Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Wednesday, April 6, 2011

Ayuh Memupuk Cinta


"Kita ni kalau cintakan seseorang, kita akan jadi bersungguh. Contoh dalam cerita hindustan, si hero bersungguh-sungguh nak menyelamatkan si heroin. Begitulah juga apabila seseorang bekerja dengan penuh cinta." Suara ustaz yang sedang bersiaran di radio IKIM.fm pagi tadi membuatkan saya terkenang kepada dua peristiwa.

Berkenaan cinta....

Cintakan apa?

Manusia? Salah.
Harta? Salah.
Dunia? -.-" ok, ada betul sikit.

Ceritanya bermula apabila power cermin mata saya telah pun disahkan menurun. Dengan penuh kegembiraan, saya pergi ke kedai cermin mata untuk menukar cermin mata baru.

Kes 1

"Saya nak full frame. Warna hitam, bingkai halus." Saya berkata sebaik sahaja mata tertancap pada susunan cermin-cermin mata di dalam bekas kaca itu. Kakak jurujual pun keluarkan satu-satu.

"Besarnya." Cermin mata yang diberi semuanya agak besar dan tidak sesuai dengan saya.

Kakak tersebut berjalan dan pergi ambil cermin mata lain.

"Tak ada yang kecik sikit ke kak?" Saya bertanya, masih tidak puas hati.

"Oklah tu, mana ada besar." Balasnya sambil menguap. "Dia ni memang susah sikit kan pilih-pilih." Lebih kurang begitu katanya kepada kedua ibu-bapa saya.

Saya naik bosan. "Takpelah bolehlah yang ni." Sambil tangan memilih salah satu cermin mata yang dikeluarkan.

Natijahnya apa? Cermin mata itu sungguh-amat-tidak sesuai dengan saya. Besar.

Mujur, adik saya juga baru sahaja rabun dan bingkai cermin mata saya itu sesuai dengan wajahnya. Kacak. -.-"

Jadi, emak yang kasihan pada saya membuat satu keputusan- Bingkai yang baru dibeli berikan sahaja pada adik dan saya beli bingkai baru,pastinya di kedai yang lain!

Kes 2

"Saya nak cermin mata full frame. Warna hitam. bingkai halus" Ayat yang sama saya lontarkan.

"Ok sekejap sekejap, awak duduk dulu, saya carikan." Dia mengeluarkan satu-satu cermin mata yang lebih kecil daripada bingkai cermin mata pertama saya.

"Em, yang ni warna hitam tak ada eh?" Saya bertanya sebaik sahaja mengenakan salah satu cermin mata yang dipilihkan untuk saya.

"Awak tak sesuai pakai bingkai warna hitam, kena yang macam ni" Dia memberi cadangan dan saya juga sebenarnya sukakan bingkai tersebut, simple, kemas dan sederhana saiznya.

"Oklah saya nak yang ni."

"Ok, sekejap, awak pergi jalan-jalan dulu, nanti datang semula dah siap."

"Eh? Siap harini juga?" Saya terkejut. Betul dia hanya perlu potong cermin yang sudah ada mengikut bingkai yang baru dibeli, bukan itu yang mengejutkan saya, tapi komitmen yang begitu bagus itu yang memeranjatkan.

"Takpelah,saya ambil esok." Saya membalas. Waktu sudah suntuk, selepas maghrib adik ada tuisyen pula.

"Okay." Balasnya sambil tersenyum.

Keesokannya saya pergi kembali ke kedai tersebut untuk mengambil cermin mata saya,dan alhamdulillah saya amat menyukainya. Cantik, kemas, simple dan... dan.. sangat memuaskan hati!

Apabila Ada Cinta

Pernah tak kamu melihat seorang ibu yang bersengkang mata di tepi katil wad hospital yang menempatkan anaknya?
Pernah tak kamu melihat seorang guru bersengkang mata mengajar anak murid sehingga lewat malam?
Pernah tak kamu melihat seorang pekerja yang bekerja bersungguh-sungguh seikhlasnya?
Pernah tak kamu melihat seorang ahli perniagaan memberi komitmen sepenuhnya terhadap pelanggan dan perniagaannya?

Apabila ada cinta... Semua perkara menjadi mudah. Yang busuk menjadi wangi, keletihan menjadi nikmat, buruk menjadi cantik, dan keikhlasan pun terserlah..

Ramai manusia yang bekerja tanpa cinta, menjadikan pekerjaan itu membosankan dan hasilnya menjadi tidak senonoh.

Begitu juga ramai manusia yang bergerak di dunia tanpa cinta menjadi seorang khalifah, menjadikan dunia porak peranda dan hidup menjadi bosan dengan semua suruhan Allah.

Saya tidak tahu mengapa hilang rasa cinta itu,adakah semua yang disuruh Allah itu bakal merosakkan diri manusia itu sendiri? Apakah seorang engineer manusia tidak memahami manusia yang diciptakannya?

Bagai seorang engineer kapal terbang tidak tahu apa-apa mengenai kapal terbang rekaannya. Logikkah?

Maka sahabat, putikkan semula cinta di dalam hati, apabila wujud cinta menjadi seorang khalifah, tidaklah lagi kita terus-terusan mencari kepuasan dunia yang nikmatnya pasti kan binasa...

Ingat, Rasulullah pernah bersabda : Dunia ini tidak lebih berharga dari selembar sayap nyamuk, jika tidak tentu Allah tidak akan membenarkan orang-orang kafir untuk meneguk walau setitik air pun di dunia ini.

Dunia ini..Syaitan yang mencantikkannya, nafsu yang memperindahkannya.

Dan manusia, masihkah mahu terpedaya?

Ayuh Memupuk Cinta

Hati yang gersang tanpa cinta bukanlah hati yang indah. Betapa cinta itu kadang-kadang menyakitkan, tapi itulah yang memperindah kehidupan.

Bagai seorang ibu yang sakit melahirkan bayi, tapi itulah akhirnya yang mententeramkan hati.

Betapa Allah pula mencintai hambaNya sehingga Dia mahu memaafkan kita, walau kita melakukan dosa sebanyak mana sekali pun, atau mengulang-ulang dosa yang sama.

Islam tidak pernah melarang cinta, bahkan cinta amat sinonim dengan Islam, Cinta yang suci bersih itulah yang digalakkan, bukannya cinta yang akhirnya memakan dan merosakkan diri sendiri.

Ayuh sahabat, mari kita memupuk cinta.

Cintakan Allah,
Cintakan Rasulullah,
Cintakan ibu bapa,
Cintakan saudara seislam,
Cinta pada alam,
Cinta pada pekerjaan,

Ayuh sahabat, mari kita memupuk cinta.... Agar segala hasil yang diusahakan menjadi semangat dan indah.

Cinta itu indah dan suci, hanya manusia yang memburukkan dan mengotorinya...

ada juga di antara manusia yang mengambil selain dari Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya, (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah; sedang orang-orang yang beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah… (Surah Al-Baqarah ayat : 165)




Wallahu'alam

6 comments:

K2r~90 said...

hehe teringat plak sal spec guwa y baru wat neh..















fez time dpt wat frem kecik hehe

Mastura Mohd Yusuf said...

nama guwa ye?

guwa selama ni suka frame yg besar ke?

K2r~90 said...

hehe name bukan guwa


guwa=gue/gua bhase dlm blok je tapi kat luar saye awak je hahaha

terpakse sorok identiti sbb beberape faktor









selame nie hanya tukar cermin aje so biingkai dari dulu sain mata lalat punye hehe beso gile


so lepas hilang kene wat baru tuh wat kecik hehe

Mastura Mohd Yusuf said...

owh, takpe-takpe, maaf ye terpanggil guwa pulak sebab tak tau nak panggil ape?

owh.. huhu, kedai cermin mata tu ok tak komitmen dia?

mesti lain sungguh ni bertukar identiti :D

yarnna diana said...

uish....hehehe...bes2...

Mastura Mohd Yusuf said...

:) moga Allah redha.

jazakillah na sayang :D

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .