Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Monday, June 29, 2009

Beristikharahlah...



"Ahh... Buat apa nak istikharah, aku dah yakin dah dengan keputusan aku ni. Aku tahulah"

Pernah sekali ana mendengar kata-kata itu terlafaz daripada mulut seseorang. Ana terkejut.

Bukankah kita ini manusia biasa yang tidak mengetahui masa depan dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu, baik yang tersembunyi atau yang nyata...

Dan kepunyaan Allah lah timur dan barat, maka kemana pun kamu menghadap di situlah wajah Allah. Sesungguhnya Allah Maha Luas (rahmat-Nya) lagi Maha Mengetahui (Al-Baqarah : 115)

"Ah, aku dah istikharah tapi macam tak best je pilihan ni"

Ada dua kemungkinan di situ. Apakah anda telah beristikharah dengan seikhlasnya? Berapa kali anda beristikharah? seeloknya lakukanlah 7 malam berturut-turut. Keduanya, Allah tahu apa yang terbaik untukmu! Allah itu tidak memberi APA YANG KAMU MAHU tapi Dia beri APA YANG KAMU PERLU.

Seorang penyair sufi menghalusi mata hatinya ; Aku penuh kekuatan tapi Allah berikan aku kesulitan untuk jadikan aku gagah. Aku penuh cinta, Allah berikan aku mereka yang bermasalah untuk cari penawar duka, Aku penuh keteguhan hati, Allah beri bahaya untuk aku atasi. Justeru, Aku tak perolehi apa yang kuimpikan tapi aku mendapat segala apa yang kuinginkan....

Jadi mengapa masih ragu-ragu dengan rahmat Allah? Mengapa masih sombong dengan Allah? Mengapa?

Lupakah kita bahawa dahulunya kita ini tercipta daripada setitis air mani yang hina, yang jika terkena baju,kita basuh....

Lupakah kita bahawa kita ini dahulunya tercipta dari tanah, yang selalu dipijak-pijak, selalu dipandang hina...

Lupakah kita bahawa kita pernah berjanji bahawa hanya Allah Tuhan kita... Jadi mengapa masih sombong dengan Allah?

Dan Lupakah kita bahawa kita adalah juara semenjak di dalam perut lagi, daripada berjuta-juta sperma yang berlumba untuk mendapatkan satu ovum, kita telah menang! Jadi mengapa masih tidak boleh memerangi nafsu dan syaitan?

Lupakah kita..?

"Eh istikharah tu bukan untuk kahwin eh?"

Bukan bukan dan bukan.

Istikharah adalah untuk kita membuat pilihan yang terbaik, jalan yang ditunjukkan Allah untuk menolong kita yang lemah, jalan panduan Allah agar kita sentiasa menjadi hambaNya yang bertaqwa..

Biarlah Allah yang membuat pilihan untuk kita kerana Dialah yang menciptakan kita maka Dialah yang mengetahui segalanya tentang kita.

Bolehkah kita menghantar komputer yang rosak ke kedai membaiki kereta?

Apakah natijahnya nanti?

Begitulah diibaratkannya..... Maka beristikharahlah kerana Allah, beristikharah kerana mengharap bantuanNya, beristikharahlah untuk menjadi hambaNya yang bertaqwa dan jangan sesekali kita menyalahkan Allah atas pilihan yang diberi. Yakinlah... Yakinlah itu yang terbaik biar pun hati memberontak kerana satu hari nanti pasti akan terlihat keindahan pilihan itu...

"Dulu suami saya ni tak ada dalam senarai calon pun! Bila saya buat istikharah nampak dia, Allah.. Senak dada... Tapi kalau saya dapat kembali kepada zaman remaja dulu, suami saya ni akan tersenarai dalam calon pertama pilihan saya!"

Begitulah kata-kata lecturer ana....

Selamat Membuat Pilihan Kerana Allah! Moga diberkatiNya...

Wallahu'alam

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .