Rasulullah s.a.w bersabda (yg bermaksud): Sampaikanlah pesanku walau 1 ayat :)

Sunday, April 10, 2011

Iktibar Singapura



"Cepat-cepat bangun, meh tolong masak!" Saya menggesa sepupu-sepapat bangun di awal pagi untuk persediaan ke destinasi pilihan bersama - Universal Studio, Singapore.

"Nak masak apa?"

"Nasi goreng dengan sandwich je."

Persiapan bermula, daripada menyidai kain sehingga membotolkan air, semua disiapkan bersama, bak nyanyian adik saudara saya,- Adam.. HAPA YANG PENTING, TEJECAMEEE (apa yang penting kerjasama :) )

Perjalanan

Tepat jam 9 pagi, kami bertolak ke Singapura, perjalanan ke Universal Studio hanyalah sekitar 30-40 minit dari Imigresen Singapura.

Cuaca amat terik sekali, terasa kulit seperti terbakar dan disiat-siat. :D Namun, demi program rehlah-merapatkan-ukhwah itu, kami berenam bergerak juga.

"Wawa, tiket songs of the sea dah beli belum?" Emak mengingatkan.

Allah! Kami sudah benar-benar hampir dengan kaunter masuk universal studio, tapi terpaksa berpatah semula ke kaunter tiket berhampiran kawasan train.

"Aik akak, penat dah ke?" Saya menegur Kak Faiqa yang lebih banyak berdiam daripada berkata.

"Eh taklah muka teruja memang macam ni." Dia membalas, meledakkan ketawa kami semua.

Pakaian?

Saya terdetik mahu menyentuh isu ini. Pakaian saya bagaimana? Saya di situ bertudung labuh, mengenakan blouse sehingga ke paha dan berseluar track suit yang seakan-akan seluar slack.

Beginilah saya berpakaian, beg tu harus dibuka dan ditinggalkan ya di rak/locker waktu mahu bermain permainan. :)

Sementelah saya teringat satu peristiwa, dahulu saya pernah dilarang untuk bertudung labuh ketika bersukan, alasannya payah. Tapi hakikatnya tidak bahkan berpakaian sebegitu lebih menyelesakan, jika ditiup angin dada tidak terselak, jika mahu angkat tangan, tudung masih lagi menutupi dada, baju yang labuh pula mampu menutupi bahagian perut daripada terbuka jika kita menunduk, melompat atau mengangkat tangan.

Di sana, saya bukan sekadar harus berkejar ke sana-sini sehingga berpeluh-peluh badan, bahkan saya bermain pelbagai jenis permainan termasuk roller coaster yang terbesar di situ.

Ya, roller coaster.

Roller coaster yang saya dan sahabat naik, kedua-duanya! merah dan biru. Rasa bangga pada diri sendiri. Eh, astarghfirullahalazim..

Dan tudung labuh serta baju labuh itu tidak menjadi halangan. Sungguh, saya masih lagi sihat sehingga sekarang, tidak ada pula baju atau tudung saya terkoyak kerana tersangkut di mana-mana,

Atau saya terjatuh kerana tudung mengganggu (?)

Tidak ada.

Sungguh, Allah lah jurutera manusia, yang mengetahui apa yang terbaik buat manusia, tapi manusia yang masih berdegil dan mencipta peraturan mengikut akal masing-masing, tanpa menyelidiki hikmah di sebalik apa yang Allah suruh.

"Alah, itu lain, bersukan ni lain."

Oh, baik saya mahu bercerita mengenai satu kisah benar....

Dahulu, ada satu pertandingan bola jaring antara IPTS, dan kolej saya menyertainya. Subhanallah, apa yang Allah mahu tunjuk pada ketika itu, hanya pasukan bola jaring dari kolej saya yang bertudung serta berbaju labuh, kolej-kolej yang lain ada yang tidak bertudung dan mengenakan pakaian seksi. Maka, benarlah apa yang Rasulullah bersabda satu ketika dahulu;

Islam itu datang dalam keadaan yang ganjil, dan akan kembali menjadi ganjil di akhir zaman, namun beruntunglah orang-orang yang ganjil.


Pasukan kolej saya dipandang dengan pandangan yang pelik beserta beberapa sesi jelingan oleh pasukan lain. Mereka bersabar, dan akhirnya Alhamdulillah, kolej saya berjaya memenangi pertandingan tersebut, mengalahkan si pemakai-pemakai pakaian yang kononnya mampu melincahkan si pemakainya.

Begitu juga hal yang dilalui oleh Saudara Hilal Asyraf yang dicatatkan dalam novelnya- VT. Betapa sekolahnya MATRI mahu bermain volleyball dengan berseluar panjang, mereka dipandang pelik namun menjuarai pertandingan tersebut.

Subhanallah.

Maka para Muslimah...Masih mahukah tidak menutup aurat dalam bersukan.

Dan para Muslimin, apakah seluar pendek itu mampu menjamin kebaikan?

"Jangan tengok macam mana perempuan bersukan, TAPI TENGOKLAH BAGAIMANA MUSLIMAH BERSUKAN." Pernah satu waktu dahulu saya ditegur dengan perkataan ini, satu perkataan yang menyentap hati namun membuat saya berfikir.

Benar, sungguh benar...

Dan pada sisi Allah jualah anak kunci perbendaharaan segala yg ghaib, tiada siapa yang mengetahuinya melainkan Dia sahaja. (Al-An'am : 59)




Malam

Malam itu kami ke Songs Of The Sea.



Subhanallah... Persembahan di situ benar-benar menarik. Drop my jaw bak kata sepupu saya.

Kisah bermula dengan bagaimana nyanyian seorang budak mampu menyelamatkan Tuan Puteri yang ditidurkan.

Nyanyiannya mampu menjadi penyembuh buat sang api yang kehilangan kuasa, si cahaya yang kehilangan cahayanya bahkan mampu menyembuhkan si laut yang jua kehilangan kuasa.

Puteri sudah bangun :)

Subhanallah, subhanallah, subhanallah, satu persembahan yang amat hebat.

Namun lebih hebat Allah yang menciptakan manusia hebat itu!




Kami pulang pada malam itu dengan 1001 kenangan indah, biar pun habis satu badan berbisa-bisa lantaran banyak sangat berjalan dan berdiri, tapi bisa-bisa badan itu sungguh tidak dapat menandingi kemanisan nikmat yang Allah beri. Inilah sebabnya mengapa saya suka bermusafir, melihat pemandangan beserta mengagumi pencipta Alam.

Ayuh! Kita bermusafir menanam cinta di bumi yang dipinjamkan Allah.

Wallahu'alam

No comments:

 
Copyright It's Life... Wake up from the past =) 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .