Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Wednesday, May 14, 2008

Sahabat...

Terkenang sebuah memori lalu, kisah persahabatan kita bersama, di dalam satu pengajian, menuntut ilmu dan pengalaman...mengingatkanku pengorbananmu..terpahat padu di kalbuku..

Masa tetap akan berlalu,biarpun kita cuba menghalang waktu daripada terus berjalan, namun hakikatnya, kita masih di sini dan masa terus berjalan tanpa hentinya... waktu malam begini, ketika sdg sendirian mengadap komputer, secara tidak langsung, memori bersama sahabat2 tercinta seperti wayang gambar berputar satu demi satu...

katakanlah, sahabatku, aku syg kamu..

Sahabat. satu perkataan yang paling saya geruni satu ketika dahulu. Mencari seorang sahabat tidak semudah membeli barangan di kedai runcit. Memilih seorang sahabat tidak semudah menekan2 keyboard utk menaip perkataan itu. Sahabat. Bahkan, untuk melupakan seorang sahabat juga tidak semudah yg disangka, untuk melupakan seorg sahabat samalah seperti untuk melupakan apa yg tidak pernah berlaku atau cuba untuk mengingat apa yg tidak pernah kita miliki. memiliki seorang sahabat adalah satu anugerah yg tidak terhingga kerana kawan senang dicari namun sahabat adalah permta di celahan kaca...begitulah..












sahabat seperjuangan di MRSM Muar
Mencari seorang sahabat bukanlah pada paras rupanya, juga penampilannya, namun lihatlah jauh di sudut hatinya, biar sejahat mana pun seseorang itu di mata masyarakat, dia tetap layak untuk menjadi seorang sahabat yg baik bg kita. mungkin. Mungkin jua sahabat yg elok pekertinya di hadapan kita serta molek penampilannya secara senyap menikam kita dari belakang dan itu pasti sungguh menyakitkan. Ingat, lihatlah hatinya kerana di situ terletak segalanya...Alhamdulillah, bersyukur saya ke hadratNya krn ketika sedang menempuh onak duri dalam permainan pentas dunia, saya menemui sahabat2 yg sanggup memimpin saya di lorong sempit, malah sanggup menunggu saya untuk terus bertatih dan seterusnya berlari bersama mengejar impian nan satu.. inilah nikmat Allah yg tidak ternilai, terkadang menitis air mata saya mengingatinya. semoga ini bukan istidraj...


sahabat sepermainan dan sahabat seperjuangan di SSI,JB


Tidak saya nafikan, kdg2, sahabat sesama sahabat juga boleh bertelagah, namun, dengan akal yg bijaksana, sama2lah menyelesaikannya kerana setiap masalah itu ada jln penyelesaiannya jika kita benar2 berusaha ke arah itu. insyaAllah. saya juga pernah berselisih faham dengan sahabat2 saya, saya cuba melupakan mereka, namun seperti yg sy katakan, tidak semudah itu, dan sbg keputusannya, hubungan kami semakin erat setelah masalah itu selesai. Alhamdulillah. Ingatlah seorang sahabat itu juga manusia biasa, seperti kita, dia juga mempunyai sekeping hati yang mempunyai perasaan sedih,sayang dan kecewa, jadilah seorang sahabat yang baik, yang mampu menjaga hati sahabatnya yg lain, gembiralah di saat mendengar berita gembira mengenai sahabatmu, dan hiburkanlah sahabatmu di saat dia dirundung duka, begitulah lumrah dunia, punya turun naiknya, jadilah kita seorang permata di celahan kaca yang mampu menyenangkan hati insan2 lain, semoga dgn itu, hati kita akan selalu senang. mudah2an..
Semoga berkat kasih sayang sesama sahabat mampu menguatkan perjuangan kita... insyaAllah..

seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah S.A.W:"siapakah yg menjadi sahabat paling baik bagi kami?" jawabnya : "seorang yang apabila kamu pandangnya kamu teringat akan Allah, apabila kamu dengari percakapannya pengetahuan kamu mengenai Islam bertambah,bila kamu melihat kelakuannya kamu teringat kpd kehidupan akhirat"


zaman kenakalan di MRSM Muar

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .