Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Thursday, March 31, 2011

Komunikasi dan Psikologi


"Kau tau tak..aku sedihla, ada ke dia buat tak tau je kat aku.." luah seorang rakan.

"Alah, kau tu yang over emo, biasa je aku rasa. kau ni tah ape ape jela." Balas si pendengar.

Terkedu si sahabat tadi. Luahan rasa terbantut, ditambah pula dengan segaris calar di hati.

Ah, betapa pentingnya ilmu komunikasi. Satu ilmu yang sering dipandang enteng oleh para pendakwah sekarang.

Ilmu

"Adoi..kenapa kena belajar ni, communication, psychology.. macam takde kena mengena je dengan kos ni?" Saya masih ingat lagi, begitulah luahan rasa saya dan sahabat-sahabat sewaktu Asasi dahulu..Pelajar Asasi di kolej saya wajib mengambil mata pelajaran tersebut.

Subjek yang dari zahirnya terlihat seperti tidak ada kena mengena dengan kursus yang diambil, tapi hakikatnya... Ia amat diperlukan dalam kehidupan seorang pendakwah..

Komunikasi... bagaimana cara kita berbicara, bagaimana cara untuk menjadi pendengar yang baik, bagaimana memberi pendapat yang sempurna.. Semua itu perlu. Sangat perlu bagi seorang pendakwah yang mahu mendekati seseorang.

"Saya dulu..teruk.. macam-macam dosa pernah buat.. "

"Astarghfirullahalazimmmm.... bertaubatlah sebelum terlambat. Azab Allah itu amat keras."

Kerap kali saya melihat suasana sebegitu.

Teringat pula pada pesanan sahibah kepada saya, untuk mengenalkan seseorang kepada Islam, terangkan dulu keindahan Islam. Bukannya asyik cerita azab tu azab ni, Islam bukanlah sekadar azab sahaja. Masakan mungkin! sedangkan nikmat Allah itu amat luas dan pengampunan Allah itu lebih besar dari segala dosa hambaNya.

Dan kita siapa... Untuk menghukum mereka?

"Hei kamu!!! kenapa pakai macam ni!! kenapa pakai tu bonggol bonggol atas kepala tu? ha ni kenapa tudung tak tutup dada!! kenapa?!! ya Allah geramnya akuu!!!"

Pernah juga saya melihat seorang pendakwah, marah-marah dan tengking-tengking pada seseorang yang ingin ditegurnya dan keputusannya apa? Adakah orang yang ingin ditegur itu menjadi lembut hati, insaf lalu terus berubah, pulang ke rumah terus tukar tudung? Tidak! Bahkan orang yang ingin ditegur itu memberontak dan marah-marah kembali. Lalu terjadilah insiden saling berbalah di situ.

Islam menjadi fitnah sekali lagi...

Allah...


Psikologi... Bila masa yang sesuai, bagaimana membuat seseorang berasa selesa berbicara dengan kita, itu juga perlu.

Seseorang yang tidak peka dengan perasaan orang lain, bakal menuturkan patah kata yang amat berbisa. Ya, mungkin sebenarnya ia tidak terlalu berbisa, tapi lantaran emosi yang masih tidak stabil, cakaplah apa pun... Semuanya menjadi seolah-olah belati tajam yang menusuk terus ke hati.

"Ish Ish Ish... apalah kau ni keluar tak pakai stokin.." Bicara A.

"Kau sibuk apesal?! stokin aku bukan stokin kau!" Balas B.

"Kau ni kenapa emo sangat? hati dah tertutup ni, dah gelap hati tu agaknya."

Gedegang! pintu rumah dihempas kuat oleh B. Sakit hati dengan bicara temannya,.. A berbicara sesuka hati, tanpa mengetahui sebenarnya B sedang menahan gelodak perasaan setelah mengetahui ibunya sakit teruk.

Allah...

Islam itu indah sekali, mengapa manusia mengotori?

Duhai Da'ie...

Wahai da'ie... dengarilah...

Tiada insan yang sempurna, begitu juga diri kita.

Ramai insan merasa diri mereka sempurna, hingga memandang rendah orang lain. Yang pernah berzina dipandang jijik. Yang pernah masuk penjara dipandang hina. Yang pernah menderhaka dipandang serong.

Hati manusia..bukan kita yang mengubahnya. Itu hak Allah. Itu kehendak Allah. Sedangkan Allah mampu mengubah hati orang kafir menjadi Islam dan menjadi kafir semula, siapa kita untuk mempertikaikan hati seorang manusia yang pernah atau sedang melakukan kesilapan?

Pandanglah mereka dengan pandangan penuh kasih sayang. Usah dihiraukan kisah silam mereka... Adalah tidak mustahil bagi mereka untuk berubah menjadi lebih baik daripada kita. Seorang pendakwah yang cemerlang, yang merasa dirinya hina lagi penuh dosa akan sentiasa berdoa agar orang yang ingin didakwahnya menjadi lebih baik daripada dirinya sendiri.

Kita di mana?

Menghukum manusia tanpa lelah..

Seolah kita tidak menanggung dosa!

Lupakah kita pada kisah Saidina Umar? Betapa dia pernah membunuh anaknya sendiri ketika zaman kejahilannya dahulu. Betapa dia pernah amat membenci Islam..

Dan akhirnya? Dia adalah sahabat terhebat! Yang dijanjikan syurga oleh Allah s.w.t.....

Sahabatku yang dirahmati Allah..... Ingatlah,kita tidak pernah ada kuasa untuk menghukum sesama manusia..

"Ish, tengok tu teruknya pakai macam tu."
"Ish amende la ni dating-dating ni."

Kita boleh menegah, tapi jangan mengutuk kerana kelak, Allah akan timpakan dosa itu kepada kita semula. Kenali siapa yang ingin didakwah.. Ambil hatinya. Pegang hatinya. Jangan gopoh menegur, ikuti dahulu rentaknya... Kenalkan ajaran Islam yang indah padanya.... Jangan hanya memperkenalkan azab dan seksa Allah, sedang itu adalah pilihan yang paling akhir Allah beri kepada manusia...

Berilah peluang kepada mereka.... dan ingatlah ;

Serendah-rendah ukhwah ialah berlapang dada terhadap saudaramu.Setinggi-tinggi ukhwah ialah ithsar (melebihkan orang lain mendahului diri sendiri ). - Imam As-Syahid Hasan Al-Banna)

Wallahu'alam :)




No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .