Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Tuesday, April 19, 2011

Rumput Atau Pohon Yang Tinggi?


"Keldai itu... Mengibas... Perigi..." Suara ustaz di IKIM.fm itu tenggelam timbul, kalah dek kekuatan deruman enjin kereta.

"Ni ha..cerita pagi tadi." Emak membalas.

"Pasal apa?" Semangat ingin tahu tiba-tiba meluap-luap. Yalah, apa pula kaitan keldai dan perigi kan?

"Takde.. keldai ni...." Emak mula bercerita.

Semangat Sang Keldai

"Keldai ni jatuh dalam perigi buta, tuan dia tak tahu, tuan dia pun baling tanah, baling sampah semua, tapi keldai tu kibas-kibas badan dia bila dibaling tanah, lepas tu pijak atas tanah yang dah meninggi tu, lama-lama keldai tu pun dapat keluarlah." Emak menyambung kata.

Wah,menarik tu!

Seakan memahami, tangan emak pantas menguatkan volume radio.

"Kita di dunia ni, selalu akan ditimpa musibah, macam si keldai yang dibaling tanah. Tapi, ambillah musibah itu sebagai satu semangat untuk kita terus bergerak. Contohi si keldai tadi, walaupun dibaling tanah, dia tidak mengalah, tapi terus mencari jalan." Suara ustaz kembali kedengaran.

Sahabat, tahu tak kenapa Allah beri kita musibah dan dugaan?

Saya teringat pada satu sesi ceramah,seorang usahawan pernah berkata, "Donald Trumph cakap, dia tak mahu ambil orang yang TAK PERNAH GAGAL untuk bekerja dengan dia."

Hadirin semua senyap.

"Sebab, orang yang tak pernah gagal selalu akan SOMBONG dan BONGKAK dengan diri dia." Dia menyambung.

Sahabat...Lihatlah indahnya aturan Allah. Dia tahu manusia mudah lupa, mudah rasa bangga dengan diri sendiri, lalu ditimpakan musibah agar kita sedar, kita ini hanyalah hamba... Kita ini masih mengharap pada Dia, kalau lah tak ada Allah, siapalah kita di dunia dan akhirat kelak...

Sejarah telah tercipta sahabat...Lihat sahaja Firaun yang dilimpahi kekayaan dan tidak diserang penyakit, tiada musibah yang menimpa dirinya sehingga dia menjadi bongkak dan mengaku menjadi Tuhan.

Ketahuilah sahabat... Andai Allah menimpakan musibah, bererti Dia masih sayang dan berharap kita dekat denganNya... Mari kita menjadi seperti sahabat Rasulullah yang menangis tika tiada musibah datang menjengah, bimbang jika Allah telah melupakannya...

Allah...

Ingatlah Allah telah mengingatkan :

dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya) (At-Talaq : 2)


Mahu Jadi Rumput Atau Pepohonan Tinggi?

"Kalau takut ditolak angin, jangan menjadi pohon yang tinggi, jadilah rumput-rumput yang letaknya di bawah sahaja." Suara ustaz di ikim.fm itu

Lumrah alam, pasti akan ada turun naiknya....

Pabila naik, jangan pula lupa diri.. Ingat pada angin kencang yang selalu menyapa, Ingat pada petir yang bila-bila masa akan datang menjengah, Ingat pada Allah... yang suka memberi ujian...

Pabila berada di bawah, jangan pula merasa rendah diri, pokok yang renek tidak mustahil kan meninggi!

Sahabat, mari mengambil pengajaran daripada video di bawah... Never say never! Untuk u-turn ke jalan yang benar, masih lagi belum terlambat :)

If I fail, I will try again, and again and again....



serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu. (At-Talaq : 3)

Wallahu'alam

2 comments:

K2r~90 said...

>>>>>Lumrah alam, pasti akan ada turun naiknya.<<<<


yup kite diberi musibah satu ujian
diberi nikmat juge satu ujian ..

Mastura Mohd Yusuf said...

betul....

dan orang-orang yang sabar dengan ujian nikmat itu lebih tinggi darjatnya daripada orang yang diuji ujian sakit..

cuba teka kenapa :)

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .