Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Wednesday, August 19, 2015

Dugaan? Bring it on!


Saya sangat suka naik roller coaster. Sangat-sangat suka. Suatu hari, kawan saya tanya,

"Mas, kenapa eh kau suka sangat naik roller coaster?"

Saya pun fikir-fikir kenapa, "em, sebab aku rasa dia macam kehidupan kita kot. Ada naik, ada turun, ada rasa nervous, ada rasa rileks, ada rasa bahagia..kadang-kadang laju, kadang-kadang tersangkut." 

"Wah mantap jawapan kau" ujarnya kagum. Walhal dia tak tahu saya pun baru dapat jawapan tu lepas dia tanya. Selama ni naik roller coaster sebab boleh lepaskan stress jerit tanpa orang tahu saya tengah stress je. Maaf, kau ditipu kawan. :p 

Dan walaupun saya amat suka naik roller coaster, saya dikelilingi rakan-rakan yang amat tak suka roller coaster. Tsk.

"Alaa jomlaa naik jomlaa" setiap kali ke taman tema, itulah yang akan berlaku. Pujukan beserta janji setia akan belanja makan, belikan panadol kalau pening serta bertanggungjawab atas segala perkara buruk yang mungkin berlaku. Kadang-kadang misi berjaya, kadang-kadang mereka buat tak tahu saja. Aku pasghoh. 

Mula-mula tu tension juga, tertanya-tanya kenapalah Allah tak bagi kawan yang sama je semua serba serbi, suka benda yang sama, habit yang sama. Ah senang cerita semua sama.

Ini tidak. Saya tak suka sejarah, kawan suka sejarah. Saya suka matematik, kawan tak suka matematik. Saya suka roller coaster, kawan suka lari-lari. Saya tak faham bahasa kias-kias, kawan suka berkias. Kalau tak sabar memang boleh jadi gaduh. Apa taknya, kalau lapar, kawan suka cakap,

"Aku rasa macam laparlah."

"Oh makanlah"

"Tapi macam tak bestlah makan sorang-sorang."

"Dah besar pun takut. Mana ada hantu, kau makan jelah."

Dah lama tu dia tak gerak juga "kau kata nak makan?" 

Lepastu baru dia cakap, "sebenarnya aku nak kau temankan aku makan. Tak syok makan sorang takde geng" 

LAH. CAKAP DARI TADI KAN SENANG. Dont make things complicated. Orang dah kata tak faham kias-kias buat jugak 😤

Tapi lama-lama tu -- saya terfikir. Ah, buat apa nak sibuk-sibuk ubah orang jadi macam kita, dah kalau semua benda nak sama lebih baiklah saya berkawan dengan diri saya sendiri je. Saya belajar menerima. Belajar buat satu buku kosong, kalau ada yang sama, ada. Kalau tak ada, tak apa. Saya kurangkan expectation. Begitu hati lebih bahagia. Lagipun -- berbeza-beza itulah yang indah. Kau tak lengkap, aku lengkapkan. Aku tak lengkap, kau lengkapkan. Cantik. Warna-warni. Kalau dunia ni semua satu warna je, mana datang serinya? 

Saidina Ali, Umar, Uthman, Abu Bakar -- masing masing ada karekter yang berbeza. Tapi ukhwah mereka tak pernah luntur. Malah bersahabat hingga ke syurgawi!

"Kau ni mas, nak kahwin nanti jangan cari lelaki gayat." Suatu hari teman itu memberi pendapat.

"Kenapa pulak?"

"Nanti kau merayu sampai air mata berdarah pun dia takkan teman kau naik roller coaster"

Saya ketawa, dan kelmarin saya send gambar ini pada dia beserta caption -- aku janji. Kalau ada orang yang sudi teman aku naik roller coaster ni, aku kahwin dengan dia. Betul, aku janji.

Seminit, dua minit, lima minit, handphone saya berbunyi. Mesej itu dibalas --

Bagus. Kau takkan kahwin sampai bila-bila. Tahniah kawan.

Ini biadap. Saya terus delete nombor dia. Block whatsapp. Off handphone dan putus kawan. Hehe tipu je, mana ada. Kan kita hidup untuk saling melengkapi.

Dan bukankah hidup ini bagaikan roller coaster, ada naik turunnya, ada tahap-tahap ekstrimnya... Dan sungguh, bila kau dah biasa naik dari satu tahap ke satu tahap -- hatta seekstrim mana pun roller coaster yang akan kau naiki nanti, kau takkan rasa gentar, malah kau boleh ketawa seronok, seronok juga gelakkan orang yang jerit jerit takut. Eh. 

Seolah-olah kau berkata pada kehidupan --

Apa? Dugaan? Come on, Bring it on! 💪

Salam cinta. :)



No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .