Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Wednesday, June 24, 2009

Bersemangatlah Demi Islam!



“Rasa dah tepu otak ni banyak sangat baca” Keluh ana ketika sedang ralit membelek nota tarikh tasyrii’ (sejarah perundangan islam).

Sahibah ana memandang tepat ke wajah ana. “Mas tau tak, Elbert Einstein tu baru guna separuh daripada otak dia, kita ni guna tak sampai 0.01% pun lagi.”

Ana terdiam memikirkan kebenaran kata-katanya.

Dengan izin Allah, peperiksaan kali ini memberikan impak yang sangat besar kepada ana dan rakan-rakan. Masa yang digunakan hanya seminggu untuk menyelesaikan kesemua subjek yang kami pelajari. Entah mengapa, cepat benar ana berasa tertekan.

Pernah satu hari ana duduk di hadapan nota-nota tetapi ana tiada mood langsung untuk membeleknya dan terus-terusan merenung sehingga masa pun berlalu dengan pantasnya. Ana bimbang. Ana gusar. Mengapa begini jadinya? Ketika peperiksaan tarikh tasyrii’ sedang berlangsung, ana benar-benar berasa ingin menjerit. Mujur hati cepat beristighfar. Itu semua mainan syaitan!

“Mas, bagilah semangat sikit… tengah down ni” Suara daripada seorang sahibah yang penuh mengharap pada suatu malam membuatkan ana berfikir sejenak.

“Hm… mesti rasa bosan kan belajar banyak-banyak ni. Tapi ingatlah, kita buat semua ni kerana Allah, kita belajar kerana Allah. Bukan sebab nak periksa. Kalau kita belajar sebab nak periksa, keluar je dewan periksa nanti kita terus lupa apa yang kita dah baca tu.”

Ana berhenti sejenak.

“Ilmu Allah tu luas, diumpamakan macam lautan dan apa yang kita tengah belajar sekarang cuma setitik je daripada lautan tu, tapi cepat betul kita rasa penat. Cuba kita tengok orang-orang yang tak dapat belajar macam kita ni, mesti diorang rasa nak sangat belajar. Macam kat Palestin tu, kalau diorang dapat peluang belajar macam kita mesti tak akan dilepaskan. Kalau kita malas-malas belajar mesti diorang sedih kan? Diorang tak dapat belajar… Kita ni dapat belajar tapi malas.

Diam. Dalam masa yang sama ana cuba merenung jauh ke dalam diri, merenung hati yang ternoda, merenung diri yang sering leka….

Entahlah, dengan izin Allah ana betul-betul hilang mood untuk belajar pada waktu tu sehingga ana terasa seperti hendak termuntah sewaktu sedang mengajar seorang rakan. Pening. Mengalir air mata ana sewaktu bermohon pada Ilahi agar jangan dilunturkan semangat ana. Ana masih punya tanggungjawab sebagai seorang anak dan hamba. Mana mungkin ana tegar melihat wajah suram terukir pada kedua ibu bapa yang telah bersusah-payah demi ana. Mana mungkin ana tegar untuk menjadi fitnah dalam Islam yang amat ana kasihi.

Ana pasti ada di kalangan kita yang pernah merasa bosan dengan suasana yang ada. Teringat ana pada kata-kata Ali ibn Abi Thalib, “Hati itu boleh merasa penat dan bosan sama seperti tubuh badan. Oleh itu carilah segi-segi kebijaksanaan untuk kepentingan hati.”

Jadi ana cuba merehatkan diri, bertenang seketika. Ana lihat sekeliling, sahibah-sahibah juga sedang ralit membelek nota. Pasti mereka penat. Ana cuba menghiburkan hati mereka, jua hati ana. Melihat mereka tersenyum cukup menghiburkan hati… Terasa ringan kepala yang tadinya berat.

Tapi…. Semakin tegang sesuatu suasana, semakin ramai pula muslimah yang ana lihat bergayut dengan muslimin. Kawan? Teman Istimewa? Entahlah… Cumanya, bagi diri ana yang dhoif ini bercakap melalui telefon dengan lelaki ajnabi dalam waktu yang lama merupakan sesuatu yang memalukan malah mungkin boleh merosakkan iman. Suara wanita itu mampu membuatkan kopiah di kepala lelaki itu gugur ke bumi! Seorang wanita yang menggoda lelaki akan mendapat dosa. Bukankah Allah telah berfirman ;

Hai isteri-isteri Nabi, kamu sekalian tidaklah seperti wanita yang lain, jika kamu bertakwa. Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dalam hatinya dan ucapkanlah perkataan yang baik,(Al-Ahzab : 32)

Ana tidak tahu, mungkinkah dengan bergayut itu mampu mententeramkan jiwa atau dengan mendengar suara lelaki ajnabi itu mampu merungkai segala tekanan… Entahlah… Cumanya, pada diri ana yang dhoif, kerdil serta hina ini… Bercakap dengan umi abi dan bercakap dengan Allah mampu membuat fikiran yang tadinya kusut menjadi lega…

Entahlah….

“Esok periksa pagi & petang ke?” Soal ana kepada seorang sahibah.

“A ah. Mas periksa pagi je?”

“Ha ah”

“Bestnya…”

“Tak apalah, Allah dah mengaturkan yang terbaik untuk hambaNya”

Kepada sahibah-sahibah yang ana kasihi, moga kita sama-sama beroleh manfaat daripada aturan Allah yang amat cantik ni…

Wallahu’alam…

p/s: ana dan rakan-rakan masih berbaki 1 lagi subjek untuk esok hari (ada yang habis periksa hari jumaat) doakan yang terbaik untuk kami.. :)

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .