Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Tuesday, August 25, 2015

Epal cantik



"Mak.. Hari ni cerita apa?"

Masa saya kecil, kalau emak ada masa, emak selalu bercerita. Kisah sang kancil dan buaya, kisah Nabi-Nabi, dan banyak lagi.

Tapi ada satu kisah ni, yang paling emak suka cerita. Diulang-ulang hingga saya hafal. Namun tak pula saya membantah, seolah-olah pada ketika itu saya juga suka mendengarnya. Ia kisah sebiji epal. Meh saya cerita macam emak -- 

Ada sebiji epal yang tumbuhnya ranum, cantik dipandang, isinya pasti lebih lazat. 

Namun dia tumbuh pada puncak sebuah pokok. Tinggi. Sukar benar digapai tangan. Kadang-kala ada sekumpulan budak-budak nakal yang membaling batu dan ranting kayu untuk menjatuhkan epal cantik itu, namun tetap gagal. 

Pada awalnya si epal cantik berasa megah. Masakan tidak, tumbuhnya di puncak tertinggi, diidami ramai manusiawi, cantik malah ranum lagi. Namun, apabila satu demi satu rakan-rakannya pada pokok itu telah pun dipetik, si epal cantik mula goyah. Dia mula ragu-ragu. Dia sudah tidak yakin diri.

Lama kelamaan, si epal cantik berasa sedih. Dia mula menggoyangkan badannya ke kiri ke kanan, cuba menjatuhkan dirinya ke bawah, sehingga suatu hari... 

"Plakk" emak membuat bunyi. 

Mengekek si kecil mastura ketawa, "plakkk" bunyi itu diikuti. 

Epal itu pun jatuh ke bumi. Bersorak lah kumpulan budak-budak nakal, epal itu diambil, dipijak, dikotori.. Seolah tiada harga,c sedangkan.. Jauh di sudut sana ada seorang pemuda yang asyik memerhati dan sedang berusaha mencari tangga untuk memanjat pokok epal tersebut dan memetik si epal cantik tadi. 

"Kenapa epal tu tak sabar mak?" Si kecil mastura pasti bertanya.

"Sebab dia sedih kena tinggal kawan-kawan"

"Ala mak ni kenapa suka cerita sedih?" 

Emak hanya akan tersenyum sambil mengusap kepala si kecil mastura, seolah berkata -- suatu hari nanti kau mesti faham, nak. 

"Wawa nanti dah besar jangan jadi macam epal tu tau. Mesti jadi baik. Jaga harga diri. Jaga maruah. Macam epal tu, orang hebat je dapat petik kan kalau dia tak jatuhkan diri dia sendiri?"

"Wawa mana tumbuh kat pokok" berkerut mata si kecil mastura, cuba memahami. 

Emak tergelak. Senyum. Diam. Dan cerita itu akan berulang lagi, hari demi hari, malam demi malam. 

Hinggalah kini, si kecil mastura itu sudah besar, hinggalah kini, baru aku faham erti di sebalik cerita itu. 

Hari ini -- mengenangkan cerita itu, mataku bergenang. Betapa mesej emak terlalu mendalam. Betapa hari ini telah terlalu banyak "epal cantik" yang aku temui, namun telah menjatuhkan diri dan dikotori. "Epal-epal cantik" yang telah jatuh itu acapkali pula menangis kerana disakiti -- seolah ia lupa akan sebuah harga diri.

Ah hawa, 
Mengapa kau selalu mencampakkan diri pada 'orang asing' yang sering sahaja menyakiti?
Seolah-olah ibu ayah tak pernah menjaga, menatang kau bagai minyak yang penuh.
Walhal dahulu -- hatta seekor nyamuk pun tak pernah dibiarkan hinggap di pipimu itu.
Ingat pesan emak,
Biarlah orang yang kau pilih itu nampak biasa -- asal sahaja dia tahu menjaga dirinya.
Biarlah tiada pekerjaan tetap -- asal sahaja dia tetap bekerja.
Biarlah berani beri kepastian -- bukan menggantung dengan penuh keraguan.

Entah hawa,
Aku bingung.
Mengapa hati itu kau benar dirobek segala,
Aku tidak tahu, 
Sudikah kau bisikkan padaku? 

:)

Thank you emak. I love u so much. Kalaulah ada pahala yang Allah mahu beri dari penulisan ini, moga sahaja ia disalurkan pada emak, pada abah. 
****

P/S : gambar takde kena mengena dengan cerita. Cuma nak bagitahu, lately ni sebab terlalu banyak perkara perlu diuruskan saya jadi agak sedikit down. Hampir sahaja give up. Or sebenarnya dah give up? Tapi Allah tu baik, pandai benar menghibur. Kalau rapat dgn saya mesti tau saya die hard fan hello kitty, tsk. Saya ada nak beli usb fan ni, tapi mahal so saya pendam saja hasrat itu. Harini masuk ofis ada hadiah atas meja, tak sempat buka, bawak balik rumah. Nasib baik tak buka kat ofis, kalau tak tercalar kemachoan. buka kat rumah terus rasa sebak dada nak nangis. KENAPA SEMUA ORANG SWEET SANGAT NI. KENAPA SEMUA ORANG BAIK SANGAT NI 😭😭😭 terima kasih. Thank you too to all the beautiful and handsome doctors and medical students yang PM saya haritu dan explain sepenuh hati. Allah, moga syurga milik kalian. Rasa tak layak diri ni dikelilingi orang orang baik seperti kalian.

Dan yang paling penting -- terima kasih Allahku sayang atas segala surprise yang tak pernah terduga.

Jom, yakin dengan Allah dalam segala hal. Dia paling sweet, paling mencinta :) jom tajdid niat. Bismillah...

Hashtag mudah tersentuh. 😭

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .