Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Wednesday, July 8, 2015

What is love?


Ramadhan day 21 -- what is love? 

Emak adalah seorang yang tak pandai memujuk dengan kata-kata. I mean it, seriously. 

Pernah satu ketika saya balik sekolah Agama sambil menangis. Emak tengah lipat kain sambil tengok tv.

"Kenapa?" Tanya mak. 

"Tadi exam hafazan, tak dapat sambung ayat ustaz baca. Blur. Ustaz tebuk kat tengah" 

"Oh tulah siapa suruh tak hafal betul-betul" jawab mak tiada perasaan sambil sambung tengok tv dan lipat kain. 

Maka menangislah saya seorang diri. Terasa tidak disayangi -- tak macam abah yang selalu concern. 

Tapi -- mak akan masak makanan favourite saya, mak layankan je saya nak pergi mana-mana, mak dengarkan je cerita saya sampai saya kembali senyum dan melompat tinggi. 

Semenjak hari itu, saya sedar sesuatu -- cinta itu bukan sekadar ucapan di mulut, ia dibuktikan dengan perbuatan. Love isn't something that you always have to say, it is something that you show, you do! 

Mak lah -- yang ambil cuti teman saya masuk tadika, maklah yang jaga saya waktu saya sakit, mak lah yang memeluk cium tatkala ambil result di sekolah. mak jarang sekali melafazkan cinta, tapi perbuatan mak menceritakan segalanya. 

Lalu saya tertanya-tanya -- 

Kita kata kita cinta Allah dan Rasulullah. Berbuih mulut cakap ya saya cinta Allah dan RasulNya. Tapi buktinya apa? 

Kita masih lalai, masih leka. Masih tak nak ikut ajaran Islam sesungguhnya malah tak mahu perbaiki diri. Kita gagal. Bukan gagal dalam melafazkan cinta, kita gagal membuktikannya!

Dan saya masih tertanya-tanya -- 

Kita kata kita cinta saudara kita, kita sedih Palestin, Syria, Rohingya dan banyak lagi negara dan saudara kita yang dalam kesusahan. Namun apa tindakan kita? 

Hei. Mereka derita. Kita akan didakwa di akhirat sana.

Dan ya, sekali lagi kita gagal. Bukan gagal dalam melafazkan cinta. Kita gagal membuktikannya. 

Hari ini, dalam mengambil semangat detik-detik akhir Ramadhan, jom kita ubah. Tak perlu banyak cakap ya saya cinta, kita buktikan dengan perbuatan nyata. 

Nak tak? ;) 

...dan yang aku gusar, adakah saat ini Rasulullah menangis melihat aku..?

*** 

Kata mak "tolong mak hias balang kuih raya ni..buat macam mak buat ni" 

Terasa diperli.,bukan emak tak tahu anaknya ini tidak berseni. Tapi sebab sayang itu bukan sekadar lafaz di mulut, ia dibuktikan dengan perbuatan nyata --

Maka ya, kena akur. Baiklah mak. Biar wawa hias balang kuih tahun ni. 

Moga sahaja tetamu tak confuse, antara balang kuih dan pokok kayu bakau -- tiada bezanya.

😞😞😞

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .