jauh lebih bagus dari yang lalu. Kalau kita rasa yang datang tu lagi tak best dari yang lepas -- saat tu kita perlu renung balik jauh ke dalam hati, kita perlu belajar erti syukur dan bukannya membanding-bandingkan. Kita perlu percaya apa yang Allah bagi, itulah yang terbaik.  

Percaya je. Kalau tak faham, tutup mata, tarik nafas dan cakap ya Allah aku tak faham apa yang berlaku, Kau bantulah aku lalui semua perkara ni. 

Mana tahu -- dengan ujian yang kau lalu, kau mampu bantu manusia yang beribu. 

Sudahlah sayang -- kau tak pernah hancur, kau rasa je macam kau hancur, tapi tak. Kau masih di sini, kau gagah, kau cuma keliru mencari diri, kau cuma tak tahu mana mahu pergi. Kau cuma tak pasti destinasi.

Ah, kau cuma -- kau cuma terluka sikit je, dah ambil ubat letak kat hati, dengar baik-baik apa yang Allah janji ; setiap kesusahan disertai kemudahan. Aku tahu kau pasti sembuh, kerana aku percaya pada Dia, dan cintanya Dia pada kau.

Dan hakikatnya -- ubat stres terbaik adalah kau dekatkan diri dengan Tuhan. Tak kisah mula-mula kau nak buat apa pun nak jerit nak nangis ke apa asalkan masih dalam ligkungan baik, kau buatlah. Lepastu ambil wudhu, sembahyang, baca Quran.

Makin cepat kau kembali pada Tuhan -- makin cepat stres kau hilang. Bukankah ujian itu Dia yang beri? Dia jugalah yang boleh ambil kembali.

Gagal tak pernah buat langit jadi mendung -- tersenyumlah meski kau tersadung.

Senyumlah. 😊😊😊

Anyway, orang kat rumah dah tak boleh suka tengok kak wawa berkampung kat dapur sekarang, sebab kak wawa dah ada idea baru bila stress -- stresskan orang lain pula. *flipping tudung*

Dan barang siapa berpaling dari peringatanKu, maka sungguh, dia akan menjalani kehidupan yang sempit... (Taha :124)

~broken clouds pour pain, 
Broken soil sets as field,
Broken seeds give bread,
If you think you are broken, 
Know that Allah has a plan for you~

Salam cinta.

1 comment:

K2r~90 said...

hi.. haha saya pun tengah stress sangat sebab tak dapat nak siap kan task dalam tempoh diberikan dan terdapat banyak sangat distraction. Well memang kita tak mahukan kehidupan yang macam ini dan kadang rasa macam buat keputusan yang salah

Entahlah kadang rasa nak mencarut je tapi itu lah kita kena pikir mungkin ada hikmah dan suatu hari kita paham ini jalan yang terbaik untuk kita.

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .