Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Wednesday, July 8, 2015

Sejauh mana kebertanggungjawaban kita terhadap ilmu?



Ramadhan day 18 — sejauh mana kebertanggungjawaban kita terhadap ilmu?

“Mak, sakit tak bersalin?” saya gemar menyoal itu kepada ibu tercinta. Berkali-kali, malah saya sudah hafal jawapannya. Tidak tahu mengapa, saya tidak pernah bosan mendengar cerita bonda --

Walau mungkin untuk ke seribu kali sekali pun, dan emak — seperti lagaknya seorang emak yang penyabar, tetap sahaja bercerita bagaimana proses ketika mengandung sehinggalah sakitnya bersalin.

complete. 

Adik-beradik saya, semuanya lahir di hospital. Cuma anak pertama sahaja yang emak ‘dijahit’, kedua, ketiga dan keempat semuanya tidak dijahit, yang paling mengujakan.. saya lahir seberat 4kg, hampir ditahan di hospital kerana bimbang obesiti, 

“Mak tengok anak orang lain semua kecik je,, tengok awak dengan pipi tutup leher, dukung 10 minit pun tangan lenguh.” Kata emak, selamba. “Tapi awak lahir pun, mak tak ada kena gunting, kena jahit.”

Saya tersenyum, “Wawa kecik-kecik dah baik kan mak, lahir tak sakitkan emak.”

“Siapa kata tak sakit? mana ada bersalin tak sakit. Tipu lah tu. Semua sakit, sebab tu Allah hapuskan dosa.”

Saya tersengih. “Ye eh? tapi mak, sekarang ni sibuk orang nak bersalin kat rumah, unassisted. tak nak dengar cakap doktor, tak nak vaksin anak, semuanya sebab benda viral, sumber internet, konon-konon agenda Yahudi. takut bahan kimia, padahal dalam garam pun ada sodium kot. Diorang kata bersalin kat hospital selalu kena jahit” 

Emak terdiam. Merenung jauh. Sebelum nafasnya ditarik dalam, “Orang dulu bersalin kat rumah, ada bidan terlatih tengokkan.. Malam-malam pun ketuk rumah bidan. Mana ada doktor suka-suka nak gunting jahit, baik doktor tu balik rumah tengok tv.. Sekarang macam-macam penyakit datang balik, TB yang dulu dah tak ada pun, ada balik.” Emak menarik nafas lagi, dan seperti biasa, dia meninggalkan satu amanat penting, 

“Awak nanti, kalau nak bersalin pergi hospital, nampak semua okay tapi nanti bersalin tak tau boleh jadi apa, risiko tu ada. tumpah darah ke apa macam mana, dengar cakap doktor. Vaksinkan anak.” 

“Er mak, bab dengar cakap doktor tu kalau taknak makan ubat takpe kan?”

Emak ketawa, menggeleng kepala. 

Ironinya — saat ini, ketika ini, saya hampir putus asa. Hampir rasa nak deactivate semua akaun sosial. Hampir rasa mahu tinggalkan dunia penulisan. Baik saya duduk baca buku, malas mahu skrol ke bawah, melihat cerita-cerita ‘gah’ yang diviralkan, namun bila ditanya sumber, ia benar-benar meragukan. Mujurlah ada teman-teman yang membisik : mas dont give up ; just yet. Terima kasih :)

Masa saya dalam proses buat tesis dahulu, berapa banyak kali perlu dibetulkan semula. 

"Sumber ni dari mana?"
"Journal ni dah lama, tak berapa tepat"
"Siapa publisher journal ni? Tak diiktiraf"
"Macam mana awak tau sampling banyak ni mencukupi? Quote dari siapa awak ambil ni?"

Lalu pergilah saya dari satu perpustakaan ke satu perpustakaan, mencari satu journal ke satu journal, rasanya abang librarian pun terkejut tengok muka saya selalu berkampung di library. Tak pernah-pernah pun. Mungkin di hatinya berbisik, dah buang tebiat ke ape budak ini. 

Semuanya -- demi sebuah tanggungjawab terhadap ilmu. Demi sebuah tanggungjawab atas apa yang saya tulis dan bentangkan. Semuanya demi menjawab sebuah persoalan dengan jawapan yang konkrit dan sahih.

Itu tak cerita ketika viva bagaimana disoal-hentam. Bagaimana sesudah viva dipanggil lagi ke bilik lecturer untuk 'viva' secara personal dan dihentam lebih teruk lagi.

"Kenapa guna teori A tak guna teori B? Apa sudut penilaian awak terhadap sampling ni? Ni buku mana awak refer?"

Sehingga -- saya sampai ke satu kemuncak menitikkan air mata. Masih terasa begitu bodoh meski berkampung lama di perpustakaan. Namun, semuanya mendidik saya agar lebih berhati-hati ketika menyampaikan. Lebih berhati-hati bila nak tekan butang share, dan menimbulkan banyak persoalan bila ditujukan sesuatu yang baru. Juga, berlapang dada mengatakan "maaf saya tidak tahu" bila ditanya sesuatu di luar batas pengetahuan. 

Dan kini-- Saya juga rasa nak menitikkan air mata, melihat begitu ramainya manusia tidak bertanggungjawab terhadap ilmu. Butang share ditekan sesuka hati, perkara tidak sohih menjadi viral dan ditanamkan sebagai azimat. Lebih parah, bila makcik-makcik yang amat terbatas pengetahuan terhadap teknologi mula percaya semuanya bulat-bulat.

Dunia jadi huru-hara -- bila yang bukan ahli mula berhujah di sini sana. 

Mereka bukan Tuhan, true enough. Dan kita takkan nak jadi orang munafik -- menyebarkan cerita dusta? 

Gerunlah pada firmanNya ;

“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu”. [Al Hujurat : 6].

Kita akan dipersoalkan nanti di akhirat sana. Sebelum tekan butang share, tarik nafas dan timbulkan banyak persoalan. Bertanggungjawablah terhadap ilmu. Kita bukan munafik, kan? 

Serahkan segalanya pada yang ahli -- sebelum dunia kalut di sana sini.

Berhati-hati ; ia sifat orang bertaqwa.

Wallahu'alam

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .