Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Wednesday, July 8, 2015

Lelaki vs wanita?



Tempoh hari,akibat badan terlalu penat --

Sementara menunggu masuk waktu Isyak di surau berdekatan rumah, saya bersila sebentar sambil tangan menongkat dagu. Mata saya pejamkan. Dapat tidur-tidur ayam pun jadilah. 5 minit pun tak apa. 

"Mengantuk ke??" Peha saya disentuh. Saya membuka mata. Senyum.

"A ah kak. Penat sikit."

Mata saya cuba pejamkan kembali. Kepala berat tak tertahan. 

"Tulah, akak pun penat. Dari pagi tadi bertungkus lumus kemas rumah semua. Suami tidur je tengah hari baru bangun."

Saya mencelikkan mata. Senyum hambar. Dalam hati berkata, akakk saya nak rehat kejap ni kakkk. Namun mulut berbicara, "oh takpelah, dia penat kot."

"Eh akak ni takkan tak tau penat. Ni awak nanti nak kahwin janganlahh cari suami yang pemalas. Cari suami yang rajin tolong."

"Ye kak. Nanti saya cari" minda separa sedar saya menjawab. Malas mahu melayan, takut-takut berlanjutan pula keburukan suaminya diceritakan. Ia adalah sesuatu yang perlu dihindar. Jika mahu cerita keburukan manusia lain untuk cari jalan penyelesaian, ceritalah pada orang yang dipercayai ; bukan orang yang tak dikenali-- entah siapa-siapa macam saya.

Dan akhirnya mata tak berjaya dilelapkan, kerana azan isyak sudah berkumandang, meski kakak tersebut masih bertih mulutnya. 

Selalu saya dengar wanita berkata -- 

Ingat lelaki je tahu penat, perempuan lagi penat. Keluar kerja balik kemas rumah lagi. 

Dan lelaki pula membalas -- 

Lelaki ni banyak berfikir. Banyak tanggungjawab. Tolonglah sikit. 

Ramai pula wanita yang menganggap menjadi lelaki adalah sesuatu yang menyeronokkan. Tak banyak kerja. Tak penat. Bila kahwin macam dapat orang gaji.

Dan lelaki pula beranggapan menjadi wanita lebih seronok. Tak banyak tanggungjawab. Tak banyak bebanan. Tak payah fikir macam-macam. 

Senyum.

Dulu -- tatkala lelaki keluar bekerja, isterinya berkata "abang, saya dan anak-anak tak kisah hidup susah, asalkan abang buat kerja yang berkat dan diredhai Allah. Biar sikit, asal berkat" 

Dan para suami pula -- seperti Rasulullah, meski penat, baju tetap dijahit sendiri, kerja rumah tetap dibantu. 

Tiada dengki mendengki, tiada iri hati. Tanggungjawab masing-masing digalas penuh erti. Mereka bantu-membantu dan saling menghormati.

Allah tak pernah zalim. Diciptakan lelaki dengan sombolik kekuatan, wanita pula dilengkapi dengan sifat kelembutan. Ia fitrah, ia kebanggaan bukan penghinaan. Kuatnya lelaki agar mampu melindungi wanita, lembutnya wanita agar mampu 'menyejukkan' ego lelaki,

Kita tak perlu pertikaikan aturan Tuhan. Yang kita perlu cuma jalankan tanggungjawab sendiri, barulah hidup harmoni, tiada cela lagi.

Lelaki -- tetap sahaja di paksi marikhmu.
Wanita -- tetap sahaja di paksi venusmu.

Kalau kau cuba keluar dari paksimu, yang kau jumpa nanti cuma rugi.

Dan moga sahaja kita memahami;

Lelaki dan wanita -- hakikatnya bukan dicipta untuk bersengkata ; melainkan untuk saling melengkapi sesama kita.

Ramadhan day 11 -- di mana tahap keimanan kita?

*malu nyorok belakang gobok. 

~you know what is so scary about Ramadhan?
It is when you know,
All this while it is not because of shaytan,
But it is just you -- your own self~

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .