Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Saturday, October 1, 2011

Dengarilah sayang.


sahabatku,jangan bersedih...Antara kita kan ada Allah :)

"Fuh." satu nafas lega dihembus. Segalanya sudah siap berkemas, kaki pun sudah dijejakkan di rumah sendiri.

Laptop
dihidupkan, terus sahaja tangan saya membuka laman sesawang facebook dan terteralah mesej :

Salam umi, mas and zahra.. nnt tlg ajr ***** jd bdk baik balik eh? rindu zmn asasi


Saya tersenyum, tidak terus membalas. Diri dibersihkan, moga apa yang bakal ditaip ini memberi sedikit makna buat dia, yang bergelar sahabat.

Dengarilah Sayang

Buatmu sahabatku yang tercinta, catatan ini,coretan ini buat dirimu...tanda cinta kerana Allah yang tidak terhingga.

Membaca mesejmu itu hakikatnya mengundang rasa terharu dan gembira, semuanya bercampur baur melahirkan sebuah senyuman berserta sebak di hati.... Zaman Asasi, seolah-olah masih terbayang tangan kita berjabat dan pipi bersentuhan selepas solat berjemaah.

Seolah-olah terbayang-bayang dirimu yang indah bertelekung, membaca Al-Quran berserta maknanya.

Seolah-olah terbayang-bayang bibirmu itu menutur bicara mengingatkanku kepada Pencipta.

Masih lagi terbayang di minda...kita bersama berjalan mentadabur alam, dan dikau memanggil "Sahabat! tengok tu,cantikkan ciptaan Allah." Sambil tanganmu menunjuk ke arah langit yang memerah,petanda hari beransur senja...

Semua kenangan indah itu masih terpahat di hati...

Mesejmu.... Menandakan sesuatu ; hati yang hidup! ya sahabat, hati yang hidup adalah hati yang lunak dengan kebaikan, mudah tersentuh mendengar perkara-perkara baik...lebih tersentuh lagi mendengar bicara dari Allah melalui kitab suci Al-Quran.

Jangan bimbang sayang,

Iman itu memang ada pasang surutnya...kita bukan Nabi yang imannya sentiasa mencanak naik, kita hanyalah insan biasa... Tetapi dirimu bisa menjadi luar biasa dengan mencuba meningkatkan iman dari sehari ke sehari.

Bukanlah namanya seorang manusia jika dia tidak pernah melakukan kesilapan. Hakikatnya tidak salah untuk kita berbuat silap, asal sahaja kita mengenal pasti kesilapan yang pernah dilakukan agar kita tidak mengulanginya lagi.

Jangan bimbang sayang,

Jika mereka mencemuhmu.... mari kita mengingat pada satu susuk tubuh yang dahulunya sangat keras dan penuh kejahilan, anak perempuannya dibunuh..tetapi akhirnya beliau dijanjikan dengan syurga Allah.

Ya sahabat... Dialah Saidina Umar Al-Khatab.

Tutup buku yang lama, buang segala kekeruhan, padamkan segala sejarah hitam itu. Ayuh kita melangkah beriringan bersama.

Hakikatnya sahabatku, diri ini bukanlah yang terbaik untuk memimpin setiap langkahmu, jangan dikau berjalan dibelakangku kerana diriku tidak mampu mengetuai perjalanan ini, jangan dikau berjalan dihadapanku kerana mungkin diriku tidak betah untuk mengejarmu,tapi ayuh berjalanlah disebelahku...agar kita mampu bersama-sama berganding bahu mengharungi segala mehnah dan cabaran dunia!

Mari,pertama sekali yang perlu dilakukan adalah membuang segala kejahilan yang beraja di hati. hati umpama cawan, yang jika diisi dengan air kopi... isilah sebanyak mana pun air yang jernih kedalam cawan, air yang tertinggal masih lagi berwarna keruh... jadi, air kopi yang berada di dalam cawan harus dibuang dahulu sebelum diisi dengan air yang jernih...

air kopi adalah ibarat kejahilan dan kemaksiatan, ayuh buangkan ia, dan kita isi dengan kebaikan....

Seterusnya sahabatku, marilah kita bersama menukar citarasa hiburan. Tidak salah untuk berhibur andai menepatasi batasan syara'... hakikatnya hati kita yang fitrahnya suci dan bersih akan lebih terhibur jika kita mendengar zikrullah, bacaan ayat suci Al-Quran dan juga nasyid-nasyid yang mendidik jiwa. jom! :)

Dan untuk akhir kalam sahabatku sayang....

coretan ini tidak dihiasi dengan ayat-ayat suci Al-Quran.

Tidak juga diisi dengan hadith-hadith daripada Nabi yang Mulia.

Ia hanya lah contengan biasa dari insan biasa bergelar sahabat...yang lahirnya dari hati buat menjejaki hatimu jua yang suci bersih.

Akhirnya... doakanlah jua diri ini agar memiliki hati seperti hatimu... yang sentiasa lunak dengan kebaikan, yang sentiasa tersedar dengan kelalaian. Doakanlah sayang, agar hati-hati kita dapat bersama, bersatu, dan berkasihan di syurgaNya yang kekal abadi...yang mengalir air di bawahnya...

Doakanlah sayang...Agar kita dapat bersama menikmati nikmat terindah- melihat wajah Pencipta yang kita rindui dan cintai.

Marilah sahabat kita menjadikan Al-Quran itu sebagai sahabat kita jua. Baca,fahami dan amalkan.....

Buat sekian kalinya,inginku ucapkan.... Diriku mencintaimu kerana Allah semata, dan ingin bersahabat bukan sekadar di dunia...tetapi jua di akhirat sana.

Salam kasih dan rindu kerana Allah.
-Mastura binti Mohd Yusuf.

Wassalam.

2 comments:

Anonymous said...

:'(

jazakillah mas.

-chy mlmku-

LadyBird said...

Subhanaalh.. tersusun dan tersentuh sekali menghayati kata-kata dr Asri. Semoga beliau sentiasa di dalam rahmat Allah. Ameeenn..

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .