Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Thursday, May 15, 2008

manusia itu...

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani..

sungguh, jiwa sy tidak tenang. sejak semalam memikirkan perkara ini dan hati sy membentak2 supaya segera menaip apa yg terselit di sebalik lipatan hati kecil sy ini.

manusia itu pentingkan diri! selfish! pasti kita tersentak jika tiba2 diterjah dgn ayat sekeras ini. namun itulah kenyataannya yg mungkin tidak kita sedari atau tidak mengambil inisiatif utk endah. susah utk sy ungkapkan dgn perkataan berkenaan apa yg sy coretkan, namun sy cuba utk kepentingan kita bersama.

"kau tgk mat2 rempit tu, buang masa betul, lebih baik pergi masjid, beribadah"
"betul tu"

ini antara perbualan yg biasa menerjah gegendang telinga sy. sy terpana. hati sy sebak. mengapa manusia itu cepat sungguh menghukum? kita bersaudara. seluruh umat islam adalah bersaudara.tidak pernahkah kita terfikir, di saat kita sedang beribadah di masjid, saudara kita sedang berpeleseran di tepi2 jalan, ketika kita sedang enak mengecapi kejayaan, saudara kita sedang hiba menempah kegagalan. ketika kita sedang enak menjamah rezeki halal, saudara kita menjamah rezeki2 haram yg menjadi darah dagingnya, ketika kita sedang diselimuti rahmat pernikahan, saudara kita sedang mencari kemurkaan Allah dengan mengadakan hubungan selain pernikahan. Mungkin perkara ini pernah terlintas di fikiran kita, namun tidak menetap di hati kita. Sebab itu kita seenak-enaknya memandang mereka dengan sebelah mata, malah mencerca serta memaki mereka. begitukah kita?...
Mungkin hati mereka tidak setenang air di laut..

mungkinkah kita terlalu lemah untuk menegur? tapi mengapa kita tidak lemah untuk mencerca? hinakah jika kita berdampingan dengan mereka? jatuhkah martabat kita di sisi Allah jika kita cuba mengubah mereka, memberi mereka sekelumit sinar utk mereka terus berjalan di jln yg bnr... mungkin dari lahiriah, mereka npk sungguh menyakitkan hati, tapi pernahkah kita sedar bhw mereka itu juga adalah manusia, yg punya sekeping hati... jika kita benar2 cuba menyelami hati mereka, pasti kita akan sedar, sebenarnya terselit seribu kepahitan dalam sejarah hidup mereka.. begitulah dunia dan bukankah kita khalifah yg seharusnya bersama2 memimpin ke arah kebenaran yg satu.. jdlah kita khalifah itu.....

Dan (ingatlah) ketika suatu umat di antara mereka berkata: "Mengapa kamu menasehati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazab mereka dengan azab yang amat keras?" Mereka menjawab: "Agar kami mempunyai alasan (pelepas tanggung jawab) kepada Tuhanmu, dan supaya mereka bertakwa" (Al-A'raf:164)

Alhamdulillah....terluah sudah segalanya...

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .