Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Saturday, April 2, 2011

Kenapa Saya Sayang Adik Saya


Assalamualaikum sahabat!

Moga sentiasa sihat selalu.. Hari ni, entah kenapa tiba-tiba saya datang mood pula nak tulis mengenai adik saya. satu-satunya adik yang saya ada. Dialah racun dialah madu.

Dialah pelaku penyakit hati, dialah juga yang menghiburkan hati.

Bagai masih teringat lagi sewaktu saya kecil, adik masih lagi berada di dalam kandungan emak...

"Wa..meh sini." Satu ketika, emak memanggil.

"Kenapa mak?" Saya berjalan ke arah emak. Sewaktu itu usia saya baru sahaja 5 tahun dan kandungan emak sudah pun mencecah 9 bulan. Tak sabar menunggu....

Emak pantas mengambil tangan saya dan meletakkanya ke perut.

"Rasa tak?"

Saya tergelak kecil, terasa perut emak berbonggol-bonggol. "Apa tu mak?"

"Entah, siku agaknya... "

Allah menguji

Baru sahaja beberapa hari adik saya Hazim lahir ke dunia, dia disahkan menghidap sakit kuning. Sedihnya hati hanya Allah yang tahu, melihat dia terasing di dalam wad bayi itu... Ah adikku...

Semakin lama Hazim semakin besar, Allah menguji lagi, kepekaannya terhadap pelajaran sangat tumpul.

"Kak Mas.." Satu hari dia bersuara.

"Hm?"

"Hazim taknak sekolah lagi."

Saya tersentak. "Kenapa?"

"Cikgu cakap, buat malu sekolah je, baik keluar je."

Allah..Dalam hati saya hanya mampu berdoa, moga Allah beri petunjuk dan hidayah kepada cikgu tersebut dan moga Allah pelihara adik saya dunia dan akhirat.

Kenapa Saya Sayang Adik Saya

Cukup dengan cerita sedih. Mari saya ceritakan kenapa saya sayang adik saya.

kes 1

"Wa, bila balik?" Satu hari dia bertanya, sewaktu itu saya masih lagi di kolej.

"Em..Kenapa?"

"Taklah, hazim tak rindu pun..."

Saya tergelak kecil.. Alahai Hazim...

kes 2

Hazim terkenal dengan pencipta vocabulary baru.

"Mak, tadi kan Hazim main badminton kat sekolah." Ceria dia berkata sebaik sahaja punggung dilabuhkan di dalam kereta.

"Ye ke? main macam mana?" Saya bertanya.

"Em, tadi Hazim main BERDEGU."

Saya dan emak tergelak besar.

"Berdegu tu apa zim?" Emak pula bertanya.

"Ala, yang berpasangan lah."

Saya dan emak tergelak besar lagi.

"Hazim dapat nombor 3 tau." Dia menyambung.

"Dari berapa orang?" Emak bertanya sambil tersengih.

"3"

Dan kami sekali lagi tergelak besar......

***

Hazim melabuhkan kepalanya ke ribaan saya sewaktu saya sedang menonton televisyen.

"Ish apa ni zim?" Saya mengusik jerawatnya yang cantik tumbuh di wajahnya.

"Sakitlah..jerawat ke tu?"

"A ah kot."

"Kak Mas picitlah.."

"Ish taknaklah, nanti kang ada parut."

"oh.. biar dia MENETAS sendiri eh kak mas?"

"HAHAHA.." saya tidak dapat menahan ketawa lagi. Dan emak juga turut tergelak besar...

"Ha..nanti kang menetas beranak-pinaklah tu." Emak menyambung kata.

Banyak lagi perkataan-perkataan baru yang telah diajar Hazim kepada kami, tak larat saya mahu mencatatnya satu persatu. Tapi itulah penghibur hati...

kes 3

Hazim tak pernah lupa membelikan saya makanan jika dia membeli untuk dirinya. Jika dia terlupa sekali pun, makanan yang dibeli itu akan dikongsi bersama.

Dan hari ini....

"Kak mas, hazim beli roti."

"Roti apa?"

"Roti hotdog."

"Nak..."

"Tak boleh Hazim beli satu je."

"Em takpelah..."

Saya terus ke bilik dan menghadap laptop. Tiba-tiba..

"Kak mas." Hazim masuk ke bilik dan meletakkan satu plastik yang penuh berisi roti ke meja tulis saya.

Itulah sebabnya kenapa saya sayang adik saya. :D

Setiap insan ada keistimewaan dan kekurangan masing-masing. Belajarlah untuk menyayangi seseorang kerana kekurangannya kerana kelak kita akan dapat melihat kelebihannya, jangan menyayangi seseorang kerana kelebihannya kerana kelak apabila kita ditunjukkan kekurangannya, kita akan pergi menjauhkan diri......

Pautan : Dia..Insan Istimewa..

Wallahu'alam

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .