Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Wednesday, May 14, 2008

Allah sedang berbicara...


"ah,aku x kuat nak menghadapi semua ni"


"kenapa semua nie berlaku"


seringkali sy mendengar ayat2 sebegini lahir dari insan2 sekeliling... bahkan, saya sendiri terkadang terlepas perkataan2 sebegitu, tanpa saya sedar, sebenarnya Allah sedang berbicara...saya tersenyum, mungkin krn pelik dgn manusia2 zmn sekarang yg gentar dgn ujian kesusahan, namun xpernah gentar dgn ujian nikmat yg Allah berikan...


pernahkah kita berfikir, di kala kita susah, apakah yg mampu dilakukan oleh insan2 lain yg jauh lebih susah dari kita, jika kita tidak makan satu hari, pernah kah kita terfikir akan insan2 lain yg terpaksa bersusah payah mendapatkan barang sesuap nasi utk satu minggu... Jika kita merasa susah untuk belajar, pernah kah kita fikir akan manusia2 lain yg terlalu ingin utk ke sekolah namun desakan hidup tidak mengizinkan... pernahkah? nasihat saya, berfikirlah dan sabar. Allah itu ada, dan setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya..

ketika kita sedang selesa di rumah, mereka menempuh hidup di sini...



Sejujurnya, mungkin saya juga sedang diuji olehNya...duka kehilangan 2 insan terdekat dlm masa satu minggu cukup dalam... saya mencuba utk berdiri semula setelah saya jatuh tersungkur, kerana saya pasti, Allah sedang berbicara... mungkin inilah ujianNya.. semoga terselit kebaikan di sebalik dugaan ini.. InsyaAllah.. mudah2an... bukankah di dalam Al-Quran telah tercatat
Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? (Al- Ankabut:2)


mengingat kembali semua kata2 saya yg terlalu lemah dalam mengharungi ujianNya, saya jadi malu, malu dengan Allah.. sahabat2 yg sy sayangi sekalian... bersabarlah jika ketika ini dugaan sedang menimpamu... bersabarlah krn Allah sedang berbicara....

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo'a): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma'aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir. (Al-Baqarah:286)

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .