Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Sunday, May 18, 2008

Erti Sayang.. =)

Abg Adi,Kak Yah,Wawa,Ajim

"Wa...Janganlah!!!" Jujur, dulu,itulah ayat yang sering diigaukan oleh adik kecil saya,Mohd Hazim atau lebih senang dikenali sebagai ajim... Memang, saya suka menyakatnya, bagaikan ada satu kekurangan dalam hidup ni jika satu hari tak mendengar jeritan dari mulut kecil itu. Macam irama dan lagu. Memang tak dapat dipisahkan.hehe.Jesteru, rumah kami tak pernah sunyi dengan pekikan ajim..Emak dan abah naik risau. Sesekali kami dimarahi, namun sekadar di situ sahaja. Tapi, sekuat mana pun sakatan saya terhadap adik kecil saya, saya sangat sensitif jika ada sesiapa yang cuba mengacau atau membulinya. Badan adik saya sering sahaja luka2 akibat dibuli atau akibat kecuaiannya sendiri. Secara tidak langsung saya akan merasa sedih yang teramat dan akan cuba mendamaikan hatinya. Begitu juga dengan ajim, saya masih ingat, sewaktu saya demam teruk, dialah yang bertugas menampal 'koyok' di kepala saya dan memberi panadol. saya tersentuh.

"Wa, bile nak balik asrama, seboklah kat rumah" Itulah ayat yang sering ajim lontarkan kepada saya waktu saya pulang ke rumah dari asrama.. tension dengan assignment pun tak hilang lagi! "bluwek!!" saya gemar membalasnya begitu, siap dengan aksi menjelir lidah. Tapi,kalau saya telefon rumah dari asrama, sebok pula dia tanya"Wa, bila nak balik umah? ajim x rindu pon ngan wa" nak tergelak pun ada.budak2 hai budak2... bila kami adik-beradik dah mula bertelagah, kadang2 rasa nak tukar rumah pun ada! tapi, seburuk mana pon pertelagahan kami, kami sering 'back up' antara satu sama lain kalau ada sape2 yg cuba mengacau kami.. begitulah indahnya erti sayang dalam hubungan ini...tak terungkap dengan kata2, tapi terlihat dari perbuatan...
Gambar ini diambil sebelum Abg Adi ditumbuk bertalu-talu =)

menjengah usia dewasa, masing2 mula membawa haluan sendiri, seorang belajar di timur, seorang belajar di selatan.. hanya telefon lah menjadi penghubung kami, dan rumah ini tak pernah senyap dengan riuh rendah kami adik-beradik jika semua berkumpul sekali! lebih2 lagi hari raya! mungkin jarak semakin mengeratkan hubungan kami...Ada sahaja cerita yg nak diceritakan, dan yg selalu jadi mangsa sakatan saya dan abang saya,tentulah kakak saya! sebab dia yang selalu pot pet cerita pasal patient la apela..hehe..ampun kak yah! Sungguh, saya rindukan saat kecil dulu, biarpun sering bertelagah, tapi kami tetap bersama, di bawah satu bumbung... baiti jannati.. Mungkin ada betulnya pepatah 'people take things for granted' seorang manusia memang suka mensia-siakan apa yang ada di hadapannya, dan hanya menyedari kesilapannya sewaktu benda itu tiada lagi di hadapan mata. Mungkin itulah yang sedang saya alami sekarang...namun,saya tetap menghargai pengalaman sekarang, what by gone be by gone..
Membe semerayap...

"Wa, macam mane nak tulis surat ni, ajim tak tau la" Hazim pernah berkata begini sewaktu saya memaksanya lukis kad untuk mak, lukis dah lukis, tapi tak tau nak tulis pulak... aduhai hazim.. dengan muka tak bersalahnya tu, nak tergelak pun ada... terpaksalah saya ajar dia susun ayat.. hehe..dan sekarang ni, dia pula yang syok menyakat saya!
Member sepergaduhan

Buat semua yang masih berkumpul sekalian keluarga di hadapan mata,hargailah apa yg ada di hadapan kita, jangan sampai dah hilang baru nak menangis..dan ingatlah, sedangkan lidah lagi tergigit~

Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. Karena itu maafkanlah mereka, mohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermusyawaratlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya.(Al-Imran:159)

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .