Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Monday, April 11, 2011

Islam Itu Tinggi


"Buat apa nak alim-alim sangat ni? Kita ni jadi biasa-biasa dah lah."

Ramai orang melontarkan ayat itu tatkala saya berbicara mengenai Agama, mengenai bagaimana menjadi hamba Allah yang sebenar.

Jadi biasa-biasa.

Saya tersenyum. Begini rupanya mentaliti muslimin muslimat zaman ini. Menjadi biasa-biasa, mungkinkah fenomena itu mampu merubah dunia yang gelap menjadi terang?

Atau menjadikan yang gelap itu semakin kelam?

Orang Islam Tidak Biasa-Biasa

Bayangkan jika satu hari pensyarah/guru memberi satu tawaran :

"Kamu semua nak markah periksa yang cemerlang atau yang biasa-biasa?"

Berapa ramai di antara kita yang akan dengan penuh yakin mengangkat tangan seraya berkata "Saya nak yang biasa-biasa aje! buat apa nak bagus-bagus sangat."

Bayangkan pula satu hari majikan tiba-tiba menjadi sangat baik hati dan memberi satu tawaran :

"Kamu semua nak gaji yang mantap atau gaji yang biasa-biasa?"

Dan berapa ramai di antara kita yang akan membalas "Ala, gaji yang biasa-biasa aje sudala..buat apa nak bagus-bagus sangat."

Saya yakin, mungkin peratusan yang berkata begitu ada, tapi mungkin 0.00000001%. Siapa yang mahu mendapat yang biasa-biasa jika ada tawaran yang luar biasa?

Lumrahnya, manusia akan tertawan dengan apa yang terlihat oleh pandangan mata. Yang ditawarkan oleh pensyarah dan majikan itu adalah dari hasil dunia yang pastinya terlihat oleh pandangan mata... wahhh..markah banyak..wang banyak.. seronok!

Tapi, ganjaran daripada Allah, pahala yang ditawarkanNya tidak langsung dipandang dengan penuh minat oleh sebahagian manusia.

Kerana apa?

Pastinya kerana pahala itu tak terlihat oleh pandangan mata!

Maka, itulah hikmahnya Allah merahsiakan perkara itu.. Dia mahu melihat siapa hambaNya yang benar-benar ikhlas menjadi hamba!

Cemerlangnya seseorang itu bukanlah dengan mendapat markah yang hebat dalam peperiksaan, atau mendapat pekerjaan yang menjadi idaman ramai, TAPI cemerlangnya seseorang itu adalah apabila mendapat markah LULUS CEMERLANG mengikut piawaian Allah.

Al-Haaqqah (19-24)

[19]Maka sesiapa yang diberikan menerima Kitab amalnya dengan tangan kanannya, maka ia akan berkata (dengan sukacitanya kepada sesiapa yang ada di sisinya): ` Nah! Bacalah kamu Kitab amalku ini!

[20]"Sesungguhnya aku telah mengetahui dengan yakin, bahawa aku akan menghadapi hitungan amalku (pada hari yang ditentukan)!"

[21]Maka (dengan itu) tinggal lah dia dalam kehidupan yang senang lenang lagi memuaskan, -

[22]Di dalam Syurga yang tinggi (darjatnya), -

[23]Buah-buahannya dekat untuk dipetik.

[24](Masing-masing dipersilakan menikmatinya dengan dikatakan): "Makan dan minumlah kamu makanan dan minuman sebagai nikmat yang lazat dan baik kesudahannya, dengan sebab (amal-amal soleh) yang telah kamu kerjakan pada masa yang lalu (di dunia)!"


Dan buat mereka yang GAGAL dalam piawaian Allah.. Telah pun Allah ingatkan :

Al-Haaqqah : 25-32

[25]Adapun orang yang diberikan menerima Kitab amalnya dengan tangan kirinya, maka ia akan berkata (dengan sesalnya): "Alangkah baiknya kalau aku tidak diberikan Kitab amalku, -

[26]"Dan aku tidak dapat mengetahui hitungan amalku.

[27]"Alangkah baiknya kalau kematianku di dunia dahulu, menjadi kematian pemutus (yang menamatkan kesudahanku, tidak dibangkitkan lagi); -

[28]"Harta kekayaanku tidak dapat menolongku sedikitpun; -

[29]Kuat kuasaku (dan hujjah-hujjahku membela diri), telah binasa dan hilang lenyap dariku".

[30](Lalu diperintahkan malaikat penjaga neraka): "Tangkaplah orang yang berdosa itu serta belenggulah dia, -

[31]"Kemudian bakarlah dia di dalam neraka Jahiim; -

[32]"Selain dari itu, masukkanlah dia dalam (lingkaran) rantai besi yang ukuran panjangnya tujuh puluh hasta, (dengan membelitkannya ke badannya)!


Untuk lebih lanjut dan jelas, boleh rujuk surah Al-Haqqah ya, surah yang ke-69 dalam Al-Quran.

Islam Itu Tinggi

"Wawa, kalau nak baling batu targetlah tempat yang tertinggi sekali, sekurang-kurangnya kalau tak sampai tempat tu pun, batu tu tak adalah jatuh bawah sangat." Pernah emak memberi pesan sewaktu saya di alam persekolahan dulu.

Matlamat kita harus tinggi. Target 100%, sekurang-kurangnya jika tak dapat 100% pun kita tidaklah jatuh teruk mencecah bawah 50%. Itulah kuasa minda yang mampu menggerakkan tubuh untuk merealisasikan perkara yang terfikir dek akal.

Begitu juga dengan Islam, Allah meletakkan Islam di tempat yang tertinggi sekali dan Islam tidak akan jatuh sehingga teruk ke bawah kerana di mana-mana ceruk dunia sekalipun, pasti akan ada hambaNya yang taat pada perintah Allah.

Allah tidak rugi sahabat. Sikit pun Allah tidak rugi jika kita tak mahu menuruti perintah Allah, kerana ada raamaaai lagi yang mahu mentaatiNya. Bahkan, kitalah yang termasuk dalam kalangan orang-orang yang rugi yang jauh dari rahmatNya.

Na'uzubillah.

Sahabat, Allah tidak pernah memaksa kita menuruti perintahNya, tapi Dia kurniakan kita akal untuk menilai baik dan buruknya sesuatu perkara. Akal yang dikuasai syaitan dan nafsu tidak akan mampu melihat hikmah di sebalik perintah Allah bahkan terus-terusan mencipta dalil untuk menghalalkan perbuatan haramnya.

Allah telah memberi pesan dalam Al-Quran yang suci, jika kita tidak mahu menuruti, maka kitalah yang rugi!

Saya ada terbaca di facebook mengenai satu peristiwa yang mengandungi hikmah :

A : Kenapa perempuan Islam kena pakai tudung dan menutup aurat?

B : Kau pernah tengok Ferrero Roche?

A: Pernah. Kenapa?

B : Kalau Ferro Roche tu masih bersampul dan ia jatuh ke tanah, kita masih ambil kan?

A : Ya.

B : Tapi kalau Ferrero Roche tu dah tak bersampul dan jatuh ke tanah, kau nak ambil ke tak?

A : Taknak, kotor.

B : Ha, sebab tu perempuan Islam kena pakai tudung dan menutup aurat.

:)

Jom Sahabat, kita amalkan melihat hikmah pada setiap perintah Allah, jangan hanya merungut itu dan ini, kerana sungguh Allah tahu apa yang kita tidak tahu!

Ingat! Islam itu tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi daripadanya.

Jangan kita menjadi orang-orang yang merendahkan Islam. Be the best for ISLAM! :)



Wallahu'alam.

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .