Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Monday, May 9, 2011

Result?


Dah boleh cek result.

Status seorang teman pada pagi ini cukup untuk membuat jantung saya berdegup lebih pantas daripada biasa.

Result? Allah...

Dalam gementar, tetikus dilarikan dan papan kekunci ditekan untuk melihat portal pelajar kolej saya.

"Alhamdulillah." Itu sahaja ungkapan yang mampu saya ucapkan. Apa-apa pun result, sama ada baik atau buruk semua itu adalah anugerah dari Allah bertitik tolak daripada usaha yang kita beri.

"Manusia ni tak pernah bersyukur... bila dapat 2.0 nak 2.5, bila dpt 2.5 nak 3.0, bila dapat 3.0 nak 3.5,bila dapt 3.5 nak pula 4.0!"

Ya betul, manusia itu hakikatnya sukar sekali untuk mensyukuri segala nikmat yang Allah beri. Tapi, menyedari hakikat kekurangan ini, mari kita sama-sama mengambil sikap itu untuk melonjakkan lagi semangat kita bagi memperoleh hasil yang lebih baik!

Tidak salah untuk menjadi yang terbaik, asal sahaja jauh di sudut hati kita terhindar daripada sifat-sifat yang tercela seperti ujub dan takbur.

Menjadi yang terbaik...Menjadi yang cemerlang, yang gemilang dan terbilang semuanya jika dipasakkan hanya untuk Allah maka akan ada kedamaian di hati, akan ada ketenangan di jiwa, maka berjalanlah manusia dengan kerendahan hati,disayangi oleh sekalian yang ada di bumi dan langit.

insyaAllah.

Anjakan Paradigma Untukmu Anak

"Sedihla, kita da usaha dah, tapi mak ayah tak appreciate pun."

Ya sahabat sekalian!

Pernahkah anda mengalami situasi begini :

"La... ape ni, 70, B? kenapa tak A?"

"Alahai, 3.0? kenapa tak 3.5?"

"Ish... ni apa ni gagal, kenapa tak lulus?"

Ya, secara jujurnya suatu ketika dahulu saya juga pernah mengalami ini. Memanglah, dulu bila semangat tunjuk keputusan kat mak abah, tiba-tiba mereka macam tak menghargai je, rasa kecewa ya amat.

Tapi... semakin saya menginjak dewasa, dan semakin saya berusaha mendapatkan yang terbaik supaya mak abah tak boleh lagi nak condemn, saya semakin mengerti..

Kata-kata yang diluahkan mereka bukanlah untuk menjatuhkan saya, apatah lagi untuk memandang saya sebelah mata. Hakikatnya jauh di sudut hati mereka hargai usaha saya, tapi mereka mahu saya dapat yang lebih baik, maka kata-kata itu diluahkan agar saya merasa tercabar dan juga tidak akan berhenti berusaha untuk mendapat dan menjadi yang terbaik!

Dan kini, mereka tidak lagi berkata begitu, malah hanya tersenyum gembira dan terkadang terlihat air jernih di kelopak mata yang ditahan daripada tumpah.

Sahabat, mungkin juga kata-kata 'saya' di atas boleh bertukar menjadi 'kita'.

Ingat tidak, banyak kali saya mengingatkan, setiap apa yang berlaku dalam dunia ini ada hitam dan putihnya, jika kita terlalu melihat pada yang hitam maka sampai bila-bila pun kita tidak akan bangkit.

Itulah pentingnya husnu zon (bersangka baik) dalam setiap keadaan. :)

Peringatan jua buatmu ibu dan bapa...

Cara pembesaran setiap anak adalah berbeza.

Ada anak-anak yang amat sensitif, sehingga apabila apa yang dituturkan oleh ibu-bapa yang seakan-akan tidak menghargai mereka mampu menjatuhkan semangat mereka menjadi lebih teruk.

Maka adalah lebih baik berkata :

"Alhamdulillah... ada improvement, nanti buat yang lebih baik ya!"

Puji dahulu dan kemudian nasihati mereka.

Apabila hati anak-anak gembira, maka mudahlah ibu bapa menghampiri mereka dan menasihati dengan yang sewajarnya.

Didik anak, bukan dengan cara yang diterima diri kita sendiri suatu ketika dahulu, atau pun meniru cara orang lain mendidik anak mereka, tapi didiklah anak-anak dengan cara yang sesuai dengan anak-anak itu sendiri, dengan cara pembesarannya dan keadaan sekeliling yang mungkin mempengaruhinya.

Mereka adalah sehelai kanvas putih, maka coraklah berhati-hati!

Wallahu'alam :)

*saya taip entri ni semalam, tapi tersimpan dalam draft, harini baru publish. maaf ya :)

*Buat sahabat-sahabat saya, tahniah atas apa jua keputusan yang di terima. Kalian semua bijak-bijak :)

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .