Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Thursday, June 18, 2009

Manusia yang 'mudah'



Siaran terpaksa diaktifkan sebentar atas beberapa faktor :)

Mudah. Manusia itu memang seorang yang mudah. Mudah lupa, mudah terguris, malahan mudah untuk tidak bersyukur…. Tulisan ana dalam tips belajar mungkin menyemarakkan semangat untuk TIDAK SOMBONG DENGAN ALLAH. Alhamdulillah, moga berkekalan. Namun,apa yang merungsingkan ana tulisan itu hanya digunakan ketika perlu sahaja.

Apa maksud ana?

Terkadang apabila ana melihat mereka yang hanya mencari Allah tatkala susah, timbul satu perasaan yang merebak dalam hati ana. Kasihan.

Terkadang apabila ana melihat mereka yang memberontak menyalahi takdir, memarahi Allah, timbul satu perasaan yang merobek-robek jiwa ana. Kasihan.

Terkadang apabila ana melihat mereka yang mengambil keputusan singkat dengan meninggalkan ajaran yang diajar oleh Rasulullah atas perintah Allah Yang Esa kerana kecewa dengan apa yang terjadi, timbul satu perasaan yang amat nyilu di dalam hati ana. Kasihan.

Tapi begitulah lumrahnya hidup manusia di atas muka bumi ini, tidak pernah terlepas daripada beberapa sifat mudah itu. Mungkin ana, kamu, kita semuanya tergolong dalam golongan ‘mudah’ tadi.

Banyak…. Banyak benar simptom-simptom itu yang dapat dilihat pada hari ini. Khususnya buat para pelajar yang bakal menjalani peperiksaan-peperiksaan besar. UPSR,PMR,SPM,STPM,STAM. Bahkan mungkin jua kepada para pelajar university yang bakal menduduki peperiksaan. Lagi seminggu hendak periksa baru mahu melakukan solat hajat bahkan mungkin lagi sehari kaki bakal melangkah ke dalam dewan peperiksaan barulah berlumba-lumba untuk melakukan solat hajat, melakukan solat-solat sunat,berdoa, merintih…

Tidak… Ana tidak bermaksud tidak bagus melakukan solat hajat mahu pun amalan-amalan sunat yang lain, memang elok benarlah kita membersihkan hati,jiwa dan diri tetapi bukankah lebih baik andai segala amalan itu kita lakukan secara istiqamah. Lakukannya dengan benar-benar ikhlas, sebagai hamba yang bersyukur dengan ketentuanNya, sebagai hamba yang bersyukur atas nikmat Allah yang terlalu banyak. Lakukannya atas dasar seorang hamba. Itu sahaja.

Sedih benar ana melihat mereka yang bersungguh-sungguh melakukan amalan buat bekalan di akhirat atas urusan dunia,merebut segala amalan baik atas sesuatu sebab, periksa contohnya dan sebaik sahaja peperiksaan berakhir maka berakhirlah juga segala amalan-amalan itu.

Itukah tandanya seorang hamba yang bersyukur?

Itukah tandanya seorang hamba yang berikhtiar?

Itukah tandanya kita benar-benar berharap pada-Nya?

Tidakkah kita merasa malu kepada Rasulullah? Pada suatu ketika dahulu, Rasulullah melakukan solat sehingga bengkak-bengkak kaki baginda. Lantas, Aishah bertanya : “Ya Rasulullah, mengapa kamu melakukan solat sehingga bengkak-bengkak kakimu? Sedangkan engkau sudah dijanjikan syurga?”

Apa Rasulullah jawab?

“Wahai Aishah, salahkah aku untuk menjadi seorang hamba YANG BERSYUKUR?”

Subhanallah!

Malu… malu benar ana pada baginda… Antum semua malu tak? Kita hanya mencari-Nya ketika susah dan terkadang kita lupa bahawa kita ini adalah hamba, semua perkara yang kita lakukan adalah kerana-Nya semata, dan apabila kita diuji, cepat benar kita melenting, memarahi takdir, memusuhi diri sendiri bahkan ada yang mahu membunuh diri..kerana apa? Kerana kita terlupa bahawa kita adalah hamba! Hamba yang sememangnya layak diuji, hamba yang seharusnya yakin pada Allah 100%

Yang berkata ini bukanlah yang terbaik, yang berkata ini juga bukanlah seorang yang sempurna kerana yang berkata ini juga merupakan seorang hamba yang banyak khilafnya… Jadi hiduplah di alam realistik di mana tiada siapa yang sempurna. Ana, dia, kamu, kita… Semuanya ada kekurangan…

Ingat, beristiqamahlah dalam beramal, kerana Allah suka pada hamba-Nya yang istiqamah… Jangan lupa membaca bicara Allah untuk kita di dalam Kitab Suci Al-Quran.. Ingat, hidup di dunia hanyalah ibarat seorang musafir...

Selamat beramal dan beristiqamah!

Wallahu’alam :)

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .