Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Tuesday, June 2, 2009

Hisablah Dirimu Sebelum Kamu Dihisab


"Seronoknya jadi kucing" Ana bersuara ketika terlihat kucing dalam perjalanan ke kelas malam tadi.

"Awak tak tahu macam mana derita nya kucing tu" Sahibah ana membantah.

"Seronok apa jadi kucing, kat akhirat nanti tak dihisab!"

Diam.

Pernahkah kita terfikir, alangkah seronoknya menjadi haiwan, tanah, tumbuh-tumbuhan yang mungkin kita pijak-pijak, petik-petik tapi mereka itu tidak pernah berhenti berzikir dan bertasbih kepada Allah.

Tidakkah kita rasa terhina?

Allah mengurniakan manusia dengan akal agar membezakannya dengan haiwan, Allah telah mengangkat martabat manusia sehingga dilantik menjadi khalifah. Bukankah dahulu kita ini yang berjanji akan memikul amanah Allah, sedang gunung-ganang serta semua makhluk lain tidak tegar memikul amanah itu?
Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khuatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh, (Al-Ahzaab : 72)

Tapi kita sendiri yang mengkhianatinya.

Apa yang Allah suruh itu yang kita tinggalkan, apa yang Allah larang itu yang kita lakukan. Kita sewenang-wenangnya, dengan penuh bangga mengagumi peraturan ciptaan manusia sedangkan kita lupa, manusia itu Allah yang ciptakan. Maka selayaknya Allah yang lebih mengetahui tentang ciptaannya.

Maka peraturan mana lagi yang kita engkari?

Sungguh hebat syaitan yang telah menghiasi segala laranganNya menjadi cantik sehingga kita terliur memandangnya, sehingga kita terlupa bahawa di akhirat nanti adalah jauh lebih baik bagi mereka yang beriman.

Maka suruhan mana lagi yang kita engkari?

Kita semua tahu Allah mengutuskan Para Rasul untuk membimbing manusia dan kita dengan penuh keyakinan menyatakan kerinduan dan kecintaan kepada Rasulullah. Tapi, sedarkah kita bahawa kita selalu menyakiti baginda? Berapa kalikah dalam sehari kita berselawat kepada Baginda? Berapa banyak sunnahnya yang kita suburkan? Berapa banyak ajarannya yang kita amalkan? Malah berapa banyak larangannya yang kita tinggalkan?

Lupakah kita pada pesan sahabat Nabi S.A.W? Saidina Umar r.a telah berkata 'hisablah dirimu sebelum kamu dihisab'

Maka berapa banyak kalikah kita menilai kembali diri kita? Sejauh mana kita mampu mendengar pendapat insan lain tentang diri kita? Sejauh mana kita mampu untuk merendahkan martabat diri kita demi menghormati insan lain?

Hakikat manusia itu menyukai keindahan.... Kritikan, komen itu merupakan satu perkara yang menyakikan bagi sesetengah orang. Maka siapa lagi yang mampu untuk menergur? Bukankah sahabat itu cerminan kita?

Mudahnya kita melenting apabila seseorang menasihati kita, mudahnya kita kecil hati apabila ditegur. Sedangkan tanpa kita sedari semua kata-kata itu merupakan satu hadiah daripada mereka untuk memperbetulkan kita yang mungkin jauh terpesong.

"Enti tahu apa? Mereka tu semua dengki pada saya"

Benarkah begitu? Pernahkah kita mendengar pepatah 'if someone hate u once, it is his fault but if someone hate u twice, IT IS YOUR FAULT'

Jadi, sama-samalah kita renung-renungkan, fikir-fikirkan.. Siapakah kita sebenarnya? Layakkah kita untuk menatap wajahNya?

Adakah haiwan itu lebih mulia daripada kita?...

Dia mengatakan: "Alangkah baiknya kiranya aku dahulu mengerjakan (amal saleh) untuk hidupku ini." (Al-Fajr : 24)

~Hisablah dirimu sebelum kamu dihisab~

Wallahu'alam..

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .