Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Friday, April 15, 2011

Menulis Dengan Hati


Sekadar coretan kecil, untuk perkongsian yang besar...:)

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah...

Siapalah saya tanpa Allah, tiadalah blog ini tanpa izinnya, dan tiadalah blog ini tanpa sahabat-sahabat sehebat kalian!

Menulis Dengan Hati

Ada orang yang menulis kerana inginkan populariti, ada pula orang yang menulis untuk meluahkan isi hati.. dan saya? Saya menulis sekadar untuk memberi pesan buat diri dan berkongsi dengan sahabat semua yang amat saya sayangi kerana Allah.

Sungguh saya amat berterima kasih buat sahabat-sahabat yang tidak putus-putus memberi tangan tatkala saya jatuh dan terus berkata, "Mastura, bangun, berdiri dan berlarilah... Jalan dakwah ini bukan untuk orang yang manja!" :')

Terima kasih sahabat, benar sungguh berukhwah kerana Allah adalah nikmat kedua terbesar selepas nikmat Islam dan iman.

Saya tidak akan mampu menulis jika kata-kata itu bukannya lahir dari hati, sahibah saya pesan, "Kalau kata-kata itu lahirnya dari hati,maka ia akan menyentuh hati orang lain jua." Jadi, andai adalah artikel yang saya tulis yang tidak dapat menyentuh hati kudus sahabat, maafkan saya kerana mungkin artikel itu bukannya lahir dari hati......

Dugaan

Allah... Berbicara mengenai dugaan, siapalah manusia yang tidak pernah ditimpa dengan dugaan?

Saya juga tidak terkecuali. Saya pernah terjatuh dengan teruk sekali, hati saya juga pernah terluka dan berdarah, pernah saya berasa seperti tidak mampu bangun lagi, sehingga setiap hari menangis dan menangis... Sampai saya terasa sakit sungguh duri-duri di medan dakwah ini, sampai satu tahap saya seolah-olah ingin mengalah!

Saya juga pernah terlalu disibukkan dengan itu dan ini, belum habis satu hal datang lagi satu hal yang lain sehingga saya menjadi amat kusut, maaf buat teman-teman serumah dan sebilik andai pernah saya bermasam muka...

Saya juga pernah berkejar ke sana-sini, sibuk dengan urusan dunia,ditimpakan dengan tohmahan dan fitnah sehingga di penghujungnya... Ada lagi air mata yang mengalir. Lemahnya saya sehingga air mata yang dijanjikan hanya akan tumpah tatkala berteleku di tikar sejadah, tumpah jua dek tak tertahan dengan ujian dunia..

Tidak, bukan saya menceritakan semua ini untuk mengatakan saya ini kuat atau apa, saya cuma ingin berkongsi rasa dengan sahabat sekalian, saya ingin sahabat semua tahu bahawa saya juga manusia biasa yang tidak terlepas dari mengharungi dugaanNya..

Apalah gunanya saya menjadi hebat di mata manusia, andai di hadapan Allah saya bukannya sesiapa...

Apalah gunanya saya ini dipuji khalayak, jika nanti Allah mencela saya.

Sahabat, mahukah kalian berpimpinan tangan bersama saya, menarik saya andai saya ingin jatuh, dan mengajar saya berlari kencang di medan ini?

Buat Ibu Bapa

Saya ini... Insan berdosa.

Setiap hari saya pasti akan melakukan dosa sama ada sedar atau pun tidak, dan saya tidak mampu membayangkan andainya dengan dosa itu ibu dan bapa saya dicampakkan ke dalam neraka.

Sungguh saya tidak sanggup membayangkan!

Bagaimana dan apa-apa pun usaha yang kita lakukan, takkan pernah setanding dengan jasa yang ibu bapa kita curahkan. Justeru itu, andai adalah pahala yang ingin Allah beri melalui penulisan saya ini, biarlah pahala itu dihadiahkan untuk kedua ibu bapa saya.

Jika Allah izin...Saya ingin bersama mereka di syurgaNya yang kekal abadi.

Di manakah keseronokannya andai berada di syurga seorang diri? Manusia tidak Allah ciptakan untuk mementingkan diri sendiri, bahkan kita diajar untuk mencapai tahap persaudaraan yang tertinggi iaitu ithar-melebihkan/mendahulukan sahabat dalam segala hal.

Buat Kita Semua

Akhirnya... untuk kita semua...

Saya menulis hakikatnya adalah untuk mengingatkan diri sendiri dan memberi pesan untuk sahabat.

Dunia dipenuhi dengan pancaroba, untuk menghadapinya seorang diri, sungguh kita takkan mampu. Jadi, sebab itulah saya menulis di samping menjenguk blog-blog sahabat yang lain, sekadar bacaan ringan untuk minda dan hati yang keletihan.

Ala, macam manusia yang makan banyak-banyak vitamin-spirulinalah,jamulah, dan macam-macam lagi kan?

Jadi penulisan saya dan penulisan kalian adalah vitamin booster untuk iman saya!

Walaupun sekadar comment "Teruskan!"

Saya amat menghargainya sahabat...... :)

Oh ya, untuk pembaca senyap saya, terima kasih juga kerana sudi membaca tulisan saya yang tidak seberapa ni.. Entah bila kalian nak munculkan diri ya, teringin saya berkenalan :) Tak mengapalah, moga ada manfaatnya yang dapat kita kongsi bersama....

Andainya satu hari Allah ambil nyawa saya, saya harap sahabat semua tak lupa doakan saya ya... Moga nanti di akhirat sana, kita mampu berhalaqah dan berusrah bersama :)

Saya sayang kalian kerana Allah!

Dan video ini... Mari kita nikmati bersama.



Wallahu'alam.

4 comments:

kodama said...

Teruskan..dan teruskan...
Allah bersama dgn org yg sabar...^_^

Mastura Mohd Yusuf said...

Terima kasih kodama... :)

K2r~90 said...

sharing is caring..



hehe tibe2 je

x pe ujian n musibah mematangkan kite

Mastura Mohd Yusuf said...

A ah betul tu... terima kasih atas peringatan :)

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .