Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Sunday, January 2, 2011

XPDC Dakwah Malam Tahun Baru


"Siapa nak join XPDC dakwah, boleh bagi nama, no matrik dan no telefon."

Seronok sungguh ana dan sahibah mendengar perkhabaran tersebut. Tidak sabar rasanya mahu mengelilingi sekitar KLCC, melihat realiti masyarakat kini. Sungguh, selama ini ana hanya dihadapkan dengan program-program tarbiyah diri dan ana merasakan inilah masa yang paling sesuai untuk ana 'terjun' ke dalam masyarakat.

Dalam Gembira, Debar Pasti Terasa

"Rasa nervous pula lah Mas" Sahibah bersuara, sambil tangan ligat memasukkan pakaian ke dalam beg.

"A ah.. berdebar-debarlah juga ni" Ana menyuarakan isi hati. Berhadapan dengan masyarakat luar sungguh bukanlah satu perkara mudah. Apatah lagi, ana yang masih kurang ilmu di dada ini mahu mendekati mereka dengan penuh kasih sayang.

Ah, bagaimana?

"insyaAllah kak..insyaAllah.."

Pengembaraan Bermula

Bertolak dari KTM bangi, dan tiba di Masjid As-Syakirin KLCC sekitar jam 7 mlm. Oh, bahagia rasanya apabila Masjid As-Syakirin turut meraikan sambutan tahun baru dengan cara yang bertepatan dengan syarak.

Seolah-olah masih terngiang-ngiang suara Ustaz Zulqarnain..

"Wanita tidak boleh disolekkan oleh lelaki,walaupun lelaki yang lembut."

Satu perkara yang seringkali dipandang enteng oleh para wanita.

"Ala, takpe ustaz..diorang tu lembut, tak boleh buat apa-apa.

Tapi harus diingat bahawa mereka itu tetap seorang lelaki dan batasan aurat antara wanita dengan lelaki bukan mahram tidak pernah berubah.

Selepas maghrib, skuad sukarelawan dipanggil untuk taklimat pertama. Taklimat yang ringkas, dan disambung ke taklimat kedua, sekitar jam 10.30 malam.

"Kalau nak tegur, jangan main terjah je, kalau kita terjah diorang, diorang akan terjah la kita balik. Siapa yang suak kena tegur kasar-kasar? Jumpa mereka, salam, senyum, kalau boleh peluk." Ketua program memulakan kalam.

"Kamu mungkin akan berhadapan dengan mad'u yang marah-marah, kamu juga mungkin berhadapan dengan mad'u yang kuat bau araknya..Tapi kamu hadapilah dengan kasih sayang."

Saat itu dada ana berombak kencang. Terasa seperti mahu pecah. Layakkah ana menggalas amanah ini? Bagaimana untuk ana berhadapan dengan mereka nanti?

Kumpulan-kumpulan dibahagikan, perbincangan strategi pun bermula.

'Pom!Pom!'

Kami baru sahaja bangun dari duduk dan berbincang, ledakan bunga api telah pun bermula. Deras. Bunyinya seperti bom di medan perang.

"Doa, doa." Ketua memberi arahan. Kami pun berdoa diiringi bunyi mercun yang kian membingit.

Operasi Bermula

Kelam malam kami redahi.

Terkadang hati berdarah melihat orang Islam yang kian lupa diri.

Ada yang memakai skarf yang dihiasi tanduk syaitan dengan bangganya.

Kami berjalan dan berjalan..

"WOOOO!!" Terdengar satu jeritan dari satu arah.

Kami menoleh, sekumpulan lelaki sedang berpesta.

"Nak pergi ke tak ni.." Seorang muslimin kumpulan ana bersuara.

"Pergilah.." Sahabatnya memberi galakan.

Kami pun bergerak dan ingin menuju mereka. "Muslimat, tunggu sini." Ketua kumpulan memberi arahan, mungkin bimbang dengan keselamatan muslimat jika berada di kawasan lelaki-lelaki tersebut.

Kami menunggu... Sehinggalah seorang muslimin keluar, "Dua orang muslimat boleh masuk, kat dalam tu ada seorang muslimat, pergi dekati dia."

Ana dan seorang sahibah tidak melepaskan peluang ini. Kami melangkah masuk.

"Assalamualaikum..."

"Waalaikumsalam..."

"Nama apa ni?" Ana memulakan pertanyaan.

"a******"

"Owh..belajar kat mana?" Sahibah pula bertanya.

"Dekat...****" Dia menutup separuh wajahnya dengan pamplet yang kami beri.

"Aish, janganlah malu... kami saja-saja je ni jalan-jalan.. takde apelah! Ni ha ada gula-gula dengan air, ambillah.." Suasana mula dilenturkan. Selepas beberapa perbualan, kami meminta diri. Gadis tadi, baru berusia 19 tahun, dan berada dalam sekelompok lelaki yang membahayakan. Sejenak, hati ana seolah-olah berdarah.. Di mana ibu bapa gadis itu?

Apakah gadis itu seolah-olah tidak ada masa hadapan untuk dilihat?

Kaki melangkah lagi... Bersedia berhadapan dengan dugaan lain.

Kami Muka Je Jahat, Hati Baik!"

"Assalamualaikum..." Kami menyapa sekumpulan lelaki yang sedang melepak.

"Waalaikumsalam. " Mereka menyahut, sambil tangan meyambut pamplet yang kami beri.

"Oh akak..Macamni ke pakaian perempuan? Kena tutup kaki?" Seorang daripada mereka bertanya. Ana tersenyum.

"Umur berapa ni?"

"15 kak"

"Oh..macam mana PMR?"

"A hilang!"

"Takpe..takpe.. belajar lagi, SPM kena dapat semua A tau!"

"Akak!"

"Ya" kami menyahut.

"Ni saya ni, muka jahat kan kak?"

"Ish mana ada."

"Ya..tapi hati saya ni baik!"

Kami terpempam. Oh adik-adikku... Tidak kisahkah ibu bapamu padamu? Atau dikau sedang leka dihanyut arus duniawi...

Selepas beberapa ketika, kami meminta diri, meninggalkan mereka dalam jagaan Allah. Hati kian berdarah..Melihat saudara seagama yang kian jauh dari Allah.

Pulanglah..

"Mas, tengok tu." Sahibah ana menunjuk ke satu arah.

Seorang bapa, sedang memasukkan arak yang tidak habis dijual ke dalam kereta, bersamanya adalah 2 orang kanak-kanak yang berumur sekitar 10-12 tahun.

Bapa itu orang Islam. Anak-anak itu orang Islam.

Oh... gawatnya masyarakat!

Wahai da'ie..Di mana kamu sekarang? Apakah sedang enak dengan ibadatmu, sehingga dikau terlupa, di luar sana..ada banyak insan memerlukan.

Pengembaraan Tamat

Jam 2.30 pagi, kami pulang ke Masjid As-Syakirin, menunggu Qiamullail yang akan diadakan pada jam 3 pagi.

Meski mereka semua kami tinggalkan di luar sana, namun hati tetap teringat pada wajah-wajah mulus itu. Ah, apakah kita kan bertemu lagi di syurga nan abadi?

Atau apakah nanti mereka akan mendakwa kami yang tidak mahu memperingati,malah leka dengan diri sendiri?

Wahai saudaraku... wahai para da'ie!

Ingatlah, di luar sana masih ada tangan-tangan yang mengharap agar dikau menyambutnya dan membawa masuk ke bahtera penyelamat. Mereka adalah saudara kita. Maka pandanglah mereka dengan penuh kasih.

Sungguh, jika mahu dicatatkan semua peristiwa yang berlaku sepanjang xpdc, ana tidak tahu bila kan bertemu penghujungnya.

Bangkitlah da'ie!

Mereka menunggumu.

Wallahu'alam.




2 comments:

ida pj said...

sedih tgk masyarakat kita..
teringat masa dakwah turun lapangan masa buat kat kbmal, kelntan...

tny mereka, macam mana baju y x menutup aurat? mereka jawab, 'macam kami lah'..
terpempan seketika...

mereka thau,tapi tak faham..
sedih...

dan makin sedih...
apabila bakal2 pendidik di sini, ada juga speti itu..mungkin o.oo1% sahaja jumlah nya, tapi......kesan utk generasi akan datang...

Mastura Mohd Yusuf said...

ramai orang yang tahu agama, tetapi bilangan orang yang mahu agama amatlah sedikit...

Sedih. Amat sedih melihat realiti masyarakat kini, tetapi lebih sedih mengenangkan apa yang akan terjadi pada masa hadapan..

Moga semuanya berada dalam perlindungan Allah..

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .