Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Saturday, May 28, 2011

Beringatlah!


"Saya nak bayar yuran." Pelajar lelaki yang berdiri di hadapan kaunter bendahari di hadapan saya berkata perlahan.

Saya yang ketika itu duduk betul-betul di kerusi yang berada di belakangnya, memerhati sayu.

Bajunya terkoyak sedikit, begitu juga seluarnya.

Di tempat saya belajar, ada satu kawasan yang dipanggil one stop center. Di dalamnya ada semua jabatan, mereka bertugas di kaunter-kaunter yang berkenaan, pelajar kena ambil nombor dan tunggu sehingga dipanggil. Situasinya lebih kurang macam dalam bank.

"Ada berapa lagi ye baki?" Pelajar lelaki itu menyambung kata.

"Ada lagi RM1000 lebih." Pekerja di jabatan bendahari menjawab ringkas.

"Oh ye ke?" Si pelajar diam sebentar. "Cukup kot..." Tangannya diseluk ke dalam poket, mengeluarkan sebuah dompet usang, kad atm Bank Islam dikeluarkan dan diberi kepada pekerja di kaunter.

Lama dia menanti...

"Dik, tak cukup ni, ada kurang lagi RM300." Dan inilah jawapan yang diperoleh.

"Takpelah, nanti saya bayar lagi." Bicaranya sayu, entah mengapa terus menusuk ke dalam hati saya.

Air mata saya mula bergenang, sahibah tersayang di sebelah di pandang minta pengertian. "Sedih." saya berkata, sepatah.

Sahibah mengangguk.

Sukarnya Bersyukur

Peristiwa di one stop center tersebut mengingatkan saya pada suatu peristiwa yang pernah saya lalui dahulu. Ketika saya berada di satu tempat di mana para pelajar ditaja sepenuhnya... Ramai yang memberontak jika elaun masuk lambat, sedangkan jika berjimat cermat, elaun pada bulan lepas itu pasti akan berbaki sehingga ke bulan hadapan..

Ketika itu, saya merasa sayu...

Teringat semua yang pernah saya lalui bersama teman-teman yang hidupnya boleh dikategorikan susah. Hatta RM1 bagi mereka amat berharga.

Sungguh! tinggal di bumi kolej saya ini banyak mentarbiyah saya akan erti kehidupan... Bagaimana berjimat cermat, membuat bajet makan setiap hari, mengikat perut dan banyak lagi... Jika terlebih bajet sehari, maka akan susahlah di kemudian nanti.

Ah, kesusahan benar-benar adalah satu tarbiyah terbaik buat diri.

Ingin sahaja saya menarik mereka yang tidak tahu beryukur ke sini, menyaksikan sendiri apakah erti sebenar sebuah kehidupan....

Tapi saya akur pada suratan, apa yang saya impikan, sukar sekali menjadi kenyataan. Lalu, di ruang inilah jari berlari, menaip sepatah dua kata buat ingatan semua...

Beringatlah!

Ketika kita senang, ada yang susah.
Ketika kita susah, pasti ada yang lebih susah.

Maka beringatlah... Dalam dunia ini, Allah cipta insan yang dalam kesusahan adakah untuk dipandang sahaja?

Tidak! tapi lihatlah mereka sebagai peringatan dari Allah buat diri kita sendiri. Muhasabah kembali, kesenangan yang kita ada, adakah digunakan ke arah kebaikan? Atau menambah sakit kepada mereka yang di dalam kesusahan?

Beringatlah... Rezeki yang kita dapat, bukan semuanya milik kita, dalam peratusan rezeki itu, ada hak orang lain, yang Allah salurkan melalui kita.

Maka jangan kedekut dalam memberi, hakikatnya semakin kita rajin memberi, semakin banyak rezeki yang Allah bagi.

Dan ingatlah :

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sungguh aneh bagi seseorang mukmin itu, seluruh keadaan yang menimpa dirinya dianggap sebagai suatu kebaikan bagi dirinya. Keadaan seperti ini tidak akan ditemui pada sesiapapun kecuali seorang yang beriman. Jika dia mendapat kesenangan lalu dia bersyukur, maka perkara itu akan mendatangkan kebaikan bagi dirinya. Jika dia mendapat kesusahan lalu dia bersabar, maka perkara itu akan mendatangkan sebuah kebaikan bagi dirinya.” (Hadis riwayat Imam Muslim di dalam Sahihnya)


wallahu'alam


2 comments:

Anonymous said...

Teringat waktu study dlu,,
perbelanjaan seharian sering dikira bg menampung kecukupan seharian,,,

memerhati rakan2 lain yg sememmangnya enak berbelanja takkala duit pinjaman sudah masuk..hanya duit pinjaman!!

Kodama

Mastura MY said...

betul... melihat mahasiswa yang semakin kurang bersyukur, semakin takut rasanya nak menempuh masa depan!

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .