Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Tuesday, March 15, 2011

Amalkanlah Perbicaraanmu


kawan..apalah yang kau kesalkan...

Apbila rintik hujan itu bertukar deras.. Hati seolah-olah dirobek pilu..

Ummah semakin tergelincir dari landasan, bersama hujan yang membasahi bumi. Lenyap.

"Saya sedih..." Satu hari seorang wanita bersuara.

"Kenapa?" Temannya berbicara.

"Ada orang cakap, kau macam baik sangat nak tegur-tegur orang, kau sendiri pun bukannya bagus."

Ummah Memandang

"Tak ada manusia yang sempurna." Temannya berbicara, berusaha menenangkan hati.

Dalam sepi itu, saya termenung jauh... Saya akui, memang tiada manusia yang sempurna yang mampu berdiri teguh dan berkata, "Wahai manusia! Mari bersama saya, saya adalah manusia sempurna yang tidak pernah buat salah."

Tidak ada. Yang tinggal hanyalah manusia yang terpalit dosa dan noda, yang maksiat menjadi santapan harian, yang tidak tahu entahkan syurga atau neraka menjadi tempat penginapan.

Benar.... mereka salah jika mengharapkan yang sempurna untuk menegur. Mereka salah jika melihat pada yang berkata bukan melihat apa yang dikata.

Tapi sahabat... Mari kita berfikir sejenak.

Manusia adalah satu makhluk yang Allah sediakan dengan perasaan, dengan hati yang meneliti, dengan mata yang melihat.. Apa kita rasa jika seorang pemabuk berbicara tentang keburukan arak sedang arak itu ditogaknya siang malam tanpa henti, apa kita rasa jika seorang pembunuh bersiri berbicara tentang kezaliman yang berleluasa kini.

Dan apa mereka rasa jika kita berpakaian seksi dan berkata "eh, kau ni tak pakai tudung dosa."

Atau apa yang mereka rasa jika kita seorang yang siang malam keluar dengan seseorang yang bukan muhrim dan berkata "Kau ni tak baiklah asyik bergayut je siang malam dengan pakwe/makwe kau."

Seperti ketam yang berusaha mendidik anaknya jalan tegak, sedang dia sendiri terhencot-hencot maju ke hadapan.

Benar, tiada manusia yang sempurna.

Tapi sekurang-kurangnya seorang khalifah itu berusaha menjadi yang sempurna untuk Agama dan Tuhannya.

Ummah kini ummah yang bijak, mereka memerhati setiap perilaku,perkataan dan perbuatan. Jika kita tidak melakukannya, bagaimana mereka mahu mencontohi?

Amal dan Kata Biar Seiring

Sungguh saya amat takut untuk berbicara, untuk menaip dan untuk berkata. Ketika menyampaikan usrah, saya akan membuat persiapan seminggu lebih awal dan untuk menaip blog saya mengambil masa yang agak lama untuk menaip setiap patah yang akan menjadi tatapan pembaca yang saya kasihi sekalian.

Bukan saya takut untuk menegur, bukan saya takut akan dihina, bukan saya takut untuk dikritik, tapi saya takutkan pada satu firman Allah :

Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan. (As-Saff : 2-3)


Teringat saya pada kisah-kisah yang Rasulullah tunjukkan. Mari sahabat, kita bersama mengambil pengajaran daripada cerita manusia agung ini..

Kisah 1

Ada seorang wanita yang anaknya amat gemar memakan kurma sehingga dikhuatiri akan menjejaskan kesihatannya. Satu hari, ibu yang risau pada tahap kesihatan anak tercinta datang bertemu Rasulullah.

"Ya Rasulullah, aku amat khuatir pada anakku, dia amat gemar makan kurma sehingga ." Kata ibu itu.

Rasulullah membalas, "Pulanglah dan kembali semula setelah 3 hari."

Ibu itu pelik tapi menuruti suruhan Rasulullah... Setelah 3 hari ibu itu datang kembali dan Rasulullah menasihati anaknya, "Kurangkanlah makan kurma, banyak sangat makan boleh memudaratkan kesihatanmu." mungkin begitulah kata-kata insan mulia itu.

Ibu yang masih pelik dengan suruhan Rasulullah yang lalu lantas bertanya, "Ya Rasulullah! Kenapa kamu suruh aku datang kembali setelah 3 hari?"

Rasulullah pun menjawab, "Kerana diriku juga suka makan kurma, maka apabila aku ingin menasihati orang lain, aku harus buat dahulu."

Kisah 2

Selepas perjanjian Hudaibiah, Rasulullah mengarahkan sahabat supaya bercukur tetapi sahabat enggan.

Dengan perasaan dukacita, Rasulullah pun mengadu kepada isterinya, Ummu Salamah. Ummu Salamah yang pintar terus memberikan pendapat, beliau berkata, "Wahai Rasulullah, bercukurlah di hadapan mereka kemudian bertahalul dari ihram."

Rasulullah pun akur. Sahabat yang melihat baginda bercukur seraya berkata, "Adakah patut kita tidak melaksanakan apa yang dilaksanakan Rasulullah?"

Dan mereka pun turut bercukur.

Ambil Pengajaran

Dengan kisah di atas sahabat, Boleh kita lihat bagaimana Rasulullah melakukan apa yang dikata. Allah sudah menunjukkan, ketika Rasulullah belum lagi melakukan apa yang diperkatakan, sahabat tidak mahu menuruti...

Lumrahnya manusia lebih gemar mengikuti apa yang terlihat pada pandangan mata, kerana itu lebih mudah diingati. Kita sendiri gemar melihat video daripada hanya mendengar atau membaca sesuatu kan?

Maka wahai sahabatku, khalifah Allah, tentera Agama, kebanggaan Islam!

Ambillah pengajaran.... Jangan hanya berkata, tapi buktikan kata itu menerusi amal..

Apabila ada yang berkata "Ah, kau bukan baik sangat."

Bersangka baik dan muhasabah kembali diri...Adakah kita sudah menjadi yang terbaik untuk Islam? Atau sekadar menjadi fitnah semata?

Moga kita sahabat, tidak termasuk dalam kalangan orang-orang yang rugi, yang angkuh dan tidak mahu mengguna pakai pendapat manusia lain...

Hai orang-orang yang beriman, jadilah kamu penolong (agama) Allah sebagaimana 'Isa ibnu Maryam telah berkata kepada pengikut-pengikutnya yang setia: "Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku (untuk menegakkan agama) Allah?" Pengikut-pengikut yang setia itu berkata: "Kamilah penolong-penolong agama Allah", lalu segolongan dari Bani Israil beriman dan segolongan lain kafir; maka Kami berikan kekuatan kepada orang-orang yang beriman terhadap musuh-musuh mereka, lalu mereka menjadi orang-orang yang menang. (As-Saff :14)


Wallahu'alam

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .